Schizofrenik Apple a profesionáli

iphonemacpro

Pred troma týždňami vypustil Apple Final Cut Pro X, o ktorom sa väčšina používateľov vyjadrila, že slovo Pro nepatrí do jeho názvu ani náhodou. Firma si zároveň v minulom čísle The Economist zaplatila veľkú inzerciu na poslednej strane, ktorá prezentuje iPhone ako telefón pre biznis. Toto je len jeden z mnohých príkladov dvojakého správania kalifornskej firmy, ktorá na profesionálov na Macu zabúda a zároveň sa ich snaží získať na iPhone.

Nie je žiadnym tajomstvom, že Apple v deväťdesiatych rokoch svojimi počítačmi veľa domácich používateľov neoslovil. Vďaka vysokej cene hardvéru ale aj ponuke znamenitého softvéru to boli počítače, ktorým holdovali najmä firmy, väčšinou pôsobiace v kreatívnom priemysle — film, hudba, reklama, médiá — ale často aj mimo neho. S príchodom Steva Jobsa, ktorý znovunastúpil ako riaditeľ Applu v roku 1997, sa ľady prelomili. Odvtedy sa počítače stále viac približujú domácemu zákazníkovi, alebo keď chce, bežnému používateľovi-neprofesionálovi. iMac bol prototyp skutočne domáceho počítača. iLife priblížil to, čo predtým smeli len odborníci, bežným smrteľníkom. Firma sa takto dostala zo straty do zisku, takže jej to nemožno vyčítať. Zákazníci ale neboli radi, keď zrazu začal miznúť jeden profesionálny program po druhom a stroje predtým určené pre profíkov sa čoraz väčšmi začali prispôsobovať potrebám domácich zákazníkov.

Asi aj preto dnes už vo firmách toľko Macov ako pred desiatimi rokmi nevidíme. Zato ich oveľa viac stretávame v kaviarňach, či na návšteve u suseda, ktorý predstavuje pravý opak k slovu profesionál. Sachin Agarwal, ktorý pracoval v Apple šesť rokov a firmu opustil v roku 2008, zrejme prekvapil málokoho, keď na svojom weblogu v súvislosti s novým Final Cut Pro X napísal: „Apple sa nezaujíma o profesionálny segment.“ Ako píše, „profesionálny trh je príliš malý, aby sa oň Apple zaujímal. Namiesto toho, aby sa snažili získať stovky alebo nanajvýš tisícky video profesionálov, aby si kúpili nový Mac, môžu podchytiť trh poloprofesionálov a predať produkt státisícom nadšencov, akým som ja.“

Presne opačný postup vidíme na platforme iPhone. Prvá verzia iPhonu nebola veľmi vhodná pre profesionálov a firmy. Apple ňou mieril skôr na bežných, nenáročných používateľov, ktorým stačilo počúvať hudbu, surfovať na internete a posielať maily — keďže viac prvý iPhone nedokázal. S každou ďalšou generáciou sa však smartfón viac a viac približuje aj úzkym skupinám ľudí so špeciálnymi požiadavkami. Podpora pre Microsoft Exchange a Cisco IPsec VPN, možnosť diaľkového vymazania dát, synchronizácie cez CalDAV, LDAP a CardDAV, distribúcia vlastných firemných aplikácií, iWork, zašifrované zálohy. Toto všetko sú vylepšenia, ktoré iPhone zaznamenal za posledné tri roky, a ktorým sa firmy a profesionáli potešili, zatiaľčo bežní používatelia nemali najmenší dôvod namietať.

Zatracovanie tých istých zákazníkov na Macu a ich oslovovanie na iPhone ale určite nie je nezmyselný rozmar. Ako naznačuje aj bývalý zamestnanec Apple, profesionáli nie sú takí výnosný segment ako bežní používatelia a nadšenci. Medzi smartfónmi, kde jablčná firma momentálne dominuje, si môže dovoliť oslovovať aj týchto, v počítačoch však asi nie. Aj to sa však môže s pribúdajúcimi percentami na trhu počítačov zmeniť a možno sa raz aj Macy vydajú cestou iPhonu — budú oslovovať profesionálov, ale ani na bežných používateľov nebudú zabúdať.

Viac článkov na tému
Inzercia