Recenze: Nanoleaf Smarter Kit – žárovky ovládané iPhonem

Když mi v nedávné době přišel domů nemalý balíček, opravdu jsem netušil co to je a trochu jsem se i bál. Po otevření mi to ale hned docvaklo a opravdu mi udělal úsměv na tváři. Přiznám se totiž, že něco takového jsem chtěl vyzkoušet už dlouho. Asi již tušíte, že mi přišel Nanoleaf Smarter Kit – sada 2 žárovek a jednoho hubu pro jejich ovládání. Vždycky se mi líbila představa, že bych ovládal světla v domě na telefonem, nebo dokonce i na dálku – třeba i z druhého konce světa.

Společnost Nanoleaf se nezaměřuje jen na funkce žárovky, ale i na úsporu energie a design. Žárovky Nanoleaf Smart Ivy LED jsou nejúspornějšími žárovkami na světě. Pro porovnání – světelný tok obou žárovek je 800 lumenů, ale obě jsou při tom jen 7,5 wattové (většina normálních žárovek jsou 60 wattové). Teď už tedy k recenzi.

Co je tedy v balení?

V hezké krabičce, která lehce připomíná krabičky Applovského stylu se nachází:

• 2x žárovka Nanoleaf Smart Ivy
  • 1x Nanoleaf hub
  • 1x Micro USB kabel
  • 1x Ethernet kabel
  • 2x USB adaptéry (jeden pro EU a jeden pro UK)

Mimo to zde najdeme i letáček popisující hlavní funkce dodaného zboží a důležité věci jako jak spárovat jednotlivé kusy příslušenství, nebo třeba jak je resetovat.

nanoleaf-box nanoleaf-kabely nanoleaf-zarovky-hub-2

Aplikace Nanoleaf

Mimo aplikaci Domácnost, která je předinstalována ve všech zařízeních se systémem iOS 10, je možné žárovky ovládat i oficiální aplikací od Nanoleaf. Ta je zdarma dostupná v App Store. Stáhnout ji můžete i kliknutím zde. V této aplikci si můžete různé místnosti a do těch přidat různé příslušenství (zámky, světla, žárovky, zásuvky atd.). Poté můžete ovládat klidně třeba celou místnost jedním kliknutím, nebo samozřejmě i jen jednu žárovku. Žárovky můžete nejen zapínat/vypínat, ale i úroveň svítivosti v procentech.

nanoleaf-accessories nanoleaf-rooms

Scény a aplikace Domácnost

V aplikaci je možné nastavit si i tzv. scény. Ve zkratce jde o to, že se předdefinujete jak mají vypadat a pak jedním klikem scénu aktivujete. Tzn. třeba při zapnutí “Jsem doma” se zapnou světla v kuchyni, pracovně a chodbě. Při scéně “Jdu do postele” se světla vypnou a zůstane svítit jen v mém pokoji s jasem 10%. A při scéně “Odcházím” se veškerá světla i spotřebiče vypnou. Velikou výhodou je i to, že scény se mohou automaticky aktivovat podle vaší polohy (vašeho telefonu). Například při přiblížení/vzdálení od domu se světla zapnou/vypnou. Je možné scény i naplánovat podle časového rozvrhu. Další velikou výhodou je, že s příchodem iOS 10 se Siri otevírá vývojářům aplikací třetích stran. Díky tomu mohou být žárovky ovládány i hlasem pomocí jednoduchých příkazů Siri. Bohužel dostupnost češtiny/slovenčiny je stále v nedohlednu a tak musíme používat angličtinu.

Abych byl ale upřímný, monohem více mi vyhovuje aplikace Domácnost přímo od Applu. Je mnohem přehlednější, hezčí a hlavně podporuje ovládání z ovládacího centra. Je ale stále nutností mít Nanoleaf aplikaci nainstalovanou – kvůli updatování aktualizaci firmware přislušenství. Používat ji ale nemusíte.

nanoleaf-lockscreen nanoleaf-home nanoleaf-automatizace

Jak funguje zapojování?

Zapojení je opravdu velmi jednoduché. Jediné co musíte udělat je našroubovat žárovky do světla místo žárovek starých. Hub se následně připojí do zásuvky (přes MicroUSB kabel) a pomocí Ethernetového kabelu se připojí do routeru, který doma již máte. Pak už stačí jen stáhnout aplikaci a zapnout světla. Po nainstalování aplikace se nám v ní ukáže zapojený hub. Na něj klikneme a spárujeme s ním žárovky. Žárovky si následně pojmenujeme a přiřadíme do jednotlivých místností. Všechno ostatní se udělá za vás a máte hotovo.

nanoleaf-airport-hub-2

Nevýhody?

Při samotném zkoušení příslušenství jsem žádnou nevýhodu nenašel. Na jednu jsem však narazil při brouzdání na webu… Žárovky zatím nepodporují operační systém Android. To znamená, že pokud uživatel má telefon s Androidem, tak si jen tak mobilem nerozsvítí. Pro mě ani pro nikoho v mé rodině to problém nebyl, jelikož všichni používáme iOS.

Stále je tu ale možnost žárovky stmívat/rozednívat pomocí běžného vypínače ve zdi. Tuto technologii má Nanoleaf patentovanou. V praxi jde o to, že rychle žárovku zapnete a vypnete a ona začne postupně měnit svůj jas. Jakmile vám jas bude znovu vyhovovat, stačí jen žárovkou znovu “probliknout”, aby se nastavení “uložilo”.

Nanoleaf Smarter Kit si můžete objednat tady