Čo už vieme o chystanej “Father of All GPUs” grafike od Intelu?

Slovíčko “kompromis” je Intelu úplne cudzie.

Grafické čipy od Intelu boli v minulosti skôr terčom posmechu, hanlivých označení či niektorí ich dokonca označovali za paródie na ďaleko pokročilejšie riešenia od Nvidie a ATI/AMD. Postupom času sa Iris alebo Intel HD Graphics stali vo svete počítačov relevantnými označeniami.

Apple sa napríklad v mnohých prípadoch spolieha práve na grafiky od Intelu, ktoré sú už niekoľko rokov súčasťou každého procesoru. Dostatočným dôkazom toho, že Intel neplánuje spať na vavrínoch a chce vo svete grafík niečo dosiahnuť, je skutočnosť, že na vývoj dohliada Raja Koduri. Osobnosť vo svete grafík sa za posledných 24 rokov vypracovala z inžiniera v S3 Graphics cez rôzne vrcholné pozície v ATI, Appli a v AMD, kde zotrval takmer do konca roka 2017.

Intel XeHP Father of All GPUs

Odvtedy pracuje pre Intel, kde pomáha vyvíjať tzv. Father of All GPUs, čiže super-výkonnú grafickú kartu, ktorá by mala výkonom presiahnuť GeForce RTX 3080 Ti. Karta síce zatiaľ nebola ohlásená, ale únik informácií naznačuje, že pôjde o absolútne monštrum postavené na architektúre Ampere. Ak je to pravda, mala by ponúknu 8192 CUDA jadier (pri 1750 MHz), 256 RT jadier a 1024 Tensor jadier, ako aj GDDR6 pamäť s prenosovou rýchlosťou 16 Gbps.

Vysoký výkon značí samozrejme aj veľké rozmery, a pripravovaný čip Intel Xe-HP ich má monštruózne. Na základe fotky, ktorú Intel zverejnil na Twitteri (a rýchlo odstránil), má čip veľkosť 3700 mm2. Tento čip je určený hlavne do pracovných počítačov typu Mac Pro alebo do cloudu. Pre cloud je však vo vývoji ešte silnejšia verzia (Xe-HPC), ktorá je určená pre exaflopové (1018) superpočítačové farmy. Výkon Xe-HPC sa podľa slov Intelu pohybuje už na úrovni petaflopov.

Intel XeHP

Podľa firmy ide o jeden z najväčších a najvýkonnejších grafických čipov, ktoré kedy uzreli svetlo sveta. Pre porovnanie, aktuálne najvýkonnejšia dostupná grafika pre Mac Pro, Radeon Pro Vega II, má rozmery 331 mm² a ponúka výkon až 28,3 TFLOPs (half-precision) alebo 14,1 TFLOPs (single-precision). Nutno tiež poznamenať, že je vyrábaný s pomocou 7nm procesu, kým aktuálne čipy od Intelu sú vyrábané pomocou 10nm. Sú tým pádom o niečo väčšie.

Mimochodom, Intel neodstránil príspevok o svojej “Father-of-all” grafike preto, že by šlo o nechcený únik, ale preto, lebo vrcholní predstavitelia spoločnosti mali zle nasadené rúška, za čo si firma vyslúžila kritiku. Koduri tiež naznačil, že po Father-of-all grafike nás čaká ešte väčšie monštrum. To si dovolil prirovnať k bollywoodskemu superhrdinovi Baahubalim.

Zdroj: TweakTown (#2)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť