Na opatrenia proti sledovaniu používateľov v Safari sa už sťažujú reklamné spoločnosti

S príchodom iOS 11 a macOS High Sierra Apple predstavil nové nástroje na zabránenie sledovania používateľov naprieč rôznymi webovými stránkami. Inzerentov už údajne stáli milióny.

Inteligentné blokovanie sledovania v najnovších verziách Safari zabraňuje ukladaniu rôznych cookie súborov a scriptov, ktoré si pamätajú históriu a návyky používateľa naprieč rôznymi stránkami. Práve tie sú dôvodom, prečo často pri prezeraní webu vidíte relevantné reklamné bannery založené napríklad na predtým vyhľadávaných termínoch.

Zdá sa ale, že blokovanie tohto sledovania naozaj funguje. Podľa článku v The Guardian už tieto opatrenia stáli reklamné firmy milióny dolárov. Jedna z najväčších takýchto spoločností, Criteo, v decembri vyhlásila, že v priebehu tohto roka by mala kvôli blokovaniu sledovania prísť o takmer pätinu všetkých príjmov z online inzercie.

Safari Craig Federighi WWDC
Craig Federighi pri predstavovaní funkcie na minuloročnej WWDC konferencii. Zdroj: CNET

Reklamné skupiny krátko po vydaní novej funkcie spísali otvorený list, v ktorom žiadali Apple, aby svoje stanovisko prehodnotil. Podľa firiem ide o “sabotáž ekonomického modelu internetu” a stavanie prekážok medzi spotrebiteľov a jednotlivé značky. Apple si ale naďalej stojí za svojim a označuje takéto sledovanie za neetickú inváziu do súkromia používateľa, bez jeho súhlasu.

Zatiaľ sa zdá, že funkcia je tu nastálo a reklamné spoločnosti sa s ňou budú musieť zmieriť, alebo ďalej bojovať. Criteo napríklad po vydaní nových systémov spočiatku využíval softvérovú dieru v sledovaní – tú však Apple v iOS 11.2 už opravil.

Ak máte nainštalovaný iOS 11, alebo macOS High Sierra a chcete sa presvedčiť, či máte funkciu aktivovanú, môžete tak urobiť v Nastavenia > Safari – Nesledovať naprieč stránkami pri iOS a v nastaveniach samotného Safari na macOS.

UložiťUložiť

Zdroj: MacRumors

4 komentáre

  1. Lexo píše:

    Skontrolovane, zapnute, Dakujem Apple.

  2. babo píše:

    To je ekononicky model internetu, ze si zapisujete cookie a cez
    klik streams a digital trackers si znacite o klientoch uplne vsetko? A ono to nie su len reklamne spolocnosti, robi to skoro kazdy. Reklamne spolocnosti to je to co len vidite! Ale
    spolocnosti uz robia ked si kliknete ja neviem uver a skusate kalkulacku na uver, ak vas vedia vyparovat, uz vam na druhy den volaju, ci by ste predsa nemali zaujem nakup produktu dokoncit. FUJ! Dufam, ze apple nepodlahne. Ale skor sa bojim, ze velky brat zas na nieco pride.

  3. rva_ píše:

    Ale čoby, to ste nepochopili správne. Apple si o chvíločku začne pýtať od reklamných spoločností “desiatok” za nejakú tú malinkatú možnosť ako by predsa len to sledovanie mohlo ísť. Veď predsa ekonomický model fungovania treba zachovať…

  4. Ľubor Brtáň píše:

    Toto všetko platilo, ale zmenilo sa to. Mne Safari cookie neukladal. Včera som musel aktualizovať kôli Fina Cut-u MAC OS a už mi safari cookie ukladá. Ako môžem vrátiť staršiu verziu safari?

Pridať komentár

Partneri

Send this to a friend