Nie je to pravidlom, ale môže sa to stať. Ráno sa prebudíte, po ťažkej pracovnej noci (alebo predchádzajúcom dni), kedy vám priečinky len tak lietali, zapnete Mac a namiesto štartovania vám Mac zobrazí obrázok priečinku s blikajúcim otáznikom.
V našom článku si vysvetlíme, čo to znamená a ako tento problém riešiť. Ak sa vám teda po spustení Macu zobrazí na monitore obrázok priečinku s blikajúcim otáznikom, znamená to, že váš Mac nemôže nájsť operačný systém.
| Ak sa priečinok s blikajúcim otáznikom zobrazí iba na pár sekúnd
Ak vám Mac zobrazí ikonku priečinka s blikajúcim otáznikom iba na pár sekúnd a následne pokračuje v načítavaní, bolo by vhodné znovu vybrať štartovací disk v Systémových nastaveniach.
Postup:
- Rozbaľte Apple menu () a zvoľte Systémové nastavenia… Následne kliknite na Štartovací disk
- Odomknite zámok, aby ste mohli vykonávať zmeny. Zvoľte disk, ktorý je bežne používaný pri zapínaní počítača. (Zvyčajne sa nazýva Macintosh HD).
- Zatvorte okno Systémové nastavenia
Po týchto krokoch by sa už mal počítač zapínať bez zobrazovania spomínanej ikonky.
| Ak sa Mac nezapne
Ak zapnete Mac a zobrazí sa vám obrázok priečinku s blikajúcim otáznikom, vyskúšajte tieto kroky:
- Vypnite Mac podržaním tlačidla pre zapnutie.
- Znovu naštartujte počítač a okamžite stlačte klávesovú kombináciu Command + R na klávesnici. Tým prepnete Mac do macOS Recovery. (Klávesovú kombináciu držte, pokým sa vám nezobrazí logo Apple alebo točiaci sa glóbus).
- Po vyzvaní zvoľte Wi-Fi sieť, aby ste sa pripojili k internetu v rámci procesu zapínania cez Recovery mód.
- Po tom, čo sa objaví okno macOS Utilities, zvoľte Startup Disk z Apple menu.
- Zvoľte štartovací disk a kliknite na Restart.
(Ak nevidíte svoj štartovací disk v okienku Startup Disk, zatvorte okno a vyskúšajte ďalší návod nižšie)
| Ak nevidíte štartovací disk
Ak nevidíte svoj štartovací disk v okne Startup Disk, skúste tieto kroky, aby ste zistili, či váš štartovací disk nepotrebuje opravu adresárov.
- Otvorte Diskovú utilitu z ponuky macOS Utilities.
- V okne Diskovej utility zvoľte svoj štartovací disk (zvyčajne Macintosh HD) z ľavej strany okienka.
- Kliknite na položku First Aid (prvá pomoc).
- Kliknite na Repair Disk (opraviť disk) tlačidlo aby ste overili a opravili prípadné problémy, ktoré môže Váš štartovací disk mať.
- Ak sa Váš disk podarilo úspešne opraviť, zavrite Diskovú Utilitu.
- Zvoľte položku Startup Disk z Apple menu (). Zvoľte svoj štartovací disk a kliknite na tlačidlo Restart.
Ak ani teraz nevidíte váš štartovací disk, skúste preinštalovať macOS na vašom štartovacom disku. Pokiaľ ale nevidíte váš vstavaný štartovací disk v ponuke Diskovej utility alebo utilita objavila hardvérovú závadu, Mac môže vyžadovať opravu.
| Ak Disková Utilita nevie opraviť štartovací disk
Ak objaví Disková Utilita závady na vašom štartovacom disku, ktoré nie je možné opraviť, bude možno nutné disk sformátovať. PRED FORMÁTOVANÍM SI ZÁLOHUJTE SVOJE DÁTA! Formátovanie štartovacieho disku vymaže všetky súbory uložené na ňom vrátane Domáceho priečinka (a dokumentov v ňom) a veci z vašej Plochy.
Ak nemáte k dispozícii aktuálnu zálohu osobných dát uložených na Vašom štartovacom disku, skúste tieto kroky, aby ste si svoje dokumenty a súbory zálohovali na externý disk:
- Pripojte externý USB, Thunderbolt alebo FireWire disk k vášmu Macu. Jednotka musí byť rovnakej alebo väčšej kapacity ako váš aktuálny štartovací disk. Musí to byť taktiež úložisko, ktoré môžete vymazať.
- Použite macOS Recovery, aby ste sformátovali externý disk a následne nainštalujte macOS na externý disk (stiahne najnovšiu kópiu macOS dostupnú pre váš Mac). Uistite sa, že ste zvolili externý disk ako úložisko, ktoré chcete formátovať. Nezvoľte váš vstavaný štartovací disk (zvyčajne nazvaný Macintosh HD).
- Po dokončení inštalácie sa Mac reštartuje z externého úložiska (bude z neho “bootovať”). Keď sa objaví Setup Assistant, zvoľte možnosť migrovať vaše dáta z iného disku. Zvoľte vstavaný štartovací disk ako zdroj, z ktorého budú migrovať dáta.
- Po skončení migrácie dokončite Setup Assistant (Sprievodca nastavením). Po načítaní pracovnej plochy skontrolujte, či sa všetky vaše dáta skopírovali na externý disk.
Po tom čo ste si odzálohovali vaše súbory na externý disk, pokračujte nasledovne:
- Použite macOS Recovery (Command + R) aby ste sformátovali vstavaný štartovací disk a preinštalovali macOS. Označte vstavaný štartovací disk, teda ten, ktorý chcete vymazať resp. sformátovať (nie externé úložisko). Keď sa formátovanie a následná inštalácia macOS na vstavaný štartovací disk dokončí, Mac sa už reštartuje z vášho vstavaného štartovacieho disku.
- Po tejto procedúre sa objaví asistent nastavenia. Aby ste skopírovali vaše súbory späť na vstavaný disk, v sprievodcovi nastavením opäť zvoľte možnosť migrovať dáta z existujúcej Time Machine zálohy alebo iného disku. Zvoľte onen externý disk ako zdroj, z ktorého budú dáta migrovať späť do počítača.
Pokiaľ sa vám nepodarí disk sformátovať alebo na neho nainštalovať macOS, odporúčame navštíviť predajňu APR (Apple Premium Reseller), kde vám s týmto problémom pomôžu. APR majú k dispozícií vyškolených servisných technikov, ktorí vám s problémami inštalácie, formátovania alebo samotného problému s blikajúcim obrázkom priečinka s otáznikom pomôžu.
komentár
https://pc.net/news/2018-06-21/imac_pro_review