Do Bratislavy sa tento týždeň vráti Sensorium s témou refuturizácie

Aktuálny ročník festivalu súčasnej hudby a digitálneho umenia ponúkne opäť pestrý program – koncerty cez telefón pre jedného, virtuálnu realita, klimatický futurizmus aj hudbu ako protest. Začína už v piatok, 25. júna

Refuturing – načúvať budúcnosti inak

Tak znie oficiálna téma aktuálneho ročníka. Živé koncerty, inštalácie virtuálnej reality v „site-specific“ priestoroch,, zvukové prechádzky a performance vo verejnom priestore, kompozície pre poobedné driemanie, mikro-koncerty cez telefón aj takzvané „deep listening sessions“. Oceňované aj debutujúce umelkyne a umelci zo Spojených štátov, Francúzska, Kanady, Čiech a Slovenska, ktorí hrávajú na miestach ako Tate Modern či Berghain a prednášajú na Harvard. To je Sensorium: Beyond The Sound 2021.  Festival sa koná na rôznych miestach v Bratislave (FUGA, Luna Bar, LOM Space) a čiastočne aj online od 25. júna do 11.júla.

Program festivalu sa opiera o tému re-futurizácie (z anglického novotvaru Refuturing). Jeho autorom je spisovateľ a teoretik Jay Springett. Termín reflektuje potrebu prinavrátiť budúcnosti pozitívne črty napriek – alebo práve kvôli – tomu, že realita často tvrdí opak.  Západné rozmýšľanie dnes trpí úbytkom odvážnejších a pozitívnych predstáv o budúcnosti. David Graeber antropológ a zakladateľ hnutia Occupy tento stav nazval výstižne „vojna proti imaginácii“.

Tvárou v tvár súčasným krízam sme obklopovaní temnými víziami budúcnosti. No umenie a zvuková imaginácia môže okrem „soundtrackovania“ globálnych hrozieb ponúknuť aj iný spôsob uvažovania. Natíska sa výrok: „Pred budovaním lepšej budúcnosti si musíme takúto budúcnosť najprv predstaviť.“ Sensorium: Beyond The Sound ponúka nové spôsoby, ako načúvať budúcnosti.

Opusteným Torontom cez VR v útrobách Hotela Kyjev

Hlavným ťahákom festivalu je oceňovaná inštalácia virtuálnej reality Biidaaban: First Light kanadskej/Anishinaabe multidisciplinárnej umelkyne Lisy Jackson, ktorá získala prestížne ocenenie Webby (obdoba amerických Oscarov). Zásadné dielo takzvaného „Indigenous“ futurizmu (futurizmus pôvodných kultúr) videlo už vyše 25 000 návštevníkov po celom svete.

Biidaaban divákov prevedie zdanlivo vyľudneným Torontom. Cez VR headset umiestnený v Bratislave na Kamennom námestí v priestoroch Luna Baru pod Hotelom Kyjev (od 25. do 27. júna) môžete vstúpiť do kanadskej metropoly, ktorú pohltila príroda. Inštalácia sa cez optiku pôvodnej kultúry Anishinaabe pozerá na postkoloniálnu budúcnosť, zvýrazňuje súvislosti medzi kolonializmom a súčasnou environmentálnou krízou. No prináša aj prekvapivo iné cli-fi (klimatickú fikciu), než na akú sme zvyknutí z hollywoodskych dystópií.

Doslova živá hudba: infrazvuk vychádzajúci priamo zvnútra ucha

Už vám niekedy vychádzala hudba zvnútra uší? Thomas Ankersmit je niečo ako geniálny vedec experimentálnej hudby. Jeho špecialitou sú akustické fenomény ako infrazvuk a takzvané otoakustické emisie – zvuky, ktoré vznikajú priamo v ušiach. V Berlíne žijúci hudobník dokáže prepojiť spletité zvukové detaily s extrémne fyzickým priestorovým zážitkom, ktorý je možné zažiť jedine a len na silnom koncertnom zvuku. Predstaví sa 6.júla na špeciálne upravenom dvorčeku klubu FUGA/Bukowski Bar.

Thomas Ankersmit

Maryanne Amacher (1938 – 2009), ktorej dielom je koncert inšpirovaný, je pojem sám o sebe.  Ikona experimentálnej hudby spolupracovala aj s Johnom Cageom. Vo svojich prácach prekračovala hranice vedy, hudby a umenia; pôsobila aj ako výskumníčka na MIT. Vystupovala na Woodstocku aj vo Whitney Museum New York. V 2005 získala „Golden Nica“, prestížne ocenenie v rámci festivalu Ars Electronica. Nedávno sa objavila aj vo filme Sisters with Transistors (2020) Lisy Rover, ktorý rozpráva príbehy priekopníčok v elektronickej hudbe.

Koncertný večer otvorí v Berlíne žijúca talianka Marta de Pascalis. Jej práca s analógovými syntezátormi miestami pripomína extatickú elektroniku kolegyne Cateriny Barbieri. Ankersmit aj Pascalis sa pravidelne objavujú na pódiách prestížnych festivalov, klubov a galérií, od Berghainu až po Tate Modern.

Marta de Pascalis

Koncerty pre jedného aj zvukové prechádzky mestom

Cieľom hybridnej časti festivalu je odpútať ľudí od obrazoviek aj prostredníctvom netradičných formátov. Počas celého festivalu bude na webe www.sensorium.is dostupná séria kompozícií pre „angažované zdriemnutia“ pomenovaná Little Nap Music. Na objednávku festivalu ich vytvorili americká experimentátorka Emily A. Sprague a v Česku usadená zvuková umelkyňa Alexandra Cihanská Machová. Koncept je inšpirovaný americkým aktivistickým hnutím Nap Ministry, ktoré je úzko späté s myšlienkami Black Lives Matter. Kto má a kto nemá možnosť v dnešnej spoločnosti odpočívať? Mnohé štúdie nielen v USA odhaľujú jasnú súvislosť medzi sociálne, rasovo a rodovo motivovanou diskrimináciou a mierou spánkovej deprivácie.

Emily A. Sprague

Gender-fluid spevák*čka a skladateľ*ka Holland Andrews sa sústredia na emocionalitu v mnohých formách. V koncerte pre jedného poslucháča vytvoria intímne prepojenia v rámci netradičného performatívneho priestoru – telefonátu. Ide o reakciu na odosobnenie sa od bežných koncertných streamov.

Holland Andrews

Francúzska hudobníčka a zvuková umelkyňa Jessica Ekomane sa špecializuje na performance, v ktorej zvuk pôsobí ako transformačný prvok na priestor a poslucháča. Jej dielo bude odprezentované v rámci série Mikrozvuk v bratislavskom LOM Space na špeciálnom multikanálovom zvuku.

Jessica Ekomane

Dorota Brázdovičová sa v koncertnej performance Stories of the Inflamed Head zameria na vplyv informačného pretlaku post-digitálnej súčasnosti na psychické a fyzické zdravie.

Nemecký multidisciplinárny umelec David Helbich a český zvukový nomád Martin Bukáček ponúknu možnosť, ako premeniť zdanlivo rutinnú realitu na nevšedný zážitok prostredníctvom hybridných zvukových prechádzok, samo-performance a „deep listening“ workshopov pre deti.

David Helbich

Facebook eventy a program:

25. – 27.6. Biidaaban VR
6.7. LIVE program – Thomas Ankersmit / Marta De PascalisPredpredaj: GoOut
25. – 30.7. HYBRID program – Helbich / Ekomane / Brazdovičová
25. – 11.7. Little Nap Music
27.6. Deep Listening Workshop pre deti

Viac info o programe nájdete na www.sensorium.is

Podujatie sa koná s podporou z verejných zdrojov z Fondu na podporu umenia a Nadácie mesta Bratislavy. Festival bude pripravený a realizovaný v súlade s aktualizovanými protipandemickými opatreniami.

zdroj: Sensorium

komentár
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
WWDC 24
pokračovanie článku

Apple ohlásil WWDC 2024!

Ukazuje sa, že úniky spojené s informáciami zo sveta Applu majú niečo do seba. Nedošlo však k ohláseniu nových iPadov, ale tohtoročnej konferencie WWDC '24.