Recenzia Apple TV 4K: Generácia na začiatku generácie

Apple tento rok opäť potvrdil špekulácie a na trh priniesol novú Apple TV 4K. V poradí už piata generácia streamovacieho boxu prináša predovšetkým podporu pre prehrávanie filmov v 4K, s podporou HDR a Dolby Vision, ako aj dostatočne výkonným hardvérom, ktorý to utiahne.

Kľúčovou zmenou vovnútri Apple TV je práve upgrade procesoru, kde Apple preskočil hardvér rovno o dve generácie. Tam, kde mal doposiaľ svoje miesto čip A8, sa zrazu nachádza procesor Apple A10X, ktorý poznáme z iPadu Pro, a poskytuje dostatok výkonu na to, aby nová generácia Apple TV dokázala využiť všetkých 8 miliónov pixelov, a osladiť to živšími farbami s pomocou štandardov HDR10 a Dolby Vision. Poďme na to ale pekne poporade.

| DESIGN

Pokiaľ ide o design, tak tu sa na prvý pohľad nič nezmenilo. Kto by čakal prémiové materiály ako hliník, ostane sklamaný aj tentoraz. Nová Apple TV je totiž opäť tou miniatúrnou plastovou krabičkou, ktorá sa zmestí do vrecka bundy alebo tašky a dá sa prenášať kamkoľvek. Nejaké zmeny tu však predsa len vidíme. Pretože sa vovnútri nachádza výkonný hardvér, v spodnej časti pribudli výrezy pre chladenie.

Zdroj: iFixit

Tieto výrezy sú jednou z dvoch významných zmien v udržovaní stabilnej teploty. Premiéru má totiž aj aktívny chladič, ventilátor procesoru. Chladič je veľmi tichý a keď som pozeral filmy alebo hral hry, tak som ho vôbec nepočul. Samozrejme, platí to teraz a je veľmi pravdepodobné, že sa vovnútri zariadenia skôr či neskôr objaví prach a Apple TV začne vydávať zvuky. Po 2 mesiacoch ale k žiadnej zmene nedošlo.

Exteriér novej Apple TV 4K prešiel ešte jednou zmenou. Na zadnej strane zmizol USB-C port, ktorý slúžil hlavne pre vývojárov a na servisné účely. Vďaka konektoru bolo možné do predošlej Apple TV nahrať betu nového tvOS (cez iTunes), v prípade potreby bolo možné spraviť downgrade a vývojári mohli synchronizovať a testovať rozrobené aplikácie bez nutnosti používať TestFlight.

Apple TV 4K Back

Odstránenie portu však pokladám za negatívny krok. Pre bežného spotrebiteľa síce nemal port až taký veľký význam, no vieme, že Apple po softvérovej stránke už dávno nie je tým, čím býval. A dnes sa už celkom často stáva, že spoločnosť nedbá na kvalitu vydávaného softvéru a jednoducho chŕli jednu verziu za druhou. Vo výsledku sme tak boli za posledný rok-dva svedkami toho, ako oficiálny update brickol iPad Pro alebo Apple Watch.

Miernou zmenou dizajnu si tiež prešiel Apple TV Remote. V snahe o to, aby užívatelia vedeli ako-tak používať ovládač v tme, Apple zvýraznil tlačidlo Home. Tlačidlo teraz viac pripomína Touch ID, je však plastové, neobsahuje snímač a je na ňom nápis HOME. Inak je ovládač prakticky rovnaký, má tenké rozmery a slušnú výdrž batérie, ktorú som zatiaľ nevybil. Funkčnosťou je prevažne dobrý, sem-tam sa ale človek nevyhne chybám. O tom ale viac v kapitole Softvér. Najväčšou chybou ovládača je však symetrický dizajn. Takmer vždy som ho chytil opačne a mačkal protiľahlé tlačidlá, čo poteší pri používaní v tme. Aj preto sa mi páči možnosť ovládať Apple TV s pomocou ovládača od televízoru.

Apple Remote Samsung Smart Remote

| HARDVÉR

Hardvérové novinky som už načrtol v úvode recenzie a teraz by som sa im povenoval trochu viac. Okrem spomínaného čipu Apple A10X disponuje nová Apple TV až 3GB RAM a úložiskom vo veľkosti 32 alebo 64GB. Medzi kapacitami je len drobný cenový rozdiel, čo zrejme človeka prinúti prikloniť sa k verzii s vyššou kapacitou. Na druhú stranu, úložisko slúži hlavne pre stiahnuté aplikácie. Dajú sa sem tiež stiahnuť filmy z iTunes, ale len vo Full HD, pretože Apple zatiaľ nepovoľuje sťahovanie 4K filmov z iTunes Store. Čo je škoda, pretože je človek odkázaný len na kvalitu a rýchlosť svojho internetového pripojenia pri ich streamovaní.

Apple TV

Po stránke konektivity došlo k významným zmenám. Bezdrôtovo už nová Apple TV podporuje rozhranie Bluetooth 5.0, ako aj simultánnu dvojpásmovú 802.11ac WiFi s MIMO (2.4GHz + 5GHz). Pokiaľ teda máte router operujúci na oboch frekvenciách, môžete sa tešiť na to, že sa mu Apple TV bude prispôsobovať a nemusíte pri tom prehadzovať siete ako na starších routeroch. Pozitívnou zmenou je tiež vynovený RJ-45 konektor, ktorý už teraz podporuje Gigabit Ethernet a nie prehistorické rozhranie 10/100Mbps. Taktiež došlo k upgradu HDMI konektoru na verziu 2.0a, ktorá už podporuje 4K HDR. To je však nevyhnutná zmena, pokiaľ chce Apple TV 4K splniť to, čo sľubuje.

| OBRAZ

Najväčším prínosom novej Apple TV je podpora 4K, HDR10 a Dolby Vision. Štandardom zajtrajška je prispôsobené prakticky celé rozhranie, ktoré teraz beží v natívnom 3840 x 2160 rozlíšení. Čo sa podpory vysokého dynamického rozsahu týka, nová Apple TV vie okamžite rozpoznať, aký máte televízor a sama vám navrhne otestovanie a aktiváciu rozhrania. V závislosti od testu, ktorý trvá pár sekúnd, si vie Apple TV nakonfigurovať všetko sama bez zásahu užívateľa, čo je fajn, keďže hry na Xbox One X sem-tam požiadajú užívateľa, aby si sám nastavil svietivosť.

Apple TV 4K HDR

V nastaveniach je potom možné zvoliť farebnosť. Bežne je nastavená na 4:2:0, no majitelia vysokorýchlostných HDMI káblov si môžu dopriať čistejšie farby s nastavením 4:2:2. No a samozrejme je tu kedykoľvek možnosť nastaviť si formát, v akom má TV bežať. Na výber je množstvo kombinácií odlišujúcich sa podporou HDR/SDR, frekvenciou (60-24Hz) a rozlíšením, kde Apple TV podporuje širokú škálu od 4K po VGA (640 x 480).

Kvalita obrazu, ktorú si nastavíte, však neplatí pre všetko. Ovplyvní to kvalitu rozlíšenia rozhrania tvOS a veľký prínos to má pre sledovanie filmov z iTunes Store. V ňom sú už teraz dostupné desiatky filmov v 4K. Rozlíšenie je však len jedna časť skladačky. Tam, kde je dostupné, sa postará o čistejší obraz. Do dokonalosti to však doťahujú spomínané štandardy HDR10 a Dolby Vision. Ako sa však od seba tieto štandardy odlišujú?

Apple TV Format

| HDR10 versus Dolby Vision

HDR10 je, dá sa povedať, štandardom súčasnosti a bude ním ešte najbližších pár rokov. Televízory, ktoré podporujú HDR10 technológiu, sa vyznačujú podporou 10-bitových farieb a v spojení s úrovňou jasu do 1 000 nitov majú schopnosť zobraziť až 1024 úrovní farebnej hĺbky. Vo výsledku to znamená, že HDR10 televízor je schopný zobraziť približne 1 miliardu farieb, kým štandardné televízory (SDR) dokážu zobraziť len 16,7 milióna farieb. Niekoľkonásobne väčšie množstvo podporovaných farieb umožňuje vo filmoch a hrách zobrazovať jednak živšie farby a jednak viac odtieňov, takže sú prechody medzi farbami hladké. Podporujú ho tiež dnešné konzoly PS4, PS4 Pro, Xbox One S a Xbox One X.

Amazon a Samsung tiež predstavili vylepšenú verziu technológie s označením HDR10+. Vylepšená technológia si prevzala jednu z kľúčových vlastností štandardu Dolby Vision, dynamické metadáta. Tie vie televízor využiť na presnejšie vyladenie úrovní jasu v jednotlivých scénach alebo dokonca v jednotlivých framoch, ako to robí Dolby Vision. Podporu pre HDR10+ zatiaľ podporuje len Amazon Video, bohužiaľ nedostupné na Apple TV.

So štandardom Dolby Vision to je však zložitejšie. Okrem dynamických metadát jeho špecifikácia żahŕňa 12-bitové farby, kde majú farby až 4096 úrovní hĺbky a panel s maximálnym jasom 10 000 nitov. Vo výsledku podporujú až 68,7 miliárd farieb. Viaceré filmy, ktoré nájdeme v iTunes, ako napríklad nová Wonder Woman, Inferno či Ghost in the Shell, už tento štandard podporujú. Problém je však v tom, že si ho vychutnáte naplno až o pár rokov. Žiaden súčasný televízor nepodporuje Dolby Vision naplno.

Maximálny jas sa u dnešných zobrazovačov pohybuje na úrovni do 5 000 nitov, čo je síce viac oproti HDR10 štandardu, no je to stále menej oproti tomu, čo Dolby Vision zvládne. Aj samotná asociácia Dolby odhaduje, že panely s jasom 10 000 nitov budú v predaji najskôr v roku 2020, možno aj neskôr. Pritom hovoríme o profesionálnej technike. U bežných spotrebiteľov sa majú veci inak – horšie. Či je to séria Samsung QLED alebo LG Premium OLED, obe “prémiové” rady disponujú podporou pre 10-bitové farby, nie 12-bitové, a ich jas sa pohybuje v závislosti od modelu medzi 700 až 1500 nitmi. Vlastne by sa dalo povedať, že súčasné Dolby Vision televízory sú rovnaký mačkopes ako HD-Ready (1366 x 768).

Dolby Vision Luminance
Zdroj: Dolby

| OBRAZ (iTunes Store)

Viaceré súčastí Apple TV však uvádza podporu pre HDR10 aj Dolby Vision. Len samotný iTunes Store ponúka množstvo filmov, ktoré podporujú jeden alebo druhý štandard. V kombinácii s 4K rozlíšením môžu diváci očakávať skvelý zážitok, ktorému sa len ťažko vyrovnajú včerajšie formáty. HDR sa vo filmoch postará o živšie farby a skvelú tieňohru a to nehovorím o prípadoch, kedy sa na scénu dostane nejaký ten svetelný lúč cez drevom zabarikádované okno. Vďaka HDR majú filmy v sebe viac života a je radosť ich sledovať.

4K sa pre zmenu vo filmoch postará o čistejší obraz. O ostrosti nemožno hovoriť, pretože filmy, ktoré som streamoval z iTunes Store, mali jemné rozmazanie typické pre kinoplátno. Rozdiel oproti 1080p je však rozpoznateľný a filmy vyzerajú oveľa lepšie. Dokonca o niečo lepšie vyzerajú aj staršie filmy, ktoré boli remastrované do 4K rozlíšenia, napríklad Bad Boys alebo Goodfellas. Ani remaster ani 4K rozlíšenie však neprekryje zub času, ktorý sa na týchto snímkoch podpísal.

Teší ma tiež, že Apple myslí na lokálny región a dnes už nie je problém nájsť v iTunes Store film, ktorý by nemal český dabing. Možno ho počuť napríklad v Assassin’s Creed (4K HDR) alebo Wonder Woman (4K Dolby Vision), ako aj vo filme Inferno od Rona Howarda a Dana Browna (4K Dolby Vision). Stále sa však nájdu filmy, ktoré majú nanajvýš titulky. Napríklad HITMAN: Agent 47 (4K HDR).

Človek sa tiež nevyhne filmom v nižšej kvalite. Napríklad vo svojom zozname zakúpených mám vianočnú klasiku Sám Doma, ktorá vyzerá decentne aj na 4K televízore, hoci film je dostupný v kvalite 1080p. No a potom tu mám pár filmov v štandardnej kvalite. Tou mám na mysli 576p rozlíšenie. Dostupné tu mám hneď dva ikonické filmy – Borat a Kuriér. Bohužiaľ, ani jeden na 2160p displeji nevyzeral bohvieako dobre a najbližšie, keď ich budem mať chuť si pozrieť, tak to zrejme spravím na MacBooku.

| SOFTVÉR

iTunes Store však nie je jediná vec, ktorú Apple TV 4K ponúka. No úprimne, dnes je to jediný dôvod, prečo si toto zariadenie kúpiť. V App Store síce užívateľ nájde množstvo aplikácií a hier, no ani dva mesiace po vydaní tu človek nenájde 4K aplikácie ani hry. Vlastne jediné, čo naozaj bežalo v 4K rozlíšení, bol Netflix, lenže na ten v roku 2017 netreba Apple TV – je v každom smart televízore. Rovnako tak v ponuke Apple TV nenájdete Amazon Video, takže na sledovanie Grand Tour s ikonickou britskou trojkou Clarkson–May–Hammond opäť treba použiť aplikáciu v ponuke televízoru.

Apple TV Amazon Video

HBO GO je na Apple TV dostupné, no aplikácia nefunguje. Z nejakého dôvodu ostala totiž zaseknutá na načítavaní a situáciu nevyriešili ani opakované reštarty Apple TV ani preinštalovanie aplikácie. Ak chce teda človek pozerať Game of Thrones, opäť pochodí lepšie inde. K aplikácii YouTube na Apple TV 4K sa ani nemám chuť vyjadrovať. Apple totiž odmietol používať VP9 kodek, ktorý vytvoril Google do budúcnosti, takže aplikácia nepodporuje 4K ani HDR. Výsledkom sú bezduché bledé farby a rozmazané rozlíšenie.

YouTube Apple TV vs Smart TV

Vlastne jediná videoaplikácia, ktorá ma zaujala, bola oficiálna RTVS aplikácia, ktorá ponúka bohatý archív verejnoprávnej televízie (bohužiaľ bez praktického vyhľadávania), ako aj živé vysielanie. A tak, keď ste vynechali poslednú epizódu Súmraku bossov, môžete si ju pozrieť na svojej Apple TV či dokonca pridať do obľúbených. Od dokonalosti ju oddeľuje len nemotorné vyhľadávanie a absencia 4K. Obsah je streamovaný v dynamickom rozlíšení v závislosti od vyťaženia siete – kolíše medzi 1080p a 720p.

Pokiaľ by ste hľadali záchranu novej Apple TV 4K v hrách, tak ani tam nepochodíte tak, ako na hernej konzoli. Žiadna z hier, ktoré som si stiahol, nebeží v 4K rozlíšení a titul Sky, ktorý bol ohlásený na pódiu v septembri/září, ešte stále nevyšiel. No aby som nenadával, tak mám pár hier, ktoré ma skutočne bavia a dokonca som v nich strávil toľko času, koľko zvyknem stráviť pri bežnom hraní na Xboxe. Moja obľúbená Crossy Road totiž vyzerá skvelo aj pri upscalingu z 1080p a Rayman Adventures je tiež zábavným titulom, dokonca s možnosťou sharovania snímkov na Facebook.

Rayman Adventures Apple TV

Používanie s pomocou nového Apple TV Remote je všeobecne fajn, no má svoje nedostatky. Viackrát sa mi totiž stalo, že signál dorazil do Apple TV s oneskorením, niekedy dokonca takým, že používanie klávesnice vo vyhľadávači bolo nemožné a vtedy by som ocenil prítomnosť u nás nedostupnej Siri. Našťastie však applácky box možno používať s ovládačom od televízoru a tak sa dajú problémy obísť aspoň takto. Pri používaní som tiež zistil, že IR vysielač v ovládači od Applu je veľmi citlivý – stačí, aby sa medzi ovládač a Apple TV postavil človek a problém je na svete.

Apple TV Samsung Remote

| RESUMÉ

Nová Apple TV 4K na prvý pohľad rozhodne zaujme. Drobné rozmery, slušná kapacita a aj cena, ktorá je na pomery Applu až netradične nízka. Ale má to svoje Ale. Akonáhle ju začnete používať, zistíte, že jediným pádnym dôvodom pre kúpu Apple TV 4K, aspoň teraz, je rastúca ponuka 4K filmov v iTunes Store. Všetko ostatné – Netflix, YouTube, Amazon Prime, HBO Go – už máte dávno dostupné vo svojom smart televízore a beží to rovnako alebo dokonca lepšie, než na Apple TV. Jednoducho ani po dvoch mesiacoch používania som nenašiel okrem iTunes Store jediný dôvod, prečo si zvoliť tento model miesto klasického bez podpory 4K. Verím ale, že sa situácia časom zmení k lepšiemu.