LCD monitory, farby, ako ich správne nastaviť. Rady pre PC, Apple, laikov

Informácie a rady ohľadom monitorov sú medzi čitateľmi podľa reakcí z predošlého článku celkom vítané. Začal by som klasicky, o výhodách monitorov Apple Cinema, no chcel by som zároveň poradiť všetkým (aj nakupujúcim) – nezávisle na tom aký monitor používate, či už na PC alebo Macu.

O Apple Cinema Display

Druhá vec (po cene), ktorá pravdepodobne odradí záujemcov od kúpy monitorov Apple Cinema, je ich užívateľská „nenastaviteľnosť“. Na monitoroch Apple Cinema sa nedá nastaviť nič, len sila podsvietenia, teda hardwarový jas. A tak je to aj správne. Nič viac nepotrebuje ani pokročilý užívateľ na monitore nastavovať. Užívatelia si radi monitor „ladia“, no nevedomosťou v skutočnosti kvalitu obrazu a farebnosť len drasticky ničia. Apple to teda vyriešil jednoducho, nikomu nedovolí zbytočne kaziť perfektné zobrazenie farieb. Kto potrebuje nastavovať, má možnosť spraviť to v „expert“ možnostiach programu ColorSync.

Všetko, čo Vás na monitore môže zaujímať, je jeho farebné podanie. Apple Cinema displeje majú SWOP certifikáciu, ktorá samozrejme nie je lacná. V Mac OS X je pre nich vytvorený kvalitný farebný profil, takže s týmito monitormi je možné slušne pracovať aj bez kalibrácie, čo sa nedá povedať o takmer žiadnej inej značke monitorov. Použité panely LG-Philips a Samsung sú v továrniach triedené podľa toho, ako kvalitne sa ich podarilo vyrobiť. V monitoroch Apple (ďalej len ACD) sa používa jedine prvá top trieda. Videl som viacero ACD monitorov, a žiadny z nich netrpel ani veľmi častým problémom nerovnomerného podsvietenia. Povrch ACD je samozrejme matný a svetlo rozptyľuje bez toho, aby sa to prejavilo na horšej ostrosti. Všetky tieto faktory sa odrážajú na výslednej cene. Nie všetci si však môžeme ACD dovoliť, prejdime preto na všeobecné rady.

  • Ako bežný užívateľ si monitor radšej kupujte na základe vlastného zrakového posúdenia, aj keď možno laického. Nezaujímajte sa o špecifikácie. Ak sa monitor nepripája cez DVI rozhranie, nemá zmysel o ňom dnes už ani uvažovať.

Ak požadujete farby

  1. Pre dobré podanie farieb si hľadajte monitor s panelom S-IPS, prípadne S-PVA (používa hlavne EIZO). Pre pozeranie filmov, pre hráčov, industriálnych a 3D dizajnérov je dobrá voľba 8 bit MVA, 24 palcový LG L245WP-BN za príjemnú cenu.
  2. Ak ste si zvolili kvalitnejší S-PVA alebo S-IPS monitor hocijakej uhlopriečky, nemusíte sa starať o pozorovacie uhly. Na týchto paneloch sú v 90% prípadoch najlepšie.
  3. Vyberajte si monitory radšej s matným povrchom. Na lesklom povrchu sa dá pracovať len pri pozeraní očami kolmo na obrazovku. Lesklé monitory všeobecne nie sú zlé, ale plnia len klasický trhový účel. Ľudia majú radi lesklé veci, pôsobí to kvalitne, farby sa zdajú byť krásne saturované. Aj preto je pri MacBookoch Pro možnosť vybrať si lesklú úpravu. Vo väčšine prípadov je lesklý povrh horší, no nekvalitné matné zasa obraz rozmazávajú.
  4. Jas sa dá nastavovať hardwarovo (ako ACD – regulujete lampy), alebo otáčaním kryštálov v LCD. Prvá možnosť je správna. Monitory, ktoré dovoľujú regulovať jas len druhou metódou sú žiaľ všeobecne farebná pohroma. Krátkym testom to vidieť okamžite – pri nastavovaní jasu sa nesmú farby meniť, len itenzita podsvietenia.
  5. Ak si vyberáte monitory podľa recenzií, mal by Vás zaujímať aj jeho gamut.

Gamut: ako ho jednoducho pochopiť

V krátkosti: najväčší trojuholník si predstavte ako spektrum farieb, ktoré dokáže rozoznať ľudské (zdravé) oko. Vyznačený priestor sú už farby, ktoré dokáže z celého spektra zobraziť Váš monitor. Čím viac k rohom, tým viac saturované a jasné farby na obrazovke vidíte. Do grafu som pridal vlastné popisky pre ľahké porovnanie. NTSC gamut by mal byť veľký skoro ako AdobeRGB, realita je ale horšia. Trojrozmerný gamut MacBook vs. ACD nájdete v tomto článku. Najlacnejšie 6 bit monitory majú gamut menší ako sRGB.

Ako správne nastaviť monitor

Pre majiteľov MacBookov, MacBookov Pro, iMacov a displejov Apple Cinema nasledujúce tipy samozrejme neplatia, keďže sú už správne nastavené.

  1. Resetujte monitor do pôvodného, výrobného stavu. Všetky špeciality a  „vylepšováky“ vypnite.
  2. Kontrast musí byť vždy na maxime. Odporúčam skutočne nešpekulovať s týmto nastavením, inak sú ďalšie tipy bezcenné. Nastavovanie kontrastu ničí LUT tabuľku grafickej karty, a teda celú farebnosť.
  3. Eliminujte nežiadúce slnečné svetlo. Pracujte skôr v tieni/miernom šere a pri práci s fotografiami podľa možností cez deň, nie v noci. Ak musíte v noci, vypnite svetlo alebo používajte kvalitnejšie 6500K žiarovky (je to na nich napísané).
  4. Silu podsvietenia nastavte približne na 100–150cd/m2. Keďže to nemáte ako zmerať, skúste si to vypočítať podľa špecifikácie, alebo jednoducho okom posúdťe, čo Vám nebude ťahať oči. Väčšinou ide skôr o nastavenie v menu monitora do 20 jednotiek alebo %.
  5. Teplotu bielej odporúčajú profesionáli (aj Apple) nastaviť na 6500K, gammu na 2.2. Týmto pojmom sa nebudem venovať, keďže si žiadajú 200 stranovú samostatnú knihu. Len špecializovaní pracovníci a  štúdiá s kontrolovaným drahým osvetlením potrebujú skôr teplotu 5500K a  gammu 1.8. Ak pracujete len s textom v kancelárií, nastavte si 9300K, uľaví to očiam. Oči sa teplote bielej vždy po chvíli prispôsobia.
  6. Ak máte k monitoru disketu alebo CD, mal by sa ňom nachádzať ovládač s farebným profilom. Nainštalujte ho a  použite.

Ďalšie možnosti

Pri tomto nastavení by ste mali vidieť na monitore správne farby. Je to však relatívny pojem. Správne je to, čo vidia aj ostatní ľudia na monitoroch rovnako ako vy, hlavne kvôli webu. Nedokonalosť fabrík a výrobných strojov spôsobuje, že nie všetky LCD (aj z rovnakého modelu) sa podarí vyrobiť s rovnakým farebným podaním. Máte 3 možnosti.

  • Zvyknete si na správne nastavenie monitora (spočiatku sa môže zdať neprirodzené) a zostanete spokojní.
  • Použijete ešte softwarovú kalibráciu, napr. Adobe Gamma vo Windows (nainštaluje sa spolu s Photoshop CS2). Musíte byť však veľmi opatrný a presne dodržiavať pokyny sprievodcu. Vo väčšine prípadov to skôr pokazíte. V Mac OS X je softwarová kalibrácia dostupná v System Preferences – Display – Color. Zapnite voľbu Expert a pri ladení sa pozerajte na monitor aspoň z dvoch metrov. Kalibrujte v šere.
  • Kúpite si hardwarový farebný korektor Pantone Huey za cca 2000 SK, ktorý spraví kalibráciu za Vás. Výsledky sú celkom príjemné. Kompatibilita s Windows aj Mac OS X. O drahých kalibračných sondách nad 8000 SK asi nebudete uvažovať.

V každom prípade by ste mali vidieť aspoň celý rozsah týchto odtieňov a rozoznať každý jeden odtieň vedľa druhého. Sivá musí pôsobiť neutrálne, chladne, proste sivo. Bez nádychu zelenej alebo ružovej. Používajte ju ako referenčný bod pri softwarovej kalibrácii ak nemáte skúsenosti.

Shades of Grey, Monitor calibration

Tlači fotiek a soft-proofu sa budem venovať kvôli rozsiahlosti v blízkom pokračovaní a pridám aj testovacie obrázky a vzorkovníky. Color management je zložitý odbor, no v Mac OS X dosiahnete s ColorSync dobré výsledky aj bez týždňov študovania celej problematiky.

Poznatky čerpám z voľných rád Viktora Navrátila, Adobe fóra (forum.adobe.com, špeciálne Andrew Rodney, pracoval na color managemente Photoshopu) a následne ich zliepam do vlastnej podoby podľa mojich (malých) skúseností. Nepovažujem sa za odborníka.

komentárov
  1. ad “správné barvy” – tohle má smysl pro prepress, zpracování videa apod., kde potřebujete v nějakém normovaném barevném prostoru. Ale třeba pro webdesignu je to dost na nic. Vyladíte si barevně grafiku a web, abyste pak zjistili, že 90 % návštěvníků má přepálené monitory, LCD s pozorovacím úhlem asi 3 %, na které se dívají vysoce seshora a k tomu mají Windows gammu 1.8, takže z vašich kreativních nuancí v šedých tónech vidí jen souvislou černou plochu…

    Jedna z prvních věcí, co na macu po instalaci dělám, je vytvoření vlastního profilu s gammou 1.8. A chci-li vidět, jak výsledný web uvidí většina návštěvníků (čti uživatelé PC/win), přepínám si profil na sRGB, který poměrně věrně odpovídá typickému zobrazení a barevnému podání na LCD pod Windows. Někdy by se jeden divil.

    0
    0
  2. pixy: Suhlasim s tebou a mam s tym skusenosti, ale postup, ktory som nastavil je spravny “standard” (100% kontrast, 6500K, 2.2, ~100cd/m2). Ak by ho kazdy dodrziaval a pozeral sa na monitor kolmo, nemali by sme s klientami presne ten problem aky popisujes. U Apple ten problem nie je vobec.

    0
    0
  3. a ked mam macbook tak mam farby dobre nastavene defaultne?
    lebo ked som si pustil kalibraciu v colors a zapol expert mode, vysledkom bol color profile dost odlisny od defaultneho “Color LCD Calibrated”
    mam ja divne oci alebo je tento default profil mimo?

    0
    0
  4. PREBOHA 100% kontrast??? ved to taha oci jak rit a tie farby su uplne prepalene ako ked sa prepali fotka na slnku

    0
    0
  5. Vyberám si medzi monitormy :

    LG 22″ LCD L226WT-SF Wide 5ms DVI :

    http://www.agem.sk/?%20cmd=tovar_detail&product=9466805

    alebo

    LG 20″ LCD L204WT-SF 5MS DVI :

    http://www.inakup.sk/pc/pc-zostavy_monitory_lcd-monitory_20/lge/lg-20-lcd-l204wt-sf-5ms-dvi/47646/

    Prikláňam sa už za 22″ z pohladu ceny a rozdielu mezi 20″.

    Monitor bude slúžiť na kancelársku prácu word, exel, powerpoint, Internet.
    V budúcnosti by som ho rád pripojil na Mac Mini (DVI) Aké su parametre tíchto modelov kontrast/svietivost a podobne? Co povieda profesionály?

    0
    0
  6. belodrak: Default nie je zly, ale tazko povedat, ci si to spravil dobre a co je to “dost odlisny”. Pokial sa pozeras na tu sivu, je neutralna, a nove farby sa ti pacia viac, malo by to byt OK. Snad ti este pomoze nasledujuci clanok v blizkej dobe alebo Pantone Huey.

    peto: ano, ma byt 100%. Ak nastavis aj dalsie parametre spravne, nebude to tahat oci. Ak mas LCD monitor pod 6000 SK, alebo lacnejsi/starsi, tak to moze byt fakt zle a je to vlastne jedno, lebo schopne farby nedosiahnes nikdy.

    XcoRpi: Na to vyuzitie, co pises, skor tu 22″. Rozlisenie je take iste ale na 22″ sa bude pismo lahsie citat. Svietivost je dostacujuca aj na pozeranie filmov z 5 metrov, o kontrastny pomer sa netreba zaujimat, je to nejake vymyslene laboratorne cislo. Vysvetloval som to v predoslom clanku.

    0
    0
  7. Este raz vdaka za tento super blog!!! Mam MBP s glossy displejom (nepytajte sa preco) – znamena to, ze pod “color” mam mat nastaveny profil sRGB? Predtym som tam mal “Color LCD”. Vdaka.

    0
    0
  8. Niekoľko, dúfam užitočných upresnení k časti o správnom nastavení monitora:

    1. Zo všetkých vylepšovákov je najdôležitejšie overiť či System Preferences../Universal Access nemá v sekcii Seeing aktivovanú voľbu Enhance contrast. V každom prípade dať na “normal”. Aj maličká zmena v tejto hodnote je farebná katastrofa. Toto nastavenie sa dá vyvolať aj dosť neobvyklou skratkou, práve preto ho môže mať niekto zapnuté aj keď v živote v tomto paneli nebol.

    2. Tu asi autor nemyslí kontrast na CRT monitoroch. Tam by som kontrast na maximum dával iba v odôvodnených prípadoch. V každom prípade vypnúť všetky digitálne vylepšováky (CINEMA resp. TEXT či VIDEO módy obrazoviek) ktoré dynamicky upravujú kontrast zobrazovaných objektov.

    3. 6500 kelvin žiarovku som síce nevidel, ale niektoré žiarivkové trubice mávajú označenie P65. Neodporúčam toto osvetlenie na doma, lebo je to denné svetlo a nemáte pocit že je večer (bežné žiarovky a žiarivky sú medzi 3500-4300 kelvinov – príjemné nažltlé svetlo). Okrem toho treba podotknúť že možno dôležitejšie ako svetlo je farba prostredia. Na osvetlenie má vplyv aj farba stien ktoré absorbujú časti svetelného spektra a odrážajú zvyšok. Nečakajte farebnú vernosť v miestnosti s modrými (resp. inými farebnými) stenami. Odporúčam klasickú bielu alebo šedú.

    4. Sila podsvietenia značne závisí od podmienok okolia. 100 cd v tmavej miestbosti svieti ako xenonove svetlomety ale pri dennom svetle urcite pridate.

    5. Teplota bielej – je jasne ze 6500. Apple Cinema ma trubice ktore svietia v tejto teplote, preto akekolvek ine upravy bieleho bodu sa uz deju digitalne (t.j. prevod udajov v grafickej karte) nie na obrazovke. Urcite inou teplotou bieleho bodu informacia o farbe nepribuda, skor ubuda.

    0
    0
  9. doktor: Vdaka za doplnenie.

    2. V nadpise je napisane LCD, takze neplati to aj pre CRT.

    3. 6500K ziarovky su (OSRAM), dobre prave pre imitaciu denneho svetla. Pri praci s fotkami nechcete aby tma vonku ovplyvnovala farby na monitore, 3500-4300 mi pri praci s grafikou v noci vadi (subjektivne). Farby stien potvrdzujem, pri uprave fotografii jedine biele a sive.

    4. Ano, pisal som od 100 do 150, podla okoliteho svetla. V primerane temnej izbe je 90-100 vhodna volba, v jasnych kancelariach viac, cca 120-130 a pod.

    5. Presnejsie ACD trubice svietia v teplote 7400K (podla “Behardware”:http://www.behardware.com/articles/583-1/test-apple-cinema-display-20.html, ale zda sa mi to podozrive. Recenzent ma v tom trochu nejasno, 3/4 testu a nazorov povazujem za zle).

    0
    0
  10. macbookpro: a vidis medzi nimi nejake zmeny? Kontroluj na fotke a prepinaj. Color LCD bude skor pre tvoj konkretny model panelu v MBP, sRGB je vseobecny.

    0
    0
  11. Dominik: Prosim o upresnenie informacii o tej OSRAM Lampe. Dost sa tomu venujem a toto mi asi uniklo. Zatial som mal na 6500K len ziarivky (niektore v tvare ziarovky) a vybojky (tie su ale prilis silne).
    Co sa tyka osvetlenia 6500 K som len chcel povedat beznym uzivatelom ze by si z bytu urobili pracovisko (teda aspon tak citim toto svetlo ja).

    Ad 4: V tmavych priestoroch retuserov je niekedy aj 70 moc. Taha to oci.

    Ad 5: Pouzil som trochu milosrdne zjednodusenie, ale fakt je jeden, ze biele svetlo vychadzajuce z Apple Cinema je niekde okolo 6500 K (to som si potvrdil aj meranim na nezavislom zdroji signalu). Ale ked budem mat moznost jeden rozoberem a pozriem co to tam v skutocnosti svieti :-)

    Tiez treba brat do uvahy ze udaj 6500 K je orientacny, ide o zovseobecnenie spektralnych hodnot zdroja svetla a kludne sa moze stat ze dva zdroje s odlisnym spektrom maju rovnaku hodnotu teploty. Totiz hodnota je spravna pre biele svetlo, niektore zdroje maju tendenciu “pridavat” nejaku farebnu zlozku – aj ked v nebadatelnom rozmere. Tiez treba uvazit ze cesta od zdroja v LCD po oko ide cez viacero filtrov (2xPolarizacny, 1x tekuty krystal, reflexne vrstvy, zadna odrazova platna) co tiez spektru neprida.

    Dufam ze inych neodradim. Na beznej amaterskej a poloprofesionalnej urovni su uvedene informacie velmi uzitocne a dostacujuce.

    0
    0
  12. kde sa dava na macbook pro kontras ?

    a inac ta kalibracia v system preference na macbook pro je trosku ina ako pisete v clanku ja lne ci by ste to neupresnili tie kroky co tam su pri kalibracii. co kazdy krok znamena ked sa da.

    0
    0
  13. pixy, Dominik: proč se v Display Calibratoru píše, že gamma 1.8 – Native for Mac, 2.2 – Native for Windows?

    0
    0
  14. *doktor:* Zaujimave, ale neviem ju vyGooglit. Predavaju ich tusim v Baumaxe. Nechaj mi prosim e-mailovy kontakt, ozvem sa este, nech tu zbytocne nekomplikujeme diskusiu.

    *Macker:* Nikde, je uz v zakladnom stave na 100%. Hlavne v Universal Acess vypni to, co pisal vyssie doktor. Softwarovej kalibracii sa este budem venovat, v krokoch.

    *hroch32:* Niekedy sa v starych Mac OS robili UI/ikony/grafika na 1.8. Bol to taky stary Mac trend a siaha to tusim az do minulosti k nejakym tlaciarnam Apple a monochromatickym monitorom z 80tych rokov. A vraj je to celkom neopodstatnene. Ale nastavuj 2.2, odporuca to uz aj Apple. Pripadne aspon letmo pozri “tuto diskusiu”:http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00GkLw&tag=, specialne prispevok od Andrew Rodney.

    0
    0
  15. Dominik mam to na normal a v tom softwarovej kalibracii mam 1.8 cize mam dat 2.2 tak to som dal ale je tam krok vyvyzenie bielej D50 … D65 …. 9300 …. alebo Native ????

    odobne mam 2.2 D65

    0
    0
  16. Eizo nepoužívá hlavně S-PVA displaye. U profi řady CG výhradně S-IPS. S-PVA jsou jen v několika modelech (2411, 2111 atd.) a jsou to vetšinou panely od Samsungu, který S-PVA vyvinul. Apple Cinema jsou S-IPS ale od LG. Jinak velmi důležitý parametr je bitová hloubka procesingu uvnitř monitoru. 8-bit monitory nedokáží zobrazit kresbu v nejsvětlejších a nejtmavších odstínech.

    0
    0
  17. cituji: “Na monitoroch Apple Cinema sa nedá nastaviť nič, len sila podsvietenia, teda hardwarový jas. A TAK JE TO AJ SPRAVNE. Nič viac nepotrebuje ani pokročilý užívateľ na monitore nastavovať.”

    cituji: “A TAK JE TO AJ SPRAVNE.”
    – to zcela jistě není správně pro fotografy a DTP grafiky

    Pokud si budeš na Cinema Display chtít snížit teplotu na 5000K – standard např. náhledových boxů, musíš si 5000K nastavit v ICC profilu čímž přicházíš o zhruba 5-6 milóńů barev z původních 16 miliónů, které by do monitoru prošly kdyby jsi v ICC profilu barevnou teplotu nesnižoval. Nehledě na to, že už nedosáhneš neutrální šedé u všech odstínů šedé (0-255). Snížíš-li totiž barevnou teplotu na 5000K ICC profilem, prochází do monitoru 10 – 11 milónů barev. To že na ACD nelze měnit teplotu bílého bodu určitě není správně. Např. pro oblast DTP kde je 5000 – 5500K standartem. Jednoduchost ACD je dobrá pro prostředí, kde je potřeba aby všechny monitory ukazovali “podobně” a nikdo to nemohl kazit. Zároveň jsou tím ale nepříliš použitelné v DTP oblasti. Na video a webdesign to ale nevadí tolik, neboť snižování teploty bílého bodu není tolik potřeba. Na webdesign je nastavení 6500 – 7000K akorátní, protože tak má nastavený monitor většina lidí kteří sledují web. Na zpracování videa se používá spíše vyšší teplota bílého bodu 6500 – 9500, protože televizory svítí chladněji (i 10000K). V DTP se ale téměř nikdy nepoužívá více než 5500K, protože pod bežnými zářivkami málokdy naměříš teplotu bílého bodu vyšší než 5000K.

    Já mám například Apple Cinema Display (ještě akrylový 20′ s ADC konektorem) a nemožnost měnit teplotu bílého bodu beru jako velké mínus. Naštěstí má můj monitor defaultní teplotu bílé kolem 5700K, takže pro mně osobně je to lepší než 6500 – 7000K. Kdybych ale dělal web, raději bych 6500K.

    0
    0
  18. to “apple cinema display”: Odkial mas prosim taku informaciu, ze do monitoru prechadza 10-11 milionov farieb pri ladeni tepleho bodu ICC profilu? Je to nezmysel. Vsetok profesionalny kalibracny software nastavuje teplotu bieleho bodu softwarovo do ICC profilu, pricom CCFL lampa za panleom ma byt v “nativnom” mode a teda nemas na monitore NIC nastavovat, jedine silu svietovisti CCFL. Zredukovanie gamutu o 5 milionov farieb je ciry nezmysel, D50 sa kalibruje profilom. (Mimochodom, u nas pracuje sa uz na 6500K. 5000-5500 pouzivaju skor len hardcore fotografi.)

    0
    0
  19. Dík, tak zistil som len to, že ako nanič mám monitor. Už asi viem čo znamená kúpiť si za 20 000 monitor a za 8 000. Samozrejme s rovnakou uhlopriečkou.

    0
    0
  20. mam problem na mojom laptope na display sa mi objavila tenka zvysla modra ciara …neviete cim by sa dala odstranit a cim bola sposobena?

    0
    0
Napísať odpoveď pre PP Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

iOS 18 bude zrejme podporovať tieto zariadenia

Tak ako každý rok, aj v 2024 nás čaká nová verzia operačného systému iOS. A ako tomu už býva, s rastúcimi nárokmi sa čas od času stane, že Apple ukončí podporu niektorých starších zariadení.