Recenzia: iOS 10

Systém iOS bude čoskoro oslavovať svoje desiate narodeniny a za ten čas už prešiel nejednou zmenou. Po radikálnom redizajne v roku 2013 prišlo značné rozšírenie funkcionality s iOS 8. Po tom nasledoval rok údržby v podobe iOS 9, ktorý sa zameriaval predovšetkým na optimalizáciu. Prešlo ďalších dvanásť mesiacov a iOS je tu už vo svojej desiatej inkarnácii.

iOS 10 sa nesie prevažne v duchu vizuálnych zmien a úprav používateľského rozhrania. Kompletnou transformáciou prešla zamykacia obrazovka a spolu s ňou aj notifikácie a widgety. S úplne novým vzhľadom a rozhraním sa tiež môžu pochváliť Apple Music, Apple News a Mapy. iMessage po funkčnej stránke dohnalo messengeri ostatných spoločností a Siri je konečne schopná spolupracovať s aplikáciami tretích strán.

Lock screen

Najväčšiu a najviditeľnejšou zmenou v iOS 10 je nepochybne jeho vstupná brána – zamykacia obrazovka. Preč je slide to unlock, jeho miesto nahradila obrazovka s widgetmi. Potiahnutím prsta do opačnej strany s zas po novom dostanete k fotoaparátu. Do telefónu sa dostanete stlačením home buttonu a následným oskenovaním prsta, prípadne zadaním hesla. Nutnosť stlačiť tlačidlo sa spočiatku zdá ako krok navyše, na zariadeniach s Touch ID však dáva zmysel.

ios 10 recenzia lock screen widgety

Takéto riešenie v sebe totiž skrýva hneď niekoľko výhod. Zamknutá obrazovka je teraz napríklad omnoho interaktívnejšia ako predtým – položením prsta na Touch ID telefón odomknete a získate tak prístup k obsahu vo widgetoch a notifikáciách. Bez toho aby ste museli opustiť lock screen. Na nový spôsob si síce treba niekoľko dní zvykať, avšak Apple si za jeho implementáciu zaslúži palec hore. Bonusom je Raise to wake na iPhone 6s/SE/7, ktorý zamknutý displej rozsvieti jednoduchým zodvihnutím telefónu.

Notifikácie a widgety

S novým lock screenom boli prekopané aj notifikácie. Sú väčšie a zaberajú viac miesta, no ponúkajú viac informácií. Apple stavia na interaktívnych notifikáciach z predošlých systémov a rozširuje ich o novú funkcionalitu. Napríklad pri odpovedaní na správy teraz vidíte celý priebeh konverzácie, pri mailoch zas väčší útržok textu.

ios 10 recenzia notifikacie

Náhľady sa zobrazia po silnejšom zatlačení na 3D Touch iPhonoch, pri starších zariadeniach treba notifikáciu potiahnuť doľava a stlačiť Zobraziť. Bohužiaľ sa tak v porovnaní s iOS 9 pridáva zbytočný krok navyše, vylepšené náhľady však za to podľa nás stoja. 3D Touch je podľa všetkého budúcnosťou softvéru od Applu a je dobré vidieť, že technológia získava lepšie využitie.

Widgety sa taktiež presunuli z notifikačnej lišty do panelu na ľavej strane. Dostupné sú však po potiahnutí prstom doprava takmer všade – na zamknutej obrazovke, v notifikačnej lište a aj na domovskej obrazovke. Ich praktické umiestnenie dopĺňa aj rozšírená funkcionalita. Vlastný widget má teraz už takmer každá vstavaná aplikácia, vrátane Poznámok, Hudby, Mailu a Fotiek. Našim najobľúbenejším je však jednoznačne Počasie s užitočným hodinovým prehľadom.

ios 10 recenzia rich notifications

Rozhranie

iOS po troch rokoch prináša celkom vítané vizuálne zmeny. Nejde o nič tak radikálne, ako v prípade iOS 7 – jeho plochý, no chladný dizajn plný priehľadných panelov však naopak robí o niečo priateľskejším a prístupnejším. Nie, nehovoríme ani o kožených textúrach a tieňoch, tie sú našťastie mŕtve.

iOS 10 je však plný oblých tvarov, výraznej typografie a virtuálnych “kariet”. Všimnúť si to môžeme na notifikáciách, ktoré už nepripomínajú text na orosenom skle, ale skôr biele papierové kartičky rozmiestnené na priehľadnom stole. V podobnom duchu sa nesie aj redizajnované Ovládacie centrum, ktoré sa nesnaží všetku funkcionalitu vtesnať na jedno miesto.

ios 10 recenzia control center crop

Rozdeľuje ju na jednotlivé taby, ktorými môžete posúvaním prsta prechádzať. Ovládanie hudby má teraz svoje samostatné miesto, čo do veľkej miery prospieva prehľadnosti – vďaka uvoľnenému priestoru majú tlačidlá oveľa viac priestoru. Po vzore Apple Watch su taktiež farebne rozlíšené podľa svojej funkcionality. Stále si však prajeme, aby Apple používateľovi umožnil nastaviť si vlastné skratky.

Najviac je však nové dizajnové smerovanie vidieť v kompletne redizajnovaných aplikáciách ako Apple Music, Apple News a Mapy. Do popredia sa dostáva hra s typografiou, tučné písmo a výrazné farby na bielom podklade.

Apple Music

Presne takto mala Apple Music vyzerať pri svojom pompéznom štarte minulý rok. Miesto toho sme dostali vizuálny bordel plný funkcií, ktorý musel Apple už po roku kompletne prekopať. Nový dizajn kladie veľký dôraz na jednoduchosť a intuitívne ovládanie – dve hlavné prednosti kalifornskej spoločnosti. Napriek tomu zo služby neubudla žiadna funkcionalita, dokonca bola pridaná podpora pre texty piesní.

Dizajn s obrovskými titulkami a tlačidlami je na prvý pohľad možno až príliš radikálny a odlišný od zvyšku systému. Po jeho vyskúšaní je však zrejmé, že má pomerne blízko k svojmu predchodcovi Beats Music. Čo je len dobré, nakoľko dnes už nefunkčná služba skutočne evokovala dobre premyslené rozhranie, ktoré je radosť používať. A práve tým sa softvér od Applu kedysi preslávil.

ios-10-recenzia-music-kniznica

Základy ostali nezmenené – tvorí ich päť tabov na spodku displeja spolu s miniprehrávačom, ktorý sa dá rozkliknúť na plnú obrazovku. Dôraz sa však kladie na vlastnú hudobnú knižnicu, ktorá okupuje prvý tab a je prehľadne roztriedená do kategórií ako Playlisty, Interpreti, Albumy a Skladby. Vlastnú záložku dostala aj hudba uložená na offline počúvanie, čo je asi najpraktickejším riešením zo všetkých streamovacích služieb. Dolnú časť knižnice okupuje zoznam nedávno pridanej hudby a playlistov.

Väčšie zmeny môžeme nájsť v sekcii Pre vás, ktorá zgrupuje nedávno počúvanú hudbu, všetky odporúčané playlisty a albumy, nové vydania od obľúbených interpretov a niekde úplne dole aj príspevky zo sociálnej siete Connect, ktorá sa zrejme neuchytila celkom podľa predstáv spoločnosti. Logickou reštruktualizáciou prešla sekcia Prechádzať (pôvodné Nové), v ktorej môžete prehliadať okrem noviniek aj hudobné žánre, top rebríčky a v neposlednom rade aj kurátorov ako Rolling Stones, Pitchfork, či Vice. Práve táto sekcia je nekonečnou studnicou novej hudby, stačí sa do nej trochu ponoriť a započúvať sa.

ios-10-recenzia-music-browse

Započúvať sa môžete aj do rádia Beats 1 a jednej z jeho početných relácií. Ich funkcionalita ostala nezmenená, sú však o niečo prehľadnejšie usporiadané. Posledný tab vďaka absencii Connectu dostalo k dispozícii vyhľadávanie. Zaujímavým spôsobom bola tiež vyčistená obrazovka práve prehrávanej hudby. Tá obsahuje menej tlačidiel, všetko dôležité tu však ostalo. Nasledujúce skladby zobrazíte scrollovaním nižšie a všetko ostatné v kontextuálnej ponuke. Tá sa dá ostatne vyvolať aj pomocou 3D Touch (dlhým podržaním na starších zariadeniach) na skladbách takmer kdekoľvek v aplikácií.

Bonusom je podpora pre texty piesní pri streamovaných skladbách, ktoré nájdete rovnako ako nasledujúce skladby po potiahnutí prstom po prehrávanej skladbe. Ak ste aktívnym predplatiteľom Apple Music, nová aplikácia v iOS 10 je rozhodne tou najlepšou novinkou v celom systéme. Už ostáva len podobným štýlom prerobiť aj iTunes na macOS.

ios-10-recenzia-music-now-playing

Správy

Zďaleka najväčšiu časť prezentácie nového systému Apple venoval novinkám pre platformu iMessage. Tá v posledných rokoch po funkčnej stránke zaostávala za ostatnými službami akými sú Facebook Messenger a Snapchat. Apple sa tak rozhodol do pôvodne jednoduchej aplikácie vtesnať všetko, čo ho napadlo. Pribudli stickery, väčšie emoji, kreslenie prstom v štýle Apple Watch, iMessage má teraz dokonca aj vlastný App Store s rozšíreniami. Aj keď v našich končinách vďaka absencii verzie pre ostatné platformy nejde o tak rozšírenú službu ako na západe, iOS 10 je pre Správy zďaleka najväčšou zmenou, ktorú iste ocenia mnohí používatelia Apple ekosystému.

ios-10-recenzia-spravy

Digital Touch prenesený priamo z watchOS umožňuje odosielať kresby prstom, či pomocou rôznych gest aj animované dotyky a bozky. Reálne využitie takejto funkcie je však pomerne otázne. Zaujímavejšie sú efekty odosielaných správ. Pri podržaní (prípadne 3D Touch) prsta na tlačidle pre odoslanie správy sa vám ukážu rôzne animované štýly, akými sa správa zobrazí. Charakteristická modrá bublinka môže padnúť z výšky, nafúknuť sa, či byť napísaná neviditeľným atramentom, ktorý musíte “zmazať” prejdením prsta.

Ide o hravý a zábavný spôsob, ako do bežných textových správ pridať nový rozmer. Druhou možnosťou je kompletne animovaná obrazovka, po ktorej budú po odoslaní správy lietať balóny, konfety, či ohňostroj. V neposlednom rade je tiež možné pridávať reakcie na jednotlivé bubliny v konverzácii – napríklad malé srdce, palec hore, otáznik, atď.

ios-10-recenzia-spravy-efekty

Druhým veľkým prídavkom do Správ je samostatný App Store, ktorý umožní rozšírenia od výmyslu sveta. Väčšina z nich sú rôzne sady nálepiek (ktoré majú pri používaní veľmi milú animáciu, treba vyskúšať), no nájdu sa tu aj hry a aplikácie ako iTranslate. V App Store môžete povoliť rozšírenia od už nainštalovaných aplikácií – svoje už majú napríklad Evernote a IMDB, a v základe je tiež možnosť odosielať hudbu z Apple Music. Ďalej si však môžete nainštalovať desiatky ďalších. Podstatou tohto systému je umožniť prístup k rôznym úkonom priamo cez rozhranie Správ, bez nutnosti otvárať samostatné appky a spätne zdieľať ich obsah.

App Store pre iMessage je spustený len niekoľko dní, takže je priskoro hodnotiť kvalitu jeho obsahu. To ukáže až čas. Zaujímavé však je, že drvivá väčšina nálepiek na stiahnutie je platených – kúpiť si ich môžete za cenu bežnej aplikácie, teda 1 až 2 eura. Je však toto správna cesta? Naozaj budú mať používatelia chuť vrážať peniaze do nálepiek s Disney a Star Wars motívmi?

ios 10 recenzia spravy app store

Fotky

Pri fotkách sa Apple tentoraz priučil od svojho najväčšieho rivala – Googlu. V iOS 10 je aplikácia inteligentnejšia a využíva podobné algoritmy, aké pred časom predstavil internetový gigant v podobe Google Photos. Nielenže dokážu Fotky organizovať vaše snímky podľa tvárí a udalostí, vďaka umelej inteligencii pribudlo aj rozpoznávanie jednotlivých objektov.

Do vyhľadávania tak môžete zadať ľubovoľné slová ako “pes”, “auto”, či “obloha” a aplikácia vám sama zoskupí dané objekty do jedného albumu. Funkcia podporuje aj slovenčinu a funguje celkom obstojne. Netreba sa však spoliehať na to, že vaše zariadenie rozpozná každý objekt správne. Niektoré fotky z rovnakej série sa napríklad pri výsledkoch neukazujú, iné sú zas zle začlenené. Napriek tomu má funkcia šancu byť reálne užitočná a neostať len pri prvotnom pobavení.

ios 10 recenzia fotky 1

Na podobnom princípe funguje aj rozpoznávanie tvárí. Rovnakú funkciu ponúkal dávno už iPhoto na Macu a veľa sa toho nezmenilo. Aplikácia vám vytvorí album so všetkými rozpoznanými tvárami, ktoré si môžete následne prezerať, upravovať a priradiť k nim mená z kontaktov. Ďalšou novinkou je kategória Spomienky, ktorá na základe času, polohy a ďalších parametrov automaticky vytvára albumy fotiek. Tie sa vám objavujú postupne v istých časových intervaloch a obsahujú napríklad snímky z daného dňa, výlety, miesta, či výbery toho najlepšieho za posledné mesiace.

Každý album obsahuje interaktívnu video prezentáciu, ktorú si môžete zopár klikmi prispôsobiť a zmeniť jej dĺžku a celkovú náladu. Po rozkliknutí nastavení si môžete zadefinovať konkrétne veci ako presná dĺžka, názov, či vlastnú hudbu. Funkcia je milá v typickom Apple duchu, výsledky však budú do veľkej miery závisieť na vašej fotoknižnici. Ak máte veľa záberov priateľov a rodiny, Spomienky si obľúbite, v opačnom prípade kompilácie strácajú svoju pridanú hodnotu.

ios 10 recenzia fotky 2

Apple tvrdí, že súkromie používateľa je prvoradé a potrebné údaje sa zbierajú výhradne anonymne. Spoločnosť na to využíva techniku zvanú “differential privacy”, ktorú zdôrazňoval Craig Federighi aj na WWDC prezentácii. V skratke ide o štatistickú vedu, ktorej cieľom je zistiť čo najviac informácií o skupinke ľudí a zároveň sa dozvedieť čo najmenej o každom jednotlivcovi. Všetky údaje a algoritmy sa pritom vypočítavajú priamo na zariadení a nie v cloude ako v prípade ostatných spoločností.

Výkon a kompatibilita

iOS 10 okrem množstva noviniek prináša aj niečo nezvyčajné – je citeľne rýchleší ako jeho predchodcovia. Či je to spôsobené vnútornou optimalizáciou, či novými a rýchlejšími animáciami, však nie je dôležité. Celý systém je pocitovo svižnejší aj na dvojročnom iPhone 6. To isté hlásia aj používatelia ostatných generácií, dokonca aj štyri roky starý iPhone 5 údajne na novom systéme beží rovnako dobre ako v prípade iOS 9.

Najnovší iOS 10 nainštalujete na iPhone 5, iPhone 5c, iPhone 5s, iPhone SE, iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6s, iPhone 6s Plus, iPod Touch (6. generácia), iPad Mini 2, iPad Mini 3, iPad Mini 4, iPad (4. generácia), iPad Air, iPad Air 2 a iPad Pro. Nie všetky funkcie však fungujú na všetkých zariadeniach. 3D Touch skratky a Raise to wake dostanú napríklad len majitelia iPhonu 6s a 6s Plus.

Big. Bold. Beautiful.

Okrem vyššie spomínaných vlajkových funkcií prináša iOS 10 ešte množstvo menších vylepšení. Podporu Siri pre aplikácie tretích strán ako Uber a Pinterest, redizajnovanú appku Hodiny s novou funkciou Večierka, možnosť “odinštalovať” vstavané aplikácie, novú aplikáciu Domácnosť, vylepšenia pre Telefón a kontakty a mnoho, mnoho ďalšieho.

iOS 10 je po dlhšom čase updatom, ktorý neprináša žiadne kompromisy, či už po stránke výkonu, alebo funkcionality. Apple vylepšil to, čo bolo dobré a zjednodušil to, čo bolo príliš komplikované. Systém je opäť o niečo rýchlejší, priateľskejší a ľahší na používanie. Používatelia iPhonu s Touch ID nebudú mať problém ani s novou zamykacou obrazovkou, u majiteľov iPhonu 5 a starších iPadov to také určité nie je. Napriek tomu však klady nového systému zďaleka prevyšujú jeho zápory.