Apple mení odvetvia priemyslu, ktoré by Jobsovi možno ani nenapadli

„Takže na čom teraz pracuješ?“ Opýtal sa priateľ na obede. „Založil som novú spoločnosť. Robíme termostaty.“ Trochu sa mrvil vo svojom šaláte a povedal: „Nie, vážne. Čo robíš?“ „Fakt robím termostaty.“

Zdroj: SplatF.comTakto nejako vyzerali mnohé konverzácie s bývalými kolegami a známymi, keď sa stretli potom, ako Tony Fadell opustil Apple. Fadell sa preslávil navrhnutím hardvéru pre pôvodný iPod a viedol divíziu Apple pre iPod a iPhone, až kým pred niekoľkými rokmi Apple neopustil. Nejaký čas trávil s rodinou, keď pri snahe spraviť svoj dom viac ekologickým náhodou objavil veľmi lukratívnu „dieru na trhu“.

Keďže však jeho vízia počítala s niečim oveľa sofistikovanejším, ako bol bežný termostat, potreboval špecifický tím ľudí, ktorý by si s tým poradil. V roku 2009 založil spoločnosť Nest a pred niekoľkými dňami predstavil výsledok ich trojročného vývoja. Termostat Nest bude k dispozícii v priebehu novembra za 249 USD.

Fadell hovorí, že bežný človek nastavuje svoj termostat až 1500 krát za rok. Termostat, ktorý vyvinul, sa dokáže naučiť, akú teplotu máte radi a programovať sa sám. Vie, keď doma nikto nie je a vypne sa. Dokáže používateľovi odporučiť, kedy a ako by mohol na kúrení ušetriť. Pripojí sa na Wi-Fi a dá sa ovládať z mobilu. A na rozdiel od ostatných termostatov, Nest nevyzerá ako z minulého storočia, čo je podľa Fadella dosť dôležité pri zariadení, ktoré je v dome či byte na stene všetkým na očiach.

Pri jeho vývoji kládli dôraz na to, aby sa používal tak jednoducho, ako sa len dá. Zároveň preň navrhli prelomový dizajn, ktorý sa nepodobá na nič, čo je doteraz na trhu s termostatmi k dispozícii. Dan Frommer spravil porovnanie najdrahších termostatov na Home Depot a k nim priložil obrázok Nestu (na obrázku). Je to veľmi pekná analógia s tým, ako Jobs pri predstavovaní iPhone v roku 2007 najskôr ukázal všetky smartfóny na trhu, aby ich potom porovnal s iPhonom.

Apple priniesol do sveta IT hodnoty, ako jednoduchosť, grafická uhladenosť, dôraz na najmenší detail a zameranie sa na to, čo používateľ skutočne potrebuje, namiesto slepého predbiehania sa v zlepšovaní technických parametrov a pridávaní nových funkcií. Ukázal ostatným spoločnostiam, že zákazník vie tieto hodnoty oceniť a ak chcú byť úspešné, mali by ich prijať za svoje.

Neznamená to pritom len slepé kopírovanie Apple ala Samsung. Napríklad nová Nokia Lumia 800 a WP 7.5 sú navrhnuté v súlade s týmito pravidlami a vyzerajú skvele, no zachovali si pritom veľkú mieru originality, či už po stránke technickej (správa kontaktov), dizajnovej (napríklad spôsob, akým farba UI ladí s farbou obalu) alebo marketingovej (super reklama nemusí vyzerať ako od Apple na to, aby bola super).

Úspech Apple však ovplyvnil oveľa viac odvetví, ako len IT, čoho príkladom je aj Nest. Nové zariadenia najrôznejšieho druhu, ktoré budú chcieť preraziť, budú musieť bezchybne fungovať, veľmi jednoducho sa ovládať a mať atraktívny dizajn. A to je dobre.

komentárov
  1. Hmm nic Tonymu Fadellovi neostavalo, ked odchadzal z Apple mal dohodu so Steavom ze nebude sa podielat na nicom co by mohlo konkurovat produktovemu portfoliu apple. :) ale musim uznat vyzera to dobre…

    0
    0
  2. skvely clanok, ani o tej nokii som nevedel, vyzera super, prvy konkurent, ktory by som si namiesto iphone kludne kupil. :) a nic v zlom, ale ten termostat je pekna blbost, je to asi to posledne co by ma v byte trapilo. zaujimave to je len preto, ze to navrhoval otec designu ipodu ?

    0
    0
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť