Recenzia: iPod shuffle 3. generácia

Předem přiznávám, že před samotným testováním iPodu shuffle jsem jej v reálu nikdy neviděl (vzhledem na novinku) a kromě novinek z jeho uvedení jsem o něm také mnoho nečetl. O to více sem se těšil, až jej poprvé vyzkouším. iPod shuffle se nabízí pouze v jedné 4 GB verzi, a to buď v černé, nebo stříbrné barvě. Pojďme se tedy společně podívat, jak drobeček obstál.

Balení

Apple je svým pečlivým balením, které je nejen efektivní, ale také efektní již pověstný a ani iPod shuffle není výjimkou. V elegantní průhledné plastové krabičce je vystaven iPod a ovladač sluchátek. Chvíli mi trvalo než jsem přišel na to, jak krabičku otevřít, jelikož nálepka jenž ji kryje není téměř vidět a začátek folie jsem nečekaně přehlédl. Kromě iPodu a sluchátek se v balení ukrývá krátký anglický (ale přehledný) návod, licenční a bezpečnostní ujednání, nálepka se dvěma nakousnutými jablíčky a USB konektor na propojení iPodu s Mac/PC, který je krátký pouze 5 cm. Návod i přesto, že je stručný poskytuje veškeré potřebné informace pro ovládání, připojení i signalizaci iPodu. Kompletní manuál můžete stáhnout na stránkách Apple.

Konfigurace

Aby iPod shuffle fungoval, potřebuje připojit buď k Macu s portem USB 2.0, Mac OS X 10.4.11 nebo vyšší a iTunes 8.1, nebo PC s USB 2.0 portem, Windows XP SP3 či Windows Vista a iTunes 8.1. Od konfigurace Macu je také závislý hlasový systém VoiceOver, po připojení k PC nebo k Macu s Mac OS X 10.4 Tiger se pro angličtinu užije hlas z VoiceOver Kitu. Avšak Mac OS X 10.5 Leopard už sám o sobě obsahuje velmi kvalitní anglický hlasový výstup, takže při synchronizaci s Macem, na němž běží Leopard, se použije tento hlas. VoiceOver kit se automaticky stáhne při prvním zapojení iPodu k iTunes.

Konstrukce

iPod shuffle 3gen.Nový iPod je opravdu hodně malý (45,2 × 17,5 × 7­,8 milimetru), je menší než AA baterie a váží pouze 10,7 gramu. Hliníkové pouzdro se sponou z nerezové oceli je velice pevné. Dokonce tak pevné, že na zmáčknutí spony musíte vynaložit poměrně velký tlak. To stejné platí i o jediném ovládacím prvku na samotném iPodu, kterým ho lze zapnout a také přepnout do náhodného přehrávání skladeb. Ani jednou se mi nestalo, že bych tlačítko přepnul do nežádoucí polohy, i když zpočátku sem se toho díky konstrukci bál. Pokud ovšem máte větší prsty a zapojená sluchátka, ovládání tlačítka není příliš pohodlné. Celé tělo přehrávače je velmi pevné a na hliníkovém povrchu nejsou tolik vidět otisky prstů, což ovšem neplatí o nerezové sponě. iPod je vzhledově povedený a rozhodně bych se jej nestyděl použít například jako sponu na kravatu, nebo jej připnout na oblek a to ať již sponou vzhůru, nebo naopak.

Sluchátka, které k přehrávači dostanete jsou také jediné, které můžete používat. Všechny ovládací prvky jsou totiž umístěny na kabelu přibližně 10 cm od pravého sluchátka. Díky tomu můžete mít zbytek kabelu a přehrávač pod oblečením a přesto lze vše pohodlně ovládat. Ovládání je plastové a ačkoli nepůsobí tak bytelným dojmem jako konstrukce iPodu, nevypadá nijak chatrně. Můžete zvyšovat a snižovat hlasitost, přepínat skladby, pozastavovat a spouštět přehrávání a také využít hlasové funkce. Zarazilo mě, že nestačí tlačítka na zesílení a zeslabení hlasitosti držet, ale musíte je neustále mačkat dokud se nedostanete na požadovanou hlasitost. Kompatibilita sluchátek je velmi diskutovaný problém. Apple ovládání neřešil podobně jako Sony u své kapesní konzole PSP, která má krátký mezikus s ovládacími prvky, na který lze připojit jakékoli sluchátka. Sluchátka od Apple nepatří mezi špičku a navíc je hodně lidí, kterým tyto pecky nedrží v uších, nebo raději používají uzavřené sluchátka. Na náš trh (ČR, SR) se však postupně dostávají a dostanou i jiná sluchátka různých firem, které jsou vyrobené speciálně pro nový iPod shuffle. Ovšem i tak budete stále omezeni s výběrem. Mnoho lidí má doma sluchátka, v hodnotě přesahující hodnotu iPodu, a přestat je používat, jen kvůli němu se mi zdá jako hloupost. Navíc, kdo jel někdy v metru, tramvaji nebo vlaku se sluchátky, které jsou k iPodu dodávány, dá mi za pravdu, že se skutečně nejedná o hudební požitek a máte co dělat abyste rozuměli alespon části textu.

VoiceOver a ovládání

Novinkou, která byla poprvé použita u iPodu je takzvaná funkce VoiceOver. Smyslem je alespoň částečně nahradit display. Pokud při přehrávání skladby stisknete dané tlačítko, dozvíte se informace týkající se skladby. V iTunes si můžete zvolit pro každou skladbu v jakém jazyce chcete přečíst její název, přičemž VoiceOver zvládá následující jazyky: angličtinu, češtinu, mandarínskou čínštinu, francouzštinu, holandštinu, italštinu, japonštinu, němčinu, polštinu, portugalštinu, řečtinu, španělštinu, švédštinu, turečtinu. Pokud posloucháte písničky od amerických interpretů s americkými názvy je hlas, který vás o písničce informuje velice příjemný a nezní moc roboticky. V českém jazyku je použitý ženský hlas, který je na tom již trošku hůře, ale přesto se dá poslouchat. Ostatně si jej můžete poslechnout sami. Zkoušel jsem pro testování pojmenovat skladby například takto: „Líšeň, příčný řez, stoprocentní pražská šelma atd.“ Se vším si hlas poradil a s diakritikou nebyl jediný problém. Největší výhodou této funkce je bezesporu „listování alby“. Můžete totiž vytvořit nový seznam skladeb (playlist) pro každé album a pojmenovat jej jako dané album. Přehrávač vám pak přeříká všechna alba a vy si jednoduše vyberete, které chcete přehrávat. Zde se dostáváme ke skutečnému nahrazení displeje zvukovou funkcí.

Vzhledem k tomu, že se do iPodu reálně vejde kolem 800 písniček, což by mohlo představovat 50 alb, je tato funkce při naplněném iPodu jen těžko použitelná. Pokud totiž například chcete album, které je až jako dvacáté v pořadí, musíte si vyslechnout názvy všech dvaceti alb. Nejde ani tak o to kolikrát musíte klikat, ale o to kolik si musíte vyslechnout informací, než se dostanete k žádanému albu. Zcela tak odpadá možnost během přehrávání alba si najednou pustit zcela jinou písničku z jiného alba a poté se vrátit k původnímu přehrávání. Tato akce by vás stála zhruba tři minuty času a to už si rozmyslíte, zda písničku opravdu chcete slyšet. Ale i přesto je to rozhodně lepší, než v hudbě beze smyslu listovat a poslouchat každou písničku.VoiceOver

Přehrávání a vše kolem

iPod Shuffle 3gen.Nejdůležitější vlastností každého hudebního přehrávače je samozřejmě přehrávání hudby. iPod je zvukově na velmi vysoké úrovni. Mezi podporované zvukové formáty patří AAC a MP3 soubory (až do 320 Kb/s), MP3 VBR skladby, AAC soubory s DRM ochranou iTunes Store a soubory ve formátech Apple Lossless, WAV a AIFF. Výběr je tedy dostatečně velký a kvalita souborů taktéž. Hudbu vydrží iPod podle Apple přehrávat 10 hodin, dle mého testu je to ovšem více než 11 hodin. Dobití na 80 % kapacity baterie trvá 2 hodiny a plnou kapacitu získáte po 3 hodinách nabíjení. Výhodou je, že iPod můžete použít také jako Flash disk a přenášet v něm soubory, ovšem soubory v hudebních formátech, které nejsou přidány přes iTunes nelze přehrávat.

Resumé

Při závěrečném hodnocení mě nejdříve napadlo pro koho je vlastně přehrávač určen. I když jsem profesionální sportovec, téměř při všem se mi vejde do kapsy iPod Nano s Nike+. Pravda je, že například v posilovně je shuffle dobře využitelný. Pokud budete mít oblečení bez kapes nebo například plavky, můžete iPod připnout i na kšiltovku a tak podobně, což je velká výhoda. Jak jsem již psal, nestyděl bych se jej připnout ani na oblek. Co se konstrukce, výdrže baterie a kvality zvuku týče, je přehrávač v segmentu „mainstream“ na vysoké úrovni a VoiceOver je příjemná novinka. Nevýhodou je naopak nemožnost hned připojit jakékoliv jiné sluchátka, a i když Apple údajně pracuje na redukci, ta zatím k dispozici není. S iPodem shuffle asi nelze počítat jako s primárním hudebním přehrávačem a při každodenním používání by vám absence displeje nejspíš začala vadit. Ovšem to si již musí promyslet každý zvlášť. Záleží co konkrétně od přehrávače požadujete a kolik do něj chcete investovat. iPod shuffle lze totiž pořídit za cenu okolo 80 €/2000 Kč.

~~Za zapůjčení iPodu shuffle děkujeme firmě Quentin, s. r. o., provozovatel DTPobchod.cz.~~

Fotografie z testování

Balení iPod a sluchátka iPod a košile Porovnání velikostí iPod Detail