Apple hľadá nové možnosti predaja videí – novinkou má byť digitálna požičovňa v iTunes

Koncom augusta minulého roku spoločnosť NBC Universal zrušila zmluvu s Apple a seriály prestala úplne poskytovať v decembri. Dôvodom ukončenia spolupráce boli najmä ceny, ktoré chcel Apple znížiť z ceny $1,99 na $0,99 za epizódu seriálu a $9,99 za film. Seriály ako Heroes, Battlestar Galactica alebo The Office boli presunuté na nový projekt Hulu.com a sprístupnené boli tiež pre internetový predaj Amazonu. Odchod NBC znamenal aj odchod NBC News, NBC Sports, Bravo, SciFi, Sleuth, Telemundo, mun2 a USA.

Vyššie zrekapitulovaný príbeh už asi poznáte. No dôsledky zrušenia zmlúv medzi spoločnosťami sú o niečo väčšie, ako si všetci mysleli a analýza z Forrester Research dokonca hovorí, že „iTunes potrebuje NBC viac ako celý internet iTunes“ a „je to len v záujme Apple, aby si znovu získal NBC“. Ak sa práve v duchu pýtate „prečo“, odpoveď je jednoduchá – NBC Universal poskytoval Apple 30% celkového predaju video-downloadov a teraz ich poskytuje šiestim veľkým portálom, pričom videá sa zadarmo dajú pozrieť na stránkach NBC.com a Hulu.com (ak ste si aj vy na nanosekundu mysleli, že si videá pozriete, tak vás sklamem – sú typicky „US only“). Štúdie síce ukázali, že cez iTunes Store pravidelne nakupuje videá „len“ 19% pravidelných zákazníkov a v priemere na jedného vyjde minutá suma $30, to však v praxi v prvej polovici roku 2007 znamenalo celkový zárobok niečo pod $100 miliónov. $30 miliónov pre iTunes teda zarobil práve NBC. Ak si odmyslíme nemalú čiastku, ktorú tým Apple stráca, je tu ešte jedna otázka: načo je dobrý užívateľom iPod s funkciou prehrávania videí, ak nie je čo pozerať?Vyzerá to však tak, že NBC sa s Apple neplánuje tak skoro zblížiť. Aj keď hovorkyňa NBC vyhlásila, že spoločnosť „je vždy otvorená rozhovoru, no momentálne žiadne diskusie neprebiehajú“, NBC v strede decembra uzatvoril zmluvu so spoločnosťou SanDisk a užívateľom služieb Fanfare poskytuje aktuálne seriály z rôznych kanálov NBC. (Fanfare je služba založená na videách, ktoré je možné stiahnuť, presunúť do Sansa TakeTV a následne pozerať cez televíziu; Fanfare ale nepodporuje Mac OS X ani Linux.)

Apple sa zatiaľ snaží získať nejaký filmový obsah pre iTunes a zároveň zachrániť Apple TV, ktorá sa koncom roka objavila na rôznych „blacklistoch“ najhorších produktov od Apple za minulý rok. Mohla by k tomu pomôcť (zatiaľ neoficiálne) uzavretá zmluva s Fox a Disney, ktorí by mali byť ako partneri predstavení na MacWorlde 14. januára spolu s novou video požičovňou (video rentals). K Fox a Disney by sa mohli pridať aj iní distribútori ako Paramount, Lionsgate a MGM, ktorí už videá pre iTunes poskytujú. Sony, Universal a Warner Bros. sa vraj z rozličných konkurenčných dôvodov nechcú pripojiť. Výpožičné sa odhaduje na cenu $2 a/alebo $5 na dobu 24 hodín, po uplynutí tejto doby by sa mali stať neprehrateľnými; zatiaľ nie je známe, koľkokrát budú môcť byť videá tohto formátu spustené.

Požičiavanie videí by sa pre zákazníkov malo stať celkom výhodnou formou zábavy a to najmä preto, lebo zakúpené filmy si zväčša pozrú jeden-dvakrát a viac nemajú potrebu odkladať film zakúpený za plnú hodnotu – takto zaplatia menej, pozrú si video a hneď sa ho aj zbavia. Zaujímavosťou je tiež to, že spolu k DVD vydaniam by Fox mal na DVD vydaniach použiť technológiu digitálnych práv FairPlay od Apple, ktorá povoľuje zakúpené DVD ripovať na vlastný počítač použitím iTunes a tiež ich presunúť na iPod alebo iPhone.

Služby digitálneho požičiavania by mali byť veľkou konkurenciou pre americké spoločnosti Blockbuster VideoNetFlix, ktoré sú najväčšími v tejto oblasti, ale zakladajú sa na poskytovaní fyzických DVD a fyzickom transporte (tzn. použitím pošty a pod.; NetFlix ponúka aj digitálne služby, ale nevzťahujú sa na Mac). Digitálna distribúcia zahŕňa výhody ako sú napr. nulové poplatky za dopravu a menia starý proces na 3-klikový systém: otvorenie video sekcie v iTunes, vybratie filmu a kliknutie na zapožičanie. Všetko sa dá vybaviť bez vystrčenia päty z domu a opätovného vracania DVD, kedže video automaticky prestane „fungovať“.

Otáznych je už len zopár detailov: v akej kvalite budú poskytované videá – bude rovnaká ako doteraz, čiže o niečo horšia ako DVD, ktorá je na veľkých HD-TV displejoch „kockatá a rozmazaná“, rovnajúca sa DVD kvalite, alebo HD-DVD? Mnohí užívatelia si práve na kvalitu sťažujú, lenže spolu s rastúcou kvalitou rastie aj veľkosť súborov a ako sa k tomu vyjadrili aktuálni užívatelia, pri rýchlom DSL pripojení stiahnutie videí trvá viac než hodinu, takto by sa čas sťahovania pri HD-kvalite mohol zvýšiť na 3 až 4 hodiny.

V nejasných odpovediach zatiaľ asi môžeme len tápať, viac podrobností o partneroch Apple, o cenách, kvalite a obmedzeniach, ktoré nová služba ponúkne, sa dozvieme najskôr na MacWorlde, ktorý je tu o niečo viac ako týždeň.

komentáre
  1. No DVD na HD telke s upscalingom nie je ani rozmazana a ani kockata, televizia musi byt tiez osadena kvalitnych postprocesingom obrazu (Sony, Samsung) – preto apple pri apple TV zacal ponukat Sony Bravia telky

    0
    0
  2. A ak mate sietovy prehravac, ktory uz ma KVALITNY upscaling uz zabudovany v sebe, nepotrebujete ani upscaling na telke…

    Dufam, ze iTunes Store uz pride konecne na slovensko. To by som si videa urcite poziciaval.

    Btw, urcite tie pozicane videa po chvili niekto hackne a Apple bude stale a stale vydavat nove updaty iTunes a nove formaty videi, aby sa nedal 24 hodinovy timer nijako odlozit. Rovnako ako s flashnutymi, odblokovanymi iPhonami.

    0
    0
  3. Neviem presne ako funguje prenos pozicanych videi z Magia, ale ziadne stahovanie a cakanie tam nie je. A to rozpravam a HD videach (sice len par) a 5.1 zvuku (ten je mimochodom aj pri videach s nizsim rozlisenim ako HD). HD film je za cca 3,5 dolara a normalna DVD kalita za cca 2,5 dolara. Takze ziadna velka diera do sveta. Predpokladam, ze Orange ma podobnu cenovu politiku. Takze v tomto pripade mi iTunes Store nechyba. Privital by som ho vsak na hudbu. Teraz to musim riesit cez svagrinin ucet v Londyne.

    0
    0
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Vychází zcela nová aplikace SledovaniTV pro AppleTV

Uživatelé SledovaniTV, kteří využívají AppleTV, se mohou těšit na zbrusu novou aplikaci. Ta postupně nahradí tu stávající. Nová aplikace pro AppleTV přináší uživatelům této platformy nové funkce a celkově příjemnější a plynulejší zážitek ze služby.
pokračovanie článku

Telekom varuje pred podvodnou komunikaciou

Slovak Telekom počas uplynulého víkendu zaregistroval zvýšenú aktivitu nevyžiadaných e-mailov a SMS správ, ktoré vystupujú v jej mene a zneužívajú dôveru zákazníkov. Hlavným cieľom je od zákazníkov vylákať osobné údaje či ich donútiť k potvrdeniu objednávky, ktorá v skutočnosti neexistuje.
pokračovanie článku

Nepremeškajte advent plný knižných darčekov

Vianoce bez knihy pod stromčekom akoby ani neboli Vianocami. Pokiaľ stále rozmýšľate nad vhodnou voľbou pre vašu ratolesť, máme pre vás praktický tip. Vďaka slovenskej aplikácii KUBO – detské knihy nemusíte vyberať len jednu konkrétnu knižku. KUBO obsahuje už viac ako 1 500 kníh a každý deň pribúdajú ďalšie. Vaše dieťa bude môcť kedykoľvek čítať presne to, čo ho zaujíma najviac.