Výhody Mac OS X (všeobecne, pre web designerov, vývojárov, grafikov)

V našich končinách je situácia Apple & Mac OS X v komerčnej sfére trochu postavená na hlavu, pretože reklamné agentúry a štúdiá (okrem elitných) relatívne nie sú také ziskové ako na západe a za morom, preto sa upgraduje v dlhších cykloch a zamestnanci pracujú na starých systémoch a starších Macoch. Na Macy potom padá negatívne svetlo, a je jasné, že v porovnaní s modernými PC zostavami značne zaostávajú. V USA je to však inak, peňazí a modernizácie je viac, lokalizácie nie sú potrebné, obchodníci majú k dispozícii aj účtovné programy pre Mac OS X, na zákazku si vedia dať vyrobiť aj finančné, vedecké programy a podobne. Nebudeme si klamať, v Európe sa pre Mac OS X takmer neprogramuje, vývojári a firmy ho ignorujú a komerčná sféra vo výsledku postráda pre Macy dôležitý software.

Paradox: firmy nenakupujú Macy, lebo pre nich nemajú požadovaný software, a firmy neprogramujú software pre Mac, lebo tie prvé firmy nenakupujú Macy.

Ak hovoríme o práci, Mac OS X sa z môjho pohľadu pre firmy aj domácich živnostníkov dnes pre webdesign a grafiku celkom hodí, čo zastáva v IT značný podiel dopytu. Povedzme si prečo:Ako je to v Mac OS X

Výhody:

  • kompletný balík Adobe – Photoshop, InDesign, Illustrator…
  • kompletný balík Macromedia (Dreamweaver, Flash, Fireworks a pod. – už  súčasť Adobe)
  • editory vhodné na vývoj webu: TextMate, BBEdit, CSSEdit, ktoré si veľmi  pochvaľujú aj užívatelia Windows, ktorí mali možnosť vyskúšať
  • V Mac OS X bežia všetky browsery, resp. ich enginy na testovanie webu:  Safari, Opera, Firefox a aj Internet Explorer v Parallels/VMware. Vývojár  alebo designer vie vyladiť web pre všetky dostupné browsery (za cenu  vyšších nákladov za nákup virtualizačného SW, ale predsa)
  • Unixovým nástrojom PNGcrush viete odstrániť AppleScriptom z PNG gama  krivku a vyhnúť sa tým známemu peklu odlišného renderovania PNG súborov  naprieč browsermi (neviem, či to je možné aj vo Windows,  nenašiel som)
  • na Macu môžete programovať pre Windows, Linux aj pre Mac OS X (vďaka  Bootcampu, Parallels/VMware)

Z ďalších výhod/grafika:

  • bezchybné zapracovanie color managementu, možné dosiahnuť veľmi  slušné výsledky aj vstavanou softwarovou kalibráciou, pracuje  on-the-fly
  • Safari je jediný browser na trhu, ktorý dokáže čítať embedované ICC  profily vo fotografiách a JPEG obrázkoch, jednoznačná výhoda nie len pri  testovaní (kto problému rozumie)
  • Aperture a Lightroom pre RAW fotky je fotografická softwarová „elita“,  veľa grafikov a designerov aj fotí

K webdesignu a grafike potrebujete často aj jednoduchú kancelársku výbavu:

  • priama integrácia PDF v systéme (Preview & Quartz), vhodné pre  exporty pre klienta
  • Apple iWork – Keynote na prezentácie
  • Microsoft Office pre Mac

Prečo nie Linux?

  • Pre Linux neexistuje nič od Adobe, aj podpora prehrávania Flashu bol  problém kvôli chaotickej dokumentácii systému, Flash, grafika a design je  teda mimo hry (UPDATE: produkty Adobe fungujú cez emulátor,  otázne je ako, a či k tomu poskytuje Adobe podporu)
  • Na Linuxe nemôžete testovať web v najviac rozšírenom Internet Explorer  6 a 7 a v Safari (ak je možné spúsťať Windows vo VMware  pre Linux za rozumnú cenu, tak časť s IE ignorujte)
  • Jediný slušnejší grafický editor pre Linux je GIMP  (UPDATE: alebo Krita), ktorý priamo nepodporuje color  management (ako celý Linux), jeho využitie na kvalitnú prácu je teda veľmi  diskutabilné

A Windows?

Windows je na vývoj webu a grafiky bezproblémový systém. Všetky aplikácie sú k dispozícii. Užívatelia preferujú ako editor známy UltraEdit alebo Dreamweaver. Ťažko povedať, či sa vyrovnajú TextMate alebo BBEdit, skôr ide o zvyk a zabehnutie. Na PC ale nemôžete testovať pre browser Safari (chcete riskovať, že kvôli JavaSriptu si potencionálny bohatý klient na Macu web neotvorí?), color management vo Windows XP je trochu pochybný (z 90. rokov).

Môj záver je, že Windows a Mac OS X sú na 99% použitia v tejto kategórii celkom rovnocenní „súperi“, ale Mac OS X má ešte niekoľko užitočných vychytávok alebo možností naviac. Niekomu môžu chýbať, niekomu môžu byť ukradnuté, a niekto nájde utilitu pre Windows, ktorá by mu v zabehnutom work-flowe veľmi chýbala. Účelom článku bolo skôr oboznámiť, čo dokáže Mac OS X tiež, keďze zvykne byť považovaný za outsidera. Jedno je ale isté, Linux je kvôli chýbajúcemu Adobe mimo tohto biznisu, pokiaľ ho beriete seriózne.

komentárov
  1. a) v době IE6ky (pres wine) nebyl problem na Linuxu delat weby a editory (html/css/atp) jsou v linuxu lepsi nez na mac os.
    b) Software od adobe jde na linuxu zprovoznit pres CrossOver office
    c) mam iBook, takze mi chybi IEcko, takze nejsou vsechny prohlizece na maca
    d) Krome Gimpu exituje treba jeste Krita … Na vektory je par fakt dobrych SVG editoru … na 3D je dobrej blender

    Uznavam tvoji snahu propagovat Mac OS, ale prosimte nenavazej se do linuxu, kdyz o nem nic nevis. Pred macem jsem hodne dlouho pouzival linux a na macu mi stale hodne linuxovych vychytavek chybi.

  2. Lukoko:
    a) Skor otazka preferencii a zvyku (ako som pisal), co to znamena “lepsi?”
    b) Ak 100% funkcne, tak fajn, ale emulator je emulator (vysvetlis to firme? A podpora od Adobe, aktualizacie?)
    c) Ano, prepac, clanok je pre potencionalnych novych kupcov, cize jedine Intel
    d) Ale zial to nic nemeni na podpore CM

  3. Dominik:
    b) uz ve dvou firmach sem si linux prosadil

    nechci se hadat … ale 70% lidi co znam a delaji neco okolo webu, tak jede na linuxu a zrhruba tak 5% na macu.

    Mac os X je super system to je bez debat, ale jenom sem chtel rict, ze linux neni k zahozeni.

  4. Po precitani tohto clanku mam pocit ze vyhodou MacOS X je ze mozem namiesto neho pouzivat Windows. :-)
    Co sa tyka CMM vo WIndows suhlasim ze to nie je prave orechove ale aj ak jedinou aplikaciou ktora s CMM funguje seriozne je Photoshop a ten ide aj pod Windows celkom slusne.
    Co mne vadi na Windows a preco ho nepouzivam je nezjednotene ovladanie a v mnohych pripadoch priserne ikony.

  5. Ak mozem hovorit o grafickym softom pre webdesign, tak na slusnu pracu podla mna postacia aj cross-platformove GIMP, Inkscape, Blender. Na kod mi uz nejaku dobu uplne staci TextWrangler – samozrejme neplati pre “tvorcov”, ktori nevedia tvorit web bez WYSIWYG editorov kodu.

    Pokial nerobite stranky iba fotografom, superdrahy graficky balik s vyladenym color manazmentom je v nasich koncinach cisto na webdesign podla mna zbytocne velka investicia. Realita je totiz taka, ze znacne percento uzivatelov nema v poriadku ani len farebne nastavenia samotneho monitora, nehovoriac o ignorovani color manazmentu beznymi uzivatelmi. Pre vyladenie aj pre nas “skalibrovanych” mi staci sledovat farby na mojom Mac-u.

  6. Dominik, to nie je pravda, nesuhlasim s tebou, ja konkretne pracujem na tom, aby sa situaciu ohladne Mac OS X a ekonomickych systemov pre chod a riadenie firmy na SR zmenila. :)

  7. Stribny:  Mozno by stalo o tom napisat clanok. Pripadne napis link ked uz nejaky clanok existuje. O grafike pod Linuxom (okrem X-Windows) toho moc neviem.

  8. Daniel: hned si ma pri tom napadol ako vynimka :) Nastastie sa tu (aspon) niekto vyvoju pre Mac OS X venuje… z Ceska viem, ze to je napr Ondrej Cada.

  9. Nevím, proč se čílit kolem Linuxu. Linux je skvělý systém na servery nebo pro programátory, proč si ale nepřiznat že podpora firem je mizerná, narozdíl od Mac OS X, kterého podporuje i majoritní většína výrobců hardware :-)

  10. mezi grafiky a programátory je vcelku velký rozdíl a jejich pohled na grafiku, webdesign a ovládání systému je velmi rozdílné (tak jak je to vidět v diskuzi)

    grafik potřebuje systém, který mu umožní co nejsnadnější práci a nejméně problémů, jelikož ho živí právě grafika – OSX mu tohle dává, wysiwyg je pro něj samozřejmostí a správné barvy jaksi minimálně ctí – 
    programátor uvažuje jinak (mám s nimi bohaté zkušenosti) :-)

    linux není pro běžného uživatele, to si musíme přiznat, linux není nic co bych mohl nechat mým rodičům na počítači – ač vím, že existují dobrá grafická rozhraní na ovládání, ovšem jen toto nestačí – nedostatek software a pro grafika především chybějící Photoshop a spol. je prostě problém (náhražka je pouze náhražkou – bez pokusu o snižování jeho kvalit)

    jsem grafik a Tiger je prostě návykový, neřeším barvy (bez ohledu na to kde to kdo bude zobrazovat, výstup ode mne je OK), neřeším problémy systému (vše obyčejně funguje tak jak má, pokud se nepokusím doinstalovat nějaké rozšíření non Apple, které není uděláno korektně a stabilně), nástrojů pro tvorbu grafika a webů je nepřeberně, pro programátory je toho také spousta – všechny další vychytávky řeší programátoři :-), kteří připravují občas opravdu užitečné pomůcky pro nás grafiky

  11. Teorie je jedna stránka, tak jako např. výkonové grafy Apple :)) Vše je o praxi, o vlastních aplikacích a jejich spolupráci vzájemě a se systémem.
    30% grafické práce je o podkladech od jiných grafiků (otevřu a upravím na Linuxu PSD, indd, qxp soubory se stejnou výkovou efektivitou?).
    Mohu přes clipboard přenášet bez porušení veškerý mediální obsah mezi aplikacemi?
    Jak je řešené hledání a třídění souborů když se mi někam zatoulá, nebo vím že jsem to kdysi/ někde viděl? (hledání v systému, v každém okně “Open”)
    Jak je přehledná orientace při práci? (třeba 6 otevřených oken, spuštěno 10 programů) Např. zobrazení “as List” a vnořování do adresářů mi neskutečně schází na windows a přitom blbinka. Expozé & Dashboard?
    Jaká je podpora distributorů SW při změnách? (Budíž nakopnut Filemaker 6 a FreeHand 11 pro OS X, páč pod XP vše OK)

    A tak se dá pokračovat. Platí mě zákazníci, a moje efektivita práce je prioritou, neb určuje kolik si vydělám a kolik budu mít volného času.

  12. Windows vyhovuje Jankovi, Linux vyhovuje Ferkovi a MacOSX vyhovuje Jozkovi .. a nikto na svete to nezmeni. Takze tema, co je lepsie a co horsie je vzdy neproduktivna a nikdy nevyriesila a ani nevyriesi zabo-mysie vojny ohladne Operacnych Systemov.
    Myslim si, ze sa to da cele takto zrhnut.

  13. Dominik: jeden cas som sa snazil na Linuxe pracovat, ale system, kde si ani DVDcko, .avi film alebo mp3 nepustim bez niekolkohodinoveho rozbehavania, mi pride uplne mimo.

  14. emac: myslim, ze to uz nie je nejak nutne dalej komentovat, ci mas stale este ten pocit, ze nebolo toho uz dost povedane ?

  15. “Môj záver je, že Windows a Mac OS X sú na 99% použitia v tejto kategórii celkom rovnocenní „súperi“.”

    Tak když je to jedno, proč tedy mac? Tak nejlépe windows. Obrovské zázemí a všechno v češtině !!

  16. “V našich končinách je situácia Apple & Mac OS X v komerčnej sfére trochu postavená na hlavu, pretože reklamné agentúry a štúdiá (okrem elitných) relatívne nie sú také ziskové ako na západe a za morom…”

    A nepísal tu náhodou niekto niekde že Mac nie je drahší ako PC???

    Zase raz jeden tendenčný článok a nariekanie o tom, ako nikto nechce používať Mac. No a čo??? Nech si každý používa to, čo chce, načo donekonečna presviedčať neviem koho, že “…keby si mal Mac, mohol by si robiť A a B a C…”?

  17. petiar: To sa tyka aj firiem kde su PC. Je mi jedno kto pouziva Mac, hodnotim situaciu. Kde koho presviedcam? Hovorim co je mozne v Mac OS X robit, pretoze nasi citatelia su zaciatocnici a system Mac OS X nepoznaju. Mal by si sa naucit citat.

  18. Článok sa volá “Výhody Mac OS X…”, zamýšľaš sa v ňom nad tým, prečo grafické firmy nemajú Macy, spomínaš color management a “embedované ICC profily”… Jasné, veď to je článok pre začiatočníkov ako vyšitý, ja blbec, prepáč, že som si to hneď nevšimol. ;-)

  19. petiar: na MacBlogu je zaciatocnik uzivatel, ktory este nepracoval s Mac OS X a nepozna velmi situaciu a informacie okolo Apple.

  20. Hmm.. keď som si prečítal článok nechápal som prečo ten Mac OS X staváš tak do popredia pred Linuxom. Možno linux nemá takú podporu firiem ale už sa to rozbieha! Firma Novell podporuje množstvo projektov. Celkovo si myslim ze Linux je buducnost. Ked sa pozries na nove desktopy, 3D efekty.. fsetko to co uz davno Linux daval sa teraz vo Viste nazyva “WOW” milion krat brzdiaci system.. a ten Mac.. fakt neviem , nerobil som na nom, no neverim ze by som sa pren rozhodol koli tomu ze tam ide wmplayer (Windows Media Player) , Dreamwaveru , proste.. mal by si skúsit inak propagovať systém… trosku precítene, a nie zhadzovaním ostatnych OS, o ktorych vies maximalne ze exe nefunguje pod Linuxom…. moj nazor… 

  21. *Je to uz smiesne.* Vyzdvihol som 3 fakty a to:

    1. Pre Linux neexistuje nic od Adobe
    2. Linux nema podporu CM
    3. Nie je mozne testovat web v Safari alebo IE.

    Cim sa Linux absolutne nehodi na tvorbu komercnej 2D grafiky alebo korporatnych a prezentacnych/flashovych webov. Je to snad nepochopitelne?

  22. Promiňte, nemůžu si pomoct…

    Nezapomínejte na všechny ty starosti okolo ztráty dat pod Windows. Může být sebevětší počet aplikací pro Winy, ale pokud Vám každých 5 minut spadne, je k ničemu. Pod Mac OS X mi padala jen beta verze Photoshopu CS3 před Vánocema, a to se dá odpustit.

    Autor článku tvrdí, že Mac OS X je na tom stejně, jak Windowze, ale to se mýlí… Je daleko výše, ovšem málo kdo to u nás ví. Málo kdo ve střední Evropě vůbec ví, že existuje i něco jiného, než Windows Vista, XP, 2000, a někdo si matně vzpomíná na 98. Podle mě je Mac OS X daleko lepší, ze všech stran. Jen u nás nemá reklamu, tak o něm lidé nevědí.

    Mac OS X je prostě nejlepší. A originál. Sebelepší kopie nikdy originál nenahradí. A o nedostatku aplikací bych vůbec nemluvil.

  23. Tonymu

    Pracujem v oblasti grafiky už 10 rokov, na Macu aj na PC. Momentalne mám počítač starý 3 roky s winXP a môžem ťa ubezpečiť, že nič mi na ňom nepadá každých 5 minút. Celý systém sa mi zrútil len jeden krát a o nejakej strate údajov nemôže byť ani reč. Ono dosť záleží od užívatela!

    Myslím, že trocha rozumu a nesnažiť sa byť za každú cenu konfrontačný by nezaškodilo.

  24. Tak by som rad dodal jednu vec, skusme sa na to pozriet ocami dnesneho webdesignera. Zriesim novy notebook, aky ? Povedzme cez leto v amerike alebo cez kamarata refurbisher mac book pro … Co dostanem ?

    Za 2000 babek najnovsie core 2 duo, 2GB pamate a 256 ku radeona, no a co. dnes je to 50tis korun, a poviem si, parada, ale nakoniec, keby u nas nebola dan, tak najdem nieco podobne aj doma a nemus to byt apple, ale …….

    Juj ako dobre, netreba XPcka, do nich najprv SP2, potom antivir, firewall, potom znova napr pre 3D maxa 9 dalsie updaty a dalsie updaty, potom vsetky ostatne updatovat, potom este konvertery a vsetko dookola stale, potom po X hodinach prace sa bat, ze sa pobabru registre, ze z nicoho nic to spadne, a to ani XPcka nebudu vediet preco spadli, potom zasa cistit startup od programov,  etc . Vsak to vsetci poznate..     Chvala bohu mame Mac OS. Vyzera krasne, (usudzujuc podla viacerych ludi, co si XPcka pretvorili cet StyleXP na mac vyzor), hlavne su funkcne a maju drobne vychytavky. Ved aj ked som winamp pouzival roky rokuce, teraz na Itunes nedam dopustit.

    Ono je to pre designera pre designera podstatne mat pohodlie, a o tom je apple, teraz nemyslim fajne veci ako uz len blby magneticky sietovi kabel, co sam zaskoci, ale napr to, ze konecne mal niekto trochu rozumu v hlave a nedal na notebook vetracik zo, spodu, chvala bohu, ked budem spekulovat a notebook necham na deke, tak nastastie nezhori. Ani nemusim pokracovat, lebu uz len blby screensaver vyzera 100x lepsie a tak je to so vsetkym.

    A tak to je so vsetkym, v jednoduchosti je krasa a presne taky apple je. Ci sa pouziva, ako vyzera, kolko casu staci ..

     a teraz druhe kolo,

     kopec reci je okolo softwaru, toto ma linux, toto ma PC, nejdem vraviet, co je lepsie, no je to tak akoze mam rad Photopaint, ale Photoshop ma na nete vsetko od tutorialov po hotove veci, tak co spekulovat, macromedia, teda adobe … vsak na webdesign mi hovorte co chcete, kolko ludi pouziva Flash a Dreamweavera … vacsina, a vas par ostatnych toto radsej necitajte. Skratka na webdesign je tu par veci, ktore su overene, a kazdy tam nakoniec zakotvi … a tie idu ma Mac OS.

    Ono je to takto
    CHODTE DO NEW YORKU DO APPLE STORU … POCHOPITE, TO VAM UKAZE,

    ZRIESTE SI mac POCITAC V AMERIKE, KOLKO TAM STOJI,
    UKAZTE MI NIECO TAK OVLADATELNE AKO MACY,
    UKAZTE MI JEDEN PREHRAVAC AKO IPOD (100 MILIONOV PREDANYCH),

    MAC NIE JE PRE PROGRAMATOROV, JE PRE LUDI, CO CHCU MAT POCITAC, ZA KTORY KED SI SADNU A MAJU Z NEHO POZITOK, VED xpCKA SU STO ROKOV POZADU V USER-FRIENDLY, A PREDSA KED SOM WEBDESIGNER, TAK CHCEM MAT POHODU A TVORIT, A O TOM MAC JE …..

  25. Len jedna poznamka k pouzitiu linuxu na webdesign v suvislosti s tym, co bolo napisane v clanku. Cim presne sa lisi spustenie IE vo windowsoch beziacich vo vmware v linuxe a v parallels/vmware v OS X? Navyse ako bolo spomenute v reakciach, pod linuxom sa daju stranky v IE testovat aj inak. Tiez nie celkom rozumiem nemoznosti testovat zobrazenie v Safari, pokial viem Safari a Konqueror pouzivaju rovnake renderovacie jadro (khtml).

  26. peter: ano, prehliadace su OK, to sa v diskusii vyriesilo. Chyba vsak color management a produkty Adobe, co je zaklad grafickych a webdesignerskych firiem.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť