Domov › Diskusné Fóra › Pomoc: software › jakou paletu Pantone mám použít prosím?
- Toto téma obsahuje 24 odpovedí, 9 hlasov, a bola naposledny upravená pred 15 years, 6 months od
Hobitko.
-
AutorPríspevky
-
3. októbra 2009 o 14:38 #64876
pepa007
Účastník (Participant)chtěl bych poprosit o radu. chápu že na jednoduchý logotyp a vizitku je dobré použít přímou barvu Pantone, kvůli zaručené kvalitě reporodukce, atd.
ale v Illustratoru mám na výběr z několika různých palet a já netuším, kterou mám použít. viz. obrázek http://qkpic.com/78a24
zatím jsem vyčetl že coated/uncoated jsou barvy pro lesklý/matný papír. Pantone process by pak měly být klasický cmyk barvy = takže nebrat. ale jaký je rozdíl mezi „solid“, „solid to process“, „solid to process EU“ a „color bridge EC/PC/EU“? kterou mám použít?
díky moc. nepodařilo se mi vygooglit uspokojivé odpovědi.
4. októbra 2009 o 19:41 #176361mtj
Účastník (Participant)Taky by mně to dost zajímalo, nechtěl by se někdo problematiky znalý podělit o nějaké informace?
4. októbra 2009 o 20:09 #176374renad
Účastník (Participant)Doporučujem vyhľadať príslušný problém na:
http://forum.grafika.cz/
– sekcia barvy a problémy
– sekcia color management
Ja som sa tam veľmi veľa naučil … Je to tak široká oblasť, že sa to vlastne ani nejakým príspevkom zodpovedať nedá. Treba si to fakt naštudovať.V praxi však postupujem takým spôsobom, že aký PANTONE vzorkovník majú v tej-ktorej „ofsetovej tlačiarni“, taký používam aj ja, alebo teda opačne, keď dostanem podklady s použitím iného vzorkovníka, konvertujem farby do najbližšej farby „toho tlačiarenského“ vzorkovníka ….
4. októbra 2009 o 20:25 #176376igi-s
Účastník (Participant)V nasich koncinach a praxi offsetovych tlaciarni sa pouziva temer vzdy len Pantone Solid Coated (natierany papier) a Pantone Solid Uncoated (nenatierany papier) – to je vsetko definicia piamych solid (direktnych) farieb. Temer vsetky design manualy, ci manualy corporatnych spolocnosti definuju farby v tejto skale (aj ked existuju aj ine, samozrejme aj definiciu v CMYK, RGB, RAL, …). Co sa tyka tlace CMYKom, tam sa temer vzdy definuje (v nasich podmienkach) farba skalou Pantone Process Coated/Uncoated.
4. októbra 2009 o 20:47 #176380renad
Účastník (Participant)Ja by som to videl trochu inak: a je to takisto z praxe …
kedže PANTONE vzorníky (myslím tie kvalitné) nie sú zrovna lacné, tlačiarne sa snažia kúpiť taký vzorkovník – kde je „najširšia škála“ farieb – teda tie najhrubšie …
Často sa potom stáva, že mi zavolajú také číslo PANTONE, ktoré už ani „nevyzerá ako číslo od pantone farby, skôr ako číslo od mobilu:)“ ktoré musím hľadať vo viacerých vzorníkoch …Takže asi tak.
edit: tých vzorníkov je dnes naozaj množina …
http://pantone.sk/4. októbra 2009 o 21:15 #176385igi-s
Účastník (Participant)Samozrejme ze Pantone vzorkovnikov je hromada. Su v roznych sadach a pre rozne pouzitie – technologie. Za 15 rokov praxe v reklame a polygrafii som nepouzil a nepotreboval ine ako mnou uvedene. V agenture mame uz peknu kopku starsich Pantone vzorkovnikov (ale len kvoli tomu, ze upgradujeme po dvoch-troch rokoch, kvoli farebnej stalosti a vernosti). Jedine som sa stretol s tym, ze CorelDraw myslim pri verzii 11 vymenil stare kniznice popisujuce pantone farby za nove, dnesne. Inak v programoch Adobe ci QuarkXPress definujeme v agenture farby pre tlaciarne offsetove, sietotlacove, tampoprintove i viacfarebne flexotlace (obalove technologie) pre SK/CZ i zahranicnych dodavatelov (Taliansko, China) takto.
4. októbra 2009 o 22:02 #176390marek
Účastník (Participant)ono ten upgrade pantonovnikov je dobry aj kvoli tomu ze pantone raz za cas doplni dalsie farby, takze niekedy ak ludia maju starsi pantonovnik tak nemusia tam mat niektore „cisla“.
zasade clovek vystaci so vzornikom coated a porovnavacim (prevod pantone na cmyk)
ked chces mat vacsi prehlad tak sa zidu aj uncoated a matte4. októbra 2009 o 22:38 #176393sento
Účastník (Participant)pepo, neviem ci navrhujes nejaky designmanual,
a vyberas farbu bez toho, aby si mal fyzicky nejaky vzorkovník v ruke,
je to dost dolezite, aby si vedel, aku farbu naozaj navrhujesv nasich koncinach staci pouzivat pre ofset iba natierany a nenatierany (tak ako vravi igi-s),
tam je v zasade jednoduchy rozdiel a nim je savost farby na papieri,
t.j. identicka farba natlacena na 2 druhoch papiera s roznou savostou nebude nikdy rovnaka
takze idealne je (napr. v designmanuale) navrhnut farebnost pre savy aj nesavy papier…co sa tyka vzorkovnikov, ja pouzivam takisto iba pantone, cmyk – coated, uncoated
nejasnosti a prve natlacky konzultujem s tlaciarmi
(ktori si o tomto vsetkom myslia svoje :)5. októbra 2009 o 1:07 #176403pepa007
Účastník (Participant)díky moc za rady.
chápu to tak, že si můžu zvolit libovolnej vzorník (například Toyo místo Pantone), pokud ho můj tiskař má „v nabídce“ a dokáže ho vytisknout. s tím že nejrozšířenější v našich končinách je asi pantone solid coated/uncoated.
ale jinak mi to přijde, že skutečnou podobu uvidí zákazník až když to ta tiskárna vytiskne :-) na monitoru spoustu pantonek nezobrazím, na nějaké poloprofesionální inkoustové/laserové tiskárně je taky nevytisknu, maximálně mu můžu ukázat obdélníček ve vzorníku, což je zaprvé dost problém, když je klient v hong kongu a zadruhé si stejně kulový představí, protože vnímání té barvy bude dramaticky záviset na designu toho logotypu. takže důslednou správou barev a kalibrací všech zařízení ve workflow dosáhnu jen lepší aproximace. nebo to vidím moc pesimisticky?
5. októbra 2009 o 10:00 #176411igi-s
Účastník (Participant)Pri zadani do tlace nejde o to, ci dana tlaciaren dany vzorkovnik, napriklad Toyo ma alebo nie ale o to, ake farby pouziva. Isty odtien Toyo sa nemusi vobec dat namiesat Pantone farbami a ani na Toyo vzorkovniku nie je udany predpis miesania z Pantone farieb. Je to uz len potom o alchymii tlaciara, ci ju dokaze namiesat vizualne podla predlohy. Je to ako by si chcel dosiahnut odtiena interierovej farby na stenu Tikkurila farbami Primalex. Urcite pastelove odtiene namiesas ale ine nikdy. Prave preto pisem o pouzivani v nasich koncinach, kde nejde o pouzivanie vzorkovnikov ale farieb Pantone, v nasich zemepisnych sirkach v podstate ako standardu. Na vzorkovniku Pantone Solid, je pri kazdej farbe percentualny i dielikovy pomer jej miesania zo zakladnych farieb. Ak ide o vacsiu zakazku, tlaciaren si nemiesa farbu sama (vacsinou az vo farebnikovom valci – trochu alchymia) ale si ju da namiesat firme dodavajucej tlacove farby, ktora ma miesacie zariadenie a to je vzdy naplnene pigmentami Pantone, takze tam, ti ani inu farbu nemamiesaju.
v tej druhej casti mas v podstate pravdu ale ak ide o logo, musis sa zamysliet aj nad reprodukovatelnostou daneho loga v praxi. Ak ho navrhnes jacave/kriklave/metalicke a je odkazane na pouzitie Pantone direktnych farieb, vsetka printova produkcia okrem vizitky sa klientovi bude predrazovat a komplikovat piatou farbou pri tlaci CMYK, pretoze normalnym cmyk procesoom ju nevytlacis, rovnako nemusis vobec najst v europe dodavatela folie s danym odtienom, ak by si chcel logo umiestnit na fasadu budovy alebo automobil a rezat ho z folie…
Ak je klient v Hong Kongu a da si namahu, zozenie si tam firmu, kde maju Pantone vzorkovnik a dany odtien farby si tam pozrie. Takto sme to robili my, ked sme mali klienta mimo europy alebo aj tu v europe. Poslali sme ho do najblizsej tlaciarne a tam mu ukazali farbicku na vzorkovniku. Niektore Pantone farby sa vsak daju natlackovat a ten natlacok mu poslat.6. októbra 2009 o 14:22 #176562pepa007
Účastník (Participant)to s těma foliema je větší problém než jsem čekal. zdá se že ty barevný palety folií jsou dost silně omezený. ale přece nebudu navrhovat logo podle barevných vzorníků nějakých přiblbých folií… nemůžu radši vzít bílou folii a potisknout ji Pantonkou?
ještě by mě zajímalo jak to je když použiju přímou Pantonku, ale třeba jen s 80% krytím. v tiskárně mi tvrdí, že tím taky ztrácím záruku, že to bude pokaždé stejný. ale pokud vím, tak existuje i nějakej vzorník Pantone tints, podle kterýho by se to mělo dát všechno správně nastavit, nebo ne?
6. októbra 2009 o 14:39 #176563igi-s
Účastník (Participant)Folie problem su.Je z nich mala skala. Su vyrobcovia/dodavatelia, ktory sa specializuju na to, ze vyrobia custom foliu podla poziadavok. Je to vhodne len pre velke firmy, pripadne kampane, kde sa odoberie minimalny pocet metrov folie. Vacsinou 500 – 800 bm. Najsirsie skaly folii ma asi Oracal 851 a pripadne aj Grafitack. Farebnosti folie sa nemusis podriadovat, pokial je to logo pre spolocnost, kde tych realizacii z folie je malo alebo nula. Pokial by si mal spedicnu firmu, kde hlavnym nosicom loga su nakladne automobili, tak je to samozrejme problem, pretoze vsetky budu polepene vo firemnych farbach. Bielu foliu pantonkou nepotlacis, velkoformatove technologie Pantone farby nemaju (niektore vedia ich vedia len simulovat) a normalnou technologiou potlacene na slnku vyblednu alebo sa zmyju na dazdi. Existuje technologia Gerber Edge, kde sa da termosublimaciou naniest na foliu aj pantonka, zlata, strieborna, metalicka…
Co sa tyka rastrovania pri Pantone farbach, tak tam ide o to ze oni sa nespravaju linearne. Nesvetleju linearne vplyvom rastrovania a este navyse aj menia odtiene. Casto-krat krasna, syta Pantone farba v 100% kryti pri rastri 60% alebo 40% je akoby uplne z inej zakladnej farby namiesana a vobec sa ku tej 100% nehodi. Tlaciari maju pravdu, udrzat konzistentne vysledky pri rastri Pantone je vacsi problem ako ich udrzat pri 100%, aj ked existuju tint vzorkovniky ale tie pocitaju s jednym typom papiera, idealnou vlhkostou, tlakom na valce, standardnym narastom tlacoveho bodu a v neposlednom rade s tym, ze sa pouziju original Pantone farby. Bezne sa vsak Pantone nepouzivaju ale iny, ekvivalentny vyrobcovia. Rastrovat vsak logo, pokial je rozmerovo male, napriklad na vizitke a pokial to tlaciar pusti 60 lpi rastrom, nebude pekne a ten raster tam bude vidiet. Zalezi to vsak od pozadovanej kvality vystupu, grafiky a papieru. Pokial je vizitka na grafickom a reliefnom papieri, tam sa aj 60ka raster strati.
6. októbra 2009 o 14:46 #176564piggee
Účastník (Participant)alebo to nadefinovat ralkou a ma vyriesenu aj foliu, pretoze folie su zvacsa zafarbovane ralkami.. RALku by som inac tiez vzdy definoval pri logu, pretoze snad kazdy si vymysli nejaku tabulu alebo inu koninu, kde sa presne cislo ralky potom zide…
6. októbra 2009 o 15:03 #176567igi-s
Účastník (Participant)Z casti mas pravdu ale napriklad Oracal 751 ma len polovicu farieb zhodnu s RAL, ostatne nemaju ekvivalent. Grafitack ma vacsinu farieb ekvivalentnu k RAL ale uvadza +/- RAL, tzn. ze je to len inspirovane RAL farbou ale presna zhoda sa neda dosiahnut. Pri RALe je to podobne ako pri foliach, z istych farieb nie je vela odtienov na vyber a ked vyberies RAL, nemusis najst Pantone a uz vobec nie CMYK. RAL je standard priemyselnych naterovych hmot a aj ked sa za posledne obdobie dost rozrastol, stale su tam nepokryte diery, casto v prave tej farbe, ktoru navrhar z grafickeho hladiska chce pouzit. Urcite tam nie je taka skala ako pri interierovych farbach renomovanych vyrobcov (napr. Tikkurila).
6. októbra 2009 o 16:33 #176585pepa007
Účastník (Participant)no problém je že já mám logo, u kterýho si klient v podstatě nadiktoval cmyk barvu. já jsem si ve své neznalosti myslel, že najít ji mezi Pantonkama nebude problém, ale šeredně jsem se zmýlil. nejblíž jsem se dostal s jednou pantonkou při 80% krytí (Pantone 356 C). v podstatě jediná tištěná aplikace bude vizitka a možná nějakej hlavičkovej papír.
mám to brát tak že radši než 80% pantonku bych měl v tomhle případě zvolit cmyk? chtěl jsem pantonku, protože je to malej klient a bude určitě tisknout pokaždé jinde, tak aby měl aspoň nějakou záruku že to bude vypadat pokaždé stejně…
edit: ještě k tomu „rastrování“ – to myslíš tak že ten světlejší odstín se vytvoří kombinací té „plné“ pantonky a bílých bodů? já jsem si myslel že se to namíchá s bílou do světlejšího odstínu… mám samozřejmě jednobarevný logo na lesklým bílým papíře. to ten rastr bude vidět? :-o
6. októbra 2009 o 16:40 #176587piggee
Účastník (Participant)myslim, ze to by problem nemal byt, lebo asi nebude tlacit na farebne podklady (nakolko si hovoril, ze mu ide primarne o vizitky+hlavickac)… a je to celkom svieza zelena.. tam sa neboj…
A ja by som radsej bral pantonku ako cmyk… nahodou im niekde pri tlaci na cmyk uleti farebny profil… a je to…6. októbra 2009 o 16:42 #176588igi-s
Účastník (Participant)Pokial je to maly klient a bude tlacit len Hlavickove papiere a vizitky, vacsinou platilo ze tlac Pantonkami bola lacnejsia (1-2 Pantone) ako tlac CMYKom. V poslednej dobe mam vsak opacne skusenosti. Tlaciari sa snazia znizovat naklady a tak casto-krat je tlac CMYKom lacnejsie ako Pantone. Je to z jednoducheho dovodu a to cistenia a pripravy stroja. CMYKovu masinu maju cely den pripravenu a vo farebnikoch maju cmyk farby, zatial co pridirektoch je tam procedura umyvania veze alebo stroja a miesania farby, co je casovo narocnejsie a nasi tlaciari (s ktorymi robime) daju radsej vyhodnejsiu cenu na CMYK aj pri malych nakladoch len aby mali pracu, klient to nemal drahe a nemuseli uctovat pripravu stroja do Pantone.
Pri CMYKu vsak moze (a nemusi) byt problem s rastrom ako sutlacou danej farby v logu (moze a nemusi cmykovy raster posobit rusivo). Treba sa potom pytat v tlaciarni akym rastrom tlacia, ci to mozu pustit 80kou a ci idu cez CTP alebo este litografie (aj ked sa uz malo pouzivaju, niektore male starsie tlacove stroje CTP platnu nenamontuju)…6. októbra 2009 o 16:45 #176589pepa007
Účastník (Participant)ještě k tomu „rastrování“ – to myslíš tak že ten světlejší odstín se vytvoří kombinací té „plné“ pantonky a bílých bodů? já jsem si myslel že se to namíchá s bílou do světlejšího odstínu… mám samozřejmě jednobarevný logo na lesklým bílým papíře. to ten rastr bude vidět? :-o
jinak díky za rady. z těch pár příspěvků jsem se tady dozvěděl víc než z několika knih do kterých jsem koukal (asi blbě).
6. októbra 2009 o 17:04 #176593igi-s
Účastník (Participant)Ano, raster znamena ze dana farba nie je po celej ploche pokryta ale raster je tvoreny (tvarom diamantovymi) bodmi nahusto vedla seba naukladane pritom niektore nie su pokryte a presvita podkladova plocha – papier. Keby bol kazdy druhy bod pokryty farbou a kazdy prvy nie bol by to raster 50%.
Da sa to riesit aj riedenim Pantone farby. Riedi sa transparentnym lakom alebo transparentnou bielou. Je to zvacsa vsak nereprodukovatelna alchymia. Urcite sa neda zadat/zadefinovat do nejakeho suboru tak ako ked do EPS ci Ai zadas 80% raster z farby. V tomto pripade ju mas v subore 100%tnu a musis niekde uviest ze ju chces nariedit na 80% – co z praxe vidim ako problem.7. októbra 2009 o 14:21 #176706pepa007
Účastník (Participant)díky moc
můžu ještě využít příležitosti a zeptat se co přesně je FOGRA39 ? začetl jsem se do několika zdrojů, ale nějak se nechytám.
-
AutorPríspevky
- Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.