Spotify tvrdí, že súčasné podmienky v App Store sú protikonkurenčné

Odhalenie hudobnej služby od Apple sa pomaly blíži a konkurenčný boj medzi streamovacími službami sa postupne vyhrocuje. Apple má na krku federálne úrady vyšetrujúce údajné protimonopolné správanie a zneužívanie svojej silnej pozície v hudobnom biznise na kontrolu trhu. Apple plánuje pred debutom svojej hudobnej služby vyčistiť hracie pole, a preto spolu s kľúčovými hudobnými vydavateľstvami vyvíja tlak za zrušenie bezplatných modelov, aké ponúka konkurencia. Najnovšie prilieva olej do ohňa aj Spotify, ktorému sa nepáčia súčasné podmienky vládnuce v App Store. Apple si totiž necháva zaplatiť províziu z každého predaja aplikácie v ich obchode, pričom to isté sa vzťahuje aj na predplatné služieb.

Provízia tvorí celých 30 % z predaja, čo efektívne navyšuje cenu mesačného predplatného takmer o tretinu. Aby spoločnosť predišla ďalšej strate, a aby jej platená verzia mohla byť naďalej hnacím motorom pre peniaze vyplatené umelcom a nahrávacím spoločnostiam, tieto poplatky zaplatia koncoví zákazníci. Zatiaľ čo na webe stojí prémiová služba 10 dolárov (u nás 6 eur), pri predplatení cez iOS aplikáciu sa jej suma zdvihne na 13. Kritika sa znáša aj na fakt, že podľa smerníc pre vývojárov v App Store nie sú povolené aplikácie, ktoré odkazujú používateľov na externé platobné systémy. Ani v prípade, že výrobca aplikácie má svoj vlastný systém platieb a Applu tým tak nevznikajú ďalšie administratívne náklady.

Cena predplatného cez aplikáciu na iOS a webe sa značne líši.

Druhým východiskom môže byť vziať tieto poplatky na seba a nenavyšovať tým cenu, tak ako to robil konkurenčný Tidal pred tým, ako ho odkúpil Jay Z a sľúbil tak lepšie finančné podmienky pre svojich interpretov. Tak či onak, Apple má vďaka svojej platforme v tomto smere obrovskú výhodu. Môže tak svoju službu ponúkať za výhodnejšiu cenu napriek tomu, že pôvodné rokovania s hudobnými vydavateľstvami o znížení ceny predplatného stroskotali a Apple je nútený účtovať si rovnakú sumu ako ostatní.

Sťažnosti zo strany Spotify sú len ďalšou reakciou švédskej spoločnosti na vznikajúci rozpor medzi nimi a vydavateľstvami ohľadom bezplatného biznis modelu. Za tým si pevne stoja, napriek tomu, že 90 % ziskov prichádza od približne štvrtiny platiacich zákaznikov. Bezplatná verzia služby je však hlavným dôvodom za masívnou zákaznickou expanziou, a aj keď nie je pre spoločnosť nevyhnutná, v dohľadnej dobe sa ju Spotify nechystá rušiť. Bude zaujímavé sledovať, ako sa situácia ďalej vyvinie, s ohľadom na fakt, že na zrušenie tohto modelu tlačia okrem iného aj titáni ako Universal Music Group.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť