Spotify tvrdí, že súčasné podmienky v App Store sú protikonkurenčné

Odhalenie hudobnej služby od Apple sa pomaly blíži a konkurenčný boj medzi streamovacími službami sa postupne vyhrocuje. Apple má na krku federálne úrady vyšetrujúce údajné protimonopolné správanie a zneužívanie svojej silnej pozície v hudobnom biznise na kontrolu trhu. Apple plánuje pred debutom svojej hudobnej služby vyčistiť hracie pole, a preto spolu s kľúčovými hudobnými vydavateľstvami vyvíja tlak za zrušenie bezplatných modelov, aké ponúka konkurencia. Najnovšie prilieva olej do ohňa aj Spotify, ktorému sa nepáčia súčasné podmienky vládnuce v App Store. Apple si totiž necháva zaplatiť províziu z každého predaja aplikácie v ich obchode, pričom to isté sa vzťahuje aj na predplatné služieb.

Provízia tvorí celých 30 % z predaja, čo efektívne navyšuje cenu mesačného predplatného takmer o tretinu. Aby spoločnosť predišla ďalšej strate, a aby jej platená verzia mohla byť naďalej hnacím motorom pre peniaze vyplatené umelcom a nahrávacím spoločnostiam, tieto poplatky zaplatia koncoví zákazníci. Zatiaľ čo na webe stojí prémiová služba 10 dolárov (u nás 6 eur), pri predplatení cez iOS aplikáciu sa jej suma zdvihne na 13. Kritika sa znáša aj na fakt, že podľa smerníc pre vývojárov v App Store nie sú povolené aplikácie, ktoré odkazujú používateľov na externé platobné systémy. Ani v prípade, že výrobca aplikácie má svoj vlastný systém platieb a Applu tým tak nevznikajú ďalšie administratívne náklady.

Cena predplatného cez aplikáciu na iOS a webe sa značne líši.

Druhým východiskom môže byť vziať tieto poplatky na seba a nenavyšovať tým cenu, tak ako to robil konkurenčný Tidal pred tým, ako ho odkúpil Jay Z a sľúbil tak lepšie finančné podmienky pre svojich interpretov. Tak či onak, Apple má vďaka svojej platforme v tomto smere obrovskú výhodu. Môže tak svoju službu ponúkať za výhodnejšiu cenu napriek tomu, že pôvodné rokovania s hudobnými vydavateľstvami o znížení ceny predplatného stroskotali a Apple je nútený účtovať si rovnakú sumu ako ostatní.

Sťažnosti zo strany Spotify sú len ďalšou reakciou švédskej spoločnosti na vznikajúci rozpor medzi nimi a vydavateľstvami ohľadom bezplatného biznis modelu. Za tým si pevne stoja, napriek tomu, že 90 % ziskov prichádza od približne štvrtiny platiacich zákaznikov. Bezplatná verzia služby je však hlavným dôvodom za masívnou zákaznickou expanziou, a aj keď nie je pre spoločnosť nevyhnutná, v dohľadnej dobe sa ju Spotify nechystá rušiť. Bude zaujímavé sledovať, ako sa situácia ďalej vyvinie, s ohľadom na fakt, že na zrušenie tohto modelu tlačia okrem iného aj titáni ako Universal Music Group.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
Apple Intelligence
pokračovanie článku

Apple pripravuje generačný skok v označení svojho softvéru

Apple v minulosti využíval rímsku číslicu "X" nielen na oslavu jubilejnej iterácie svojho produktu, ale zároveň takáto verzia priniesla zásadné zmeny. Stačí si spomenúť nielen na iPhone X, ale aj na Mac OS X alebo profesionálny softvér Final Cut Pro X a Logic Pro X. S blížiacim sa 20. výročím iPhonu sa spoločnosť chystá na ďalšiu zásadnú zmenu v označovaní svojich produktov.
pokračovanie článku

iPhone 17 Air bude najtenší mobil od Apple, obdrží externú batériu

Zdá sa, že štvrtý variant iPhonu je prekliaty. Dve generácie mini modelov mali len nízku popularitu, a za nimi nasledujúce modely Plus mali údajne ešte nižšiu popularitu. Firma tak po troch generáciách plánuje vyradiť z portfólia aj tieto a na miesto "štvorky" nastúpi iPhone 17 Air.
pokračovanie článku

Apple vyvíja novú verziu Xcode s Claude AI

Apple v súčasnosti robí všetko preto, aby dobehol zvyšok technologického segmentu v oblasti umelej inteligencie. Keďže sa však firma nemôže spoliehať na terajšiu podobu Siri a Apple Intelligence, musí spolupracovať s inými firmami.