Retina displej iPadu tretej generácie prináša nové výzvy pre dizajnérov

Už keď sa objavili prvé správy o tom, že by niektorý z budúcich iPadov mohol disponovať retina displejom, vyvstala otázka, ako by sa k takému veľkému rozlíšeniu na takom zariadení, ako je iPad, mali postaviť dizajnéri. S príchodom nového iPadu je tento problém viac než aktuálny.

Josh Clark na svojom blogu pomenúva tri okruhy, v ktorých sa problém s tak vysokým rozlíšením prejaví – tvorba časopisov pre iPad, dizajn webstránok a príprava iOS aplikácií, kde bude treba počítať s ďalším (štvrtým) rozlíšením.

## Rozlíšenie časopisov

Veľká časť časopisov pre iPad dnes využíva nástroje ako Woodwing, Mag+, Adobe’s Digital Publishing Suite alebo napríklad slovenský CoverPage na export dizajnu svojho obsahu do elektronickej podoby pre iPad. Takýto postup je výhodný z hľadiska jednoduchosti a úspory financií, keď prípravu iPad vydania môže robiť ten istý grafik, ktorý pripravuje aj tlačenú verziu.

Nevýhodou je, že každá stránka vrátane textu takto vytvorenej iPad verzie je vlastne len veľký obrázok. Dôsledky sú badateľné už v prípade iPadu s doterajším rozlíšením. Jedno číslo môže mať neraz i niekoľko 100 MB.

Ak sa budú chcieť vydavatelia prispôsobiť rozlíšeniu nového iPadu, budú musieť zvýšiť veľkosť každej stránky 4 krát. To už nebude len problém dlhej doby sťahovania každého čísla, ale aj kapacity iPadu, keďže Apple zachoval rovnakú ponuku veľkostí – 16, 32 a 64 GB, pričom 16 GB bude nepochybne naďalej najviac predávaná verzia.

David Sleight vidí tri riešenia pre vydavateľov časopisov: Nerobiť nič, začať s vydávaním dynamickejších verzií pre iPad so skutočným, renderovaným textom alebo preskúmať potenciál využitia internetových technológií. Clark taktiež podotýka, že aj Adobe sa pohýňa smerom k využívaniu HTML5 vo svojich produktoch a Shawn Blanc dodáva, že na jednoduchú prípravu časopisov pre iPad by sa už dnes dal použiť iBooks Author.

Dizajn internetových stránok

Ďalším problémom je dizajn internetových stránok. Doposiaľ sa za pomyselné maximum, pre ktoré bolo potrebné stránky optimalizovať, považovalo rozlíšenie 1 280 obrazových bodov na šírku. Hoci iPhone má retina displej dávno, jeho rozlíšenie túto hranicu neprekračuje.

coverpage

CoverPage, slovenský nástroj na výrobu časopisov pre iPad.

Nový iPad ju ale prekračuje dosť výrazne. Už z retina iPhone vieme, že aplikácie, ktoré neboli aktualizované o prvky UI vo vysokom rozlíšení vyzerali horšie, ako na predošlom iPhone displeji. To isté sa stane so všetkou grafikou na internete prehliadanou na iPade tretej a vyššej generácie, ktorá nebude zodpovedať jeho rozlíšeniu.

Ak budú autori internetových stránok chcieť, aby na ňom naplno využili potenciál nového displeja, budú musieť aktualizovať svoju grafiku na vyššie rozlíšenie. Zároveň je ale zbytočné, ba až nežiadúce, aby sa taká detailná grafika sťahovala napríklad do smarfónov pracujúcich s rozlíšeniami oveľa menšími.

Medzi dizajnérmi sa postupne objavujú návrhy, ako sa k tomu postaviť. Jedným z riešení by bolo umiestniť viac verzií grafických prvkov. To je však ďalšia práca navyše v prípade každého nového obrázka či grafiky na stránke.

Aplikácie pre iOS

Tretím problémom je samotný vývoj aplikácií. S príchodom iPadu museli vývojári, ktorí chceli mať svoje produkty na oboch zariadeniach, začať pracovať s ďalším, iným rozlíšením pre svoje aplikácie. Retina iPhone k tomu pridal tretie a nový iPad štvrté.

Začiatok novej éry

Vysoké rozlíšenie iPadu prináša so sebou celý rad problémov pre vývojárov. Tak je to ale v prípade každej väčšej zmeny a ťažko nájsť niekoho, kto by si myslel, že malé rozlíšenia, ktoré sme tu mali doteraz, nám ostanú navždy.

Čaká nás budúcnosť, v ktorej bežný používateľ nebude tušiť, čo je pixel, pretože ho voľným okom sotva uvidí. Čím skôr sa na to poskytovatelia obsahu pripravia, tým lepší používateľský zážitok čaká nás, spotrebiteľov.

Foto: MacBlog

komentárov
  1. práve pre retina displej sa oplatí počkať, a kúpiť nový ipad tak za 3-5 mesiacov viem je to dlhá doba, lenže vývojári potrebujú minimálne 2 mesiace na optimalizáciu tých naj aplikácií na retinu – infinity blade 1,2, real racing 1,2 + knihy to bude náročnejšie, preto ten kto sa teší na retinu – by mal zvážiť či kupovať teraz, v 2010 som kúpil iphone 4 s retinou, a naozaj na neho neboli retina hry či aplikácie keď vyšiel, až okolo júla bolo vydaé real racing a potom v septembri real racing 2, medzitým trvalo dlhšie kým prispôsobili aplikácie novému rozlíšeniu

    0
    0
  2. Z pohladu iOS developera s tym nesuhlasim (autor pravdepodobne nikdy nepracoval na vyvoji aplikacie na iOS), nie je to ziadny problem a Apple to spravil genialne, aby bol prechod pre vyvojarov co najjednoduchsi. Jedine co musite spravit je pridat nove verzie obrazkou s dvojnasobnym rozlisenim. Ziadna zmena kodu alebo re-layout UI. Vsetky nativne Apple prvky budu zobrazene vo HD rozliseni automaticky. Ak mate obrazky vo vektorovom formate, je to otazka par desiatok minut, mozno par hodin, zalezi od poctu obrazkov.

    0
    0
  3. povrdzujem. Dokonca ak vyvojar chcel, mohol pripravit svoju app na ipad retina prakticky uz po vydani iphone4, kedze tam vedel ako as to bude spravat. A teda prakticky mohla app uz byt davno appstore bez toho aby ipad s retinou existoval.

    0
    0
  4. Jezis chudacikovia budu musiet optimalizovat pre 4 rozne rozlisenia…nech sa pozru na android na kolko rozliseni robia optimalizaciu… niesom zaryty fanusik ani jednej znacky ale toto mi pride smiesne

    0
    0
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť