Objective-C je tretím najpopulárnejším jazykom

Podľa TIOBE rebríčku, ktorý monitoruje popularitu programovacích jazykov, je Objective-C už na treťom mieste. Oproti júlu minulého roka si polepšil o tri miesta a predbehol C++, C# a PHP. Od roku 2007 poskočil až o 43 miest. Vďačí za to najmä popularite iOS zariadení, na ktoré sú aplikácie vyvíjané v jazyku Objective-C.

TIOBE Programming Community Index z júla 2012. Zdroj: tiobe.com Programming Community Index je updatovaný raz do mesiaca na základe počtu aktívnych vývojárov v danom jazyku, na základe výukových kurzov, konaných k danému jazyku a na základe licencovanému používaniu tretích strán. TPCI hodnotí Turing-complete programovacie jazyky, ktoré majú vlastnú stránku na Wikipédii. Viac sa o ňom môžete dozvedieť na tiobe.com.

TIOBE Programming Community Index za posledných 10 rokov. Zdroj: tiobe.com.

Obejctive-C vznikol v osemdesiatych rokoch ako jeden z nástupcov populárneho C, ovplyvnený objektovým prístupom jazyka Smalltalk. Mimochodom, Smalltalk bol jedným z „tajomstiev“, ktoré Xerox PARC odhalili Stevovi Jobsovi a Apple na konci sedemdesiatych rokov. Tí boli však vtedy tak ohúrení grafickým rozhraním, bitmapovou obrazovkou a myškou, že objektovú čistotu Smalltalku úplne nevnímali. Ako vieme, vďaka tomuto bol v roku 1984 revolučne predstavený prvý Macintosh. Keď sa však o pár rokov Jobs ocitol na voľnej nohe a založil firmu NeXT, tak si na Smalltalk spomenul a začal podporovať a využívať jeho nástupcu Objective-C. Operačné systémy NeXTSTEP aj OpenStep mali licencované Objective-C a keď krachujúci Apple odkúpil NeXT, tak začal aj svoj OS budúcej generácie pripravovať pre Objective-C platformu.

Aj (a možno hlavne) vďaka Jobsovi sa Apple niekoľkými populárnymi produktmi postavil na nohy, až v roku 2007 predstavil prvý iPhone. Jeho operačný systém (vtedy iPhone OS) chcel byť považovaný za Mac OS X bez Finderu a zopár ďalších nadstavieb nad jadrom Darwin. Neskôr sa ukázalo, že to úplne nadupaný Mac OS X nie je, ale všetko podstatné, ako aj developerské prostredie založené na Obective-C, tam bolo prítomné. Každým dňom, od predstavenia možnosti vyvíjať na iPhone aplikácie a App Store (2008), sa popularita iPhonu a teda aj Objective-C zvyšovala. Prispel k tomu aj iPad v roku 2010. Príchodom iPhonu 4 sa iPhone OS premenoval na iOS a to jeho popularita už rástla exponencionálne. Nielen vďaka finančným výhodám, ktoré predstavujú úspešné iOS projekty, ale aj kvôli pohodlnosti vývojárskeho prostredia, ktoré Apple poskytuje. Za toto vďačí predovšetkým Objective-C.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

V roku 2024 vytvorilo 77 herných spoločností na Slovensku 83 hier

Slovenský herný priemysel pokračoval aj v roku 2024 v konsolidácií a miernom poklese. V minulom roku dosiahli spoločnosti tvoriace digitálne hry na našom území spoločne obrat 67,85 miliónov EUR. Momentálne na Slovensku pôsobí 77 herných spoločností, ktoré zamestnávajú 982 profesionálov, čo je o 35 menej oproti roku 2023.
pokračovanie článku

Blender je vo vývoji pre iPad Pro

Populárny modelársky nástroj Blender po rokoch konečne mieri na iPad Pro. Vyzerá to teda, že tablet od Apple bude konečne vhodnou voľbou pre 3D grafikov, ktorí sa nechcú obmedzovať iba na počítač.