Steve Jobs zverejňuje svoju úvahu o Flashi

Riaditeľ spoločnosti Apple, Steve Jobs, včera zverejnil prostredníctvom stránok Apple.com úvahu v ktorej otvorene kritizuje platformu Flash. Na niekoľkostranový text odkazuje priamo hlavná stránka Applu, vďaka čomu sa dostáva do širokého povedomia.

Hneď na začiatku Jobs píše, že Adobe a Apple mali v minulosti veľmi dobrý vzťah, po skončení zlatej éry DTP sa ale cesty spoločností začali rozchádzať. Aby ľudia lepšie pochopili, prečo sa Apple snaží vyhnúť platforme Flash na svojich mobilných zariadeniach — iPhone, iPode touch a iPade, Steve Jobs vytyčuje šesť hlavných bodov.

  • Otvorenosť: Flash je celkom proprietárny. Napriek tomu, že iPhone OS a App Store sú tiež úplne uzavreté, Apple verí, že webové štandardy by mali byť otvorené. Jobs pripomína, že Apple vytvoril WebKit, open-source renderovacie jadro pre Safari, ktoré teraz používa Google Chrome a tiež mobilné prehliadače na zariadeniach od Palmu, Nokie, RIM-u (čoskoro) a všetkých zariadeniach s Androidom.
  • Plný web: Argument Adobe, že iPhone neposkytuje plný web podľa Jobsa nie je oprávnený. Aj keď internetové videá sú prevažne vo Flashi, desiatky stránok už ponúkajú aj HTML5 (H.264) alternatívu. Čo sa týka hier, údajne nebudú chýbať, keďže v App Store sa ich nachádza viac ako 50 000. Článok o porovnaní Flash a HTML5 (Canvas) hier si môžete prečítať na MacBlogu
  • Spoľahlivosť, bezpečnosť, výkon: Flash je najväčší dôvod padania Macových aplikácií. Apple údajne viackrát od Adobe chcel, aby im predviedli dostatočne rýchlo bežiaci Flash na mobilnom zariadení, no nestalo sa tak.
  • Výdž batérie: Kým dekódovanie H.264 videa môže prebiehať na mnohých zariadeniach za pomoci hardvérovej akcelerácie, s Flash videom to údajne nie je také jednoduché. Výdrž sa tak môže znížiť vraj až na polovicu.
  • Dotykové rozhranie: Steve Jobs veľmi správne pripomína, že Flash bol vyvinutý pre počítače a myši, nie pre dotykové obrazovky. Mnoho Flash stránok využíva roll-over element, a teda nemohli by fungovať na dotykovej obrazovke. V úvahe stojí: pokiaľ musia vývojári prepisovať svoje Flashové stránky [pre použitie na dotykovej obrazovke], prečo rovno nepoužiť moderné technológie ako HTML5, CSS a JavaScript.
  • Najdôležitejší dôvod: Predchádzajúcich päť dôvodov sa týkalo hlavne Flash obsahu na webe. Zákazu natívnych aplikácií pre iPad a iPhone vyprodukovaných cez Flash Packager for iPhone odôvodňuje Steve v tomto asi najvratkejšom bode. Apple nechce, aby medzi nimi a vývojármi stála ešte tretia strana, ktorej by sa museli prispôsobovať. Apple platformu aktualizuje celkom často, a nemôže sa spoliehať na rovnako rýchlu adaptáciu funkcií vo vývojovom prostredí tretej strany. Apple tvrdí, že takéto riešenia produkujú aplikácie nízkeho štandardu, keďže sa vždy musia prispôsobiť všetkým platformám. Podľa Apple je Adobe s aktualizáciami svojho softvéru veľmi pomalý: Aj keď Mac OS X je vonku takmer 10 rokov, Adobe sa naplno prispôsobilo (Cocoa) len pred dvoma týždňami [CS5]. Treba pripomenúť, že Adobe nebol posledným výrobcom softvéru, ktorý funguje na Carbone. Final Cut Pro a iTunes od Apple ešte stále opomínajú Cocoa a fungujú len v 32-bitovom režime.

Na záver Steve Jobs uvádza, že Flash je pre Adobe úspešným produktom, no v ére mobilných zariadení je predurčený na neúspech a prevalcujú ho otvorené štandardy. Firme Adobe radí, že by sa mala zamerať väčšmi na tvorbu kvalitných HTML5 nástrojov, a menej na kritizovanie Applu. Argumenty Stevea Jobsa sú jasné a priame, a aj keď možno nezahŕňajú všetko, nedá sa s nimi nesúhlasiť. Riaditeľ Adobe sa k úvahe vyjadril, avšak len vyhýbavo a odpovedá len na úzku škálu otázok.

  • Adobe verí v otvorený obsah, Creative Suite beží na mnohých platformách.
  • Flash bude dostupný v nasledujúcej verzii Androidu.
  • V App Store je momentálne viac ako 100 aplikácií vytvorených vo Flashi, a nič na nich nenaznačuje problémy, aké spomínal Steve Jobs.
  • Zníženie výdrže batérie, akú spomínal Steve Jobs, označuje Adobe za klamstvo.
  • Flash je otvorený, a Jobsove prehlásenie o uzatvorenosti je podľa riaditeľa Adobe zábavné.
komentárov
  1. Slovami Jary Cimrmana: Můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.

    0
    0
  2. Programujem aj vo Flashi aj v Cocoa. Myslím, že Steve Jobs má pravdu. Flash funguje veľmi náročným spôsobom na hardvér aj keď nič nerobí. Adobe nebolo schopné túto architektúru zmeniť ani keď sa robili Flex aplikácie. Pravdu má aj v tom, že väčšina Flashových programov by tak či tak nefungovala na iPhonoch správne a bola by nutnosť ich preprogramovania. To sa týka nie len ovládania ale aj pamäťových nárokov.
    Ja som si vyksúšal jednu hru na iPhone, ktorá bola urobená v CS5 a mám dojem, že je veľmi pomalá. Škoda, že Adobe nezvrejnilo výkon aplikácií, ktoré sa konvertujú z CS5 – to sa mi zdá dosť podozrivé.
    .
    Nakoniec by poriadne fungovali z Flashu iba reklamné banery, o čo naozaj Steve Jobs nemá záujem.

    0
    0
  3. hm… Zaujimave.. odla mna tam flash nedaju, lebo o pridani multytasku by uz nebolo na smecku a mobilmanii ocom diskutovat a hadat sa… :D:D:D

    0
    0
  4. Zajímavý pohled, napadá mě ale ještě několik důvodů proč je Apple proti Flashu.

    1. Adobe se postupně začíná tvářit, že Mac není priorita, samo všude říkají, že to tak není ale bohužel uživatelé jejich produktů to vidí jinak. To není pro Apple dobrá zpráva. Pro hlavní produkty Adobe jako je Photoshop nebo CS balík není adekvátní náhrada. To není dobrá situace a může to do budoucna kazit Apple prodeje. Apple musí dát najevo, že současný přístup je dlouhodobě neudržitelný. Z pochopitelných důvodů pak bude tlačit na technickou kvalitu produktu, který není pro Mac stěžejní, než vířit vodu s CS.

    2. Apple začíná pomalu lézt Adobe do zelí, postupně do systému integruje knihovny jako Core Audio, Core Image, atd.., které přináší technologie používané v Adobe produktech, Apple toho pak už sám nemusí tolik dělat. Stačí počkat, až další vývojáři tyto technologie použijí a přinesou je jako konkurenční aplikace k Adobe (Pixelmator Vs. PS Elements). To je nebezpečí pro jejich obchod. V Apple vědí, že Flash je “bazmek”, protože mají dost zkušeností s podobným programováním a mohou posoudit proč je to spatně a pomalé, když oni by to udělali lépe.

    3. To že nechtějí na iPhone OS Flash má zřejmě také naprosto praktické důvody, které Apple neprezentuje, protože by musel odhalit některé postupy, které má při schvalování aplikací. Vycházím z jednoduché představy jak udělat v CS5 aplikaci běžící na iPhone a to ještě na Windows, kde nejsou ani dostupné příslušné knihovny? Jediná Logická (a finančně únosná) možnost (a tu podle všeho Adobe použilo) je vytvořit v XCode/Objective C Runtime, který bude umět reprezentovat Flash. Jenže ten znemožní automatické testování aplikace. Představa, že v Apple se testuje jenom ručně je naivní, určitě zde probíhá série automatizovaných testů, než se aplikace dostane dále na vizuální kontrolu a to bude problém. Pokud totiž budete testovat Rnutime nic neodhalíte v lepším případě a v horším vám každá aplikace s Runtime neprojde, protože tam pánové z Adobe mají nějaký bug. To jsou komplikace, které by Apple musel řešit a to by stálo nemalý peníz.

    4. Apple dělá všechno tak aby nevytvářel prostor pro stavbu ekosystému nad ekosystémem Apple. Jde to dobře pozorovat na tom, že iPhone OS 4 zařízlo reklamu a herní komunitní systémy. Jakmile se pokusí další společnosti o něco podobného, Apple jejich obchod opět zařízne.

    0
    0
  5. 5. Apple a Adobe jsou už dneska z velké části jejich obchodu konkurenti a to rozhodně nepodporuje dobré vztahy obou společností. Navíc se zdá, že v tom co Apple dělá je úspěšnější než Adobe.

    0
    0
  6. ad webkit

    neni to nahodou fork khtml projektu KDE??? No nicmene se musi uznat ze kdyby to Apple nevzal do svych rukou tak by khtml(ted webkit) asi nebyl moc pouzitelny.

    0
    0
  7. podla toho co tu citam Apple dopadne este horsie ako Microsoft a po skonceni uplne zanikne , jablka sa budu povalovat iba v muzeach a na smetiskach

    0
    0
  8. Trochu iny pohlad, ale myslim ze je celkom fajn, ze Apple dava Adobe do tela, a mohli by aj viac. :) Ked sa pozriem na ceny balikov programov od Adobe, tak su podla mna neprimerane drahe. Taky Acrobat (nie reader, ten je free) zacina na cca 400Eurach, Dreamweaver 520Eur, Photoshop 800Eur, … Za Audition chcu 400 Eur a to nevie normalne pracovat s midi. Nenazranci.

    0
    0
  9. jobs je klamar – webkit je zalozeny na jadre KHTML od vyvojarov KDE a preto MUSI byt open source, nad cim urcite v apple skripu zubami a keby mohli, urcite nic opersource nevydaju!

    a od tohto jeho klamstva sa odvijaju vsetky ostatne… zobudte sa apple-ovce :)

    0
    0
  10. Apple ovca pre pravdepodobne Linux-ovcu menom “presne tak” tu ma odkaz: … opersource … ? nieco ako opera, opereta, balet, tucniak v elastakoch ? :DD Rad si necham vysvetlit novy pojem. Len neargumentuj preklepom, pismeno r je od pismena n na klavesnici hodne, ale hodne daleko. :)) Mimochodom:
    http://cs.wikipedia.org/wiki/WebCore

    0
    0
  11. no zaujimave nazory na apple by som hlavne necakal ze najdem take na fansite :D..

    a najviac ma dostalo toto: podla toho co tu citam Apple dopadne este horsie ako Microsoft a po skonceni uplne zanikne , jablka sa budu povalovat iba v muzeach a na smetiskach – :D :D ako ty mozes porovnavat microsoft a apple? sa smejem.. apple je kvalitou uplne niekde inde ;) nikde nenajdes taku kvalitnu elektroniku ;) ale k novinke:

    z vacsej casti ma jobs pravdu, i ked suhlasim ze tam musia byt aj ine dovody -flash je velmi nestabilny a pomaly, a o zatazeni na hw ani nehovorim :D mozem to vidiet na mojom androide ktory ma flash podporu ;)

    0
    0
  12. nesom sice coder len user ale na 99% poviem len jednu skutocnost ci skor skusenost v com ma steve pravdu – FLASH je hrozna
    ked mas PC ktore ma i7 ci quadrocore nemas problem … skus si taku primitivnu vec akou su hry na facebooku spustit na cim dalej tym viacej popularnych netbookoch ci inych “veciach” ficiacich na ATOM procesoroch …. vsetko na nich ide relativne dobre len FLASH viac nejde ako ide takze v tomto ma pravdu zere kopu vykonu pre nic a urcite sa to da urobit aj jednoduchsie.
    Druhou pravdou je ze buducnost patri mobilnym rieseniam a tam sa rata kazde % vykonu ci baterie a tu nie je priestor pre tazkopadne aplikacie .

    No a poslednou vecou je ze my sa tu mozme natahovat ako male deti aj dalej a frajersky bez mena tu kidat na vsetko a vsetkych ale nalejme si cisteho vina ci apple tak aj adobe to robia pre jednu vec a tou su peniaze cize business :))) co si myslite ze to robia z lasky k uzivatelom ??????

    0
    0
  13. tak o tom by sa dalo debatovat.. keby im islo iba o kvantitu, potom by to aj tak vyzeralo ;).. nepoznam inu firmu ktora ma take kvalitnu elektroniku ako apple.. – aj keby im islo iba o business, vedia sa postarat dobre o zakaznikov a o vynikajucu kvalitou produktou z kazdej stranky.. cize…

    0
    0
  14. Neviem pochopit jednu vec .

    Ked je ten Flash tak nanic a fučia vam z toho vetraky (iba na apple :)) , preco ??? sa ho potom apple tak bojí.

    Sak ked je ten flash tak nanič tak si ho tam urcite nikdo z vas nenainstaluje :)

    Tak nevidim ziaden dovod, preco robi apple taku protikampan flashu :)

    0
    0
  15. chcel som sem nieco mudre napisat tak ako vsetci, ale najmudrejsie v tomto pripade asi bude ked ostanem ticho. aj tak ma nic normalne nenapada. nikto z nas stym nic nespravi. appe je genialna firma, ktora vyraba genialne produkty, ci uz SW alebo HW. Adobe je firma, ktora tiez prisniesla ludstvu velmi vela. pekny den prajem :)

    0
    0
  16. Flash fakt znizuje vydrz o polovicu. Mal som Androida a porovnaval som jeho vydrz s/bez flashom cez jeho browser. S flashom sa bateria 2x rychlejsie vybijala.

    0
    0
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť