Ako sa zbaviť otravnej internetovej reklamy (pluginy pre prehliadač Safari)


Na internetových stránkach sa objavuje stále viac a viac rôznej internetovej reklamy – niektorá je menej otravná, niktorá viac. Pop-upy, asi najnepríjemnejší spôsob reklamy, blokuje prehliadač Safari (podobne aj ostatné moderné prehliadače) celkom úspešne aj sám vďaka vstavanej funkcii. Osobne mi však tiež prekážajú niektoré stránky, ktoré sí preplnené blikajúcimi flashovými bannermi. Nielen, že spomaľujú a ovplyvňujú zážitok zo surfovania, ale na mojom PowerPC stroji zvyknú vyťažiť aj značné percento procesora. Vadí to obzvlášt v teréne, kde je každé percento batérie vzácne. Iste, Safari umožnuje vypnúť všetok Flash alebo všetku Javu/JavaScript, ja som však chcel nájsť sofistikovanejšie riešenie. Vyskúšal som niekoľko pluginov pre blokovanie reklamy a prinášam recenziu troch z nich. Aby to bol spravodlivý súboj, všetky tri sú freeware-ové, teda zdarma.Safari AdBlock

safariblock.sou­rceforge.net (Leopard)

Inštalácia pluginu Safari AdBlock je veľmi jednoduchá, stačí stiahnuť .pkg súbor, ktorý nainštaluje plugin priamo do Safari. Safari potom reštartujete a inštalácia je hotová. Výhodou je aj jednoduchá možnosť odinštalovania v prípade, že by sa vám program nepáčil. Plugin bez akéhokoľvek nastavenia blokuje takmer všetky formy internetovej reklamy – flashové bannery, GIF bannery aj Google AdSense reklamu. Ak by sa stalo, že by automatický filter nejakú reklamu nezablokoval, cez menu Preferences v Safari je možé pridať aj manuálne filtre. Program je však dosť jednoduchý a neposkytuje už dalšie možnosti.

SafariBlock

code.google.com/p/sa­fariblock (Leopard aj Tiger)

Plugin veľmi podobný predchádzajúcemu. Inštalácia je veľmi podobná, prípadné odinštalovanie vám ale zabiere trochu viac času. Nevýhodou je, že program od začiatku neblokuje reklamy Google AdSense, aj keď manuálne by sa to pravdepodobne dalo nastaviť. GIF a Flash bannery blokuje rovnako dobre ako AdBlock. Maličké plus je funkcia, ktorú AdBlock neposkytuje – keď kliknete pravým tlačítkom na Flash banner, ktorý by SafariBlock náhodou nezablokoval (banner by na to ale musel mať veľmi netradičné proporcie a pochádzať z netradičnej stránky), kliknutím pravého tlačidla sa dá veľmi jednoducho pridať do manuálneho filtra a sa vám viac už nezobrazí. Táto funkcia sa dá samozrejme jednoducho vypnúť, aby ste mohli vidieť klasické Flashové right-click menu.

SafariBlock, Safari Block, safari, internet, reklama, centrum, centrum.sk

SafariStand

hetima.com/sa­fari/stand-e.html (Leopard aj Tiger)

Posledným do partie je plugin od japonských developerov Hetima. Veľkou nevýhodou je zložitá inštalácia: najprv treba nainštalovať plugin SIMBL a potom súbor SafariStand.bundle umiestniť do zložky ~/Library/Appli­cation Support/SIMBL/Plu­gins/. Netreba sa však nechať odradiť. Po inštalácii sa vám neobjaví nový panel v nastaveniach Safari ako pri predchádzajúcich pluginoch, ale rovno celá položka v menubare. Odtiaľ môžete pohodlne zapínať a vypínať jednotlivé možnosti SafariStandu. Narozdiel od dvoch predchádzajúcich pluginov tento neslúži vyslovene na blokovanie reklamy, je to skôr univerzálny plugin ako napríklad známy Saft, a snaží sa zlepšiť celkovú funkčnosť Safari. Preto v ňom ani nenájdete jednoduchú možnosť na univerzálne blokovanie, má však funkciu, ktorú mnohokrát oceníte ešte viac. Web-pluginy (Flash a pod.) na stránke sa vám nenačítajú automaticky, zjaví sa vám len sivý obdĺžnik s rozmermi daného objektu, ten samotný sa zjaví až po kliknutí. V praxi to znamená, že miesto blikajúcich stránok typu „you are 999,999 visitor of this site“ dostanete decentne vyzerajúcu stránku ktorá zobrazí iba to, čo sami chcete. Funkciu aktivujete kliknutím na položku Stand v menubare a následným zvolením: Load Plug-in Manually. Program má ešte mnoho iných možností a funkcií, ako napríklad postranné zobrazenie tabov (podobné ako zobrazenie strán PDF dokumentu aplikácie Preview).

SafariStand, Safari Stand, safari, internet, reklama, zive, zive.sk

Test rýchlosti

Keď som sa rozhodol urobiť aj test rýchlosti, čakal som výsledky s odchýlkou 5, maximálne 10 %. Výsledok mi vyrazil dych, posúdťe sami:

  • Safari (bez pluginov) – 29.6 sekundy – stiahnutých  1067 KB
  • Safari (s pluginom Safari AdBlock) – 17.9 sekundy  (60%) – stiahnutých 867 KB (81%)
  • Safari (s pluginom SafariBlock) – 17.8 sekundy  (60%) – stiahnutých 870 KB (82%)
  • Safari (s pluginom SafariStand) – 27.1 sekundy  (92%) – stiahnutých 944 KB (88%)

Medzi každým meraním som vyprázdnil cache a reštartoval prehliadač. Testovaná bola stránka TUAW.com, vaše výsledky sa budú líšiť podľa toho, koľko reklamy daná stránka obsahuje.

Vyhodnotenie

Je veľmi ťažké rozhodnúť sa medzi týmito troma pluginmi, lebo všetky svoju úlohu v podstate spĺňajú veľmi dobre (po dlhom čase produkty, ktoré pracujú tak ako je deklarované). Ani jeden blokovaním nerozbíja vzhľad stránky (UPDATE: užívateľ Quimby v komentároch tvrdí, že Safari AdBlock mu občas rozbíjal vzhľad stránky). Ak nie ste pokročilým užívateľom, alebo iba hľadáte jednoduché riešenie, bude pre vás najlepší Safari AdBlock prípadne SafariBlock, ak hľadáte plugin na blokovanie čisto Flashu, v tom prípade vyskúšajte SafariStand.

komentárov
  1. Pekne. Možno nabudúce skúste napísať ďalší článok o zaujímavých pluginoch na Safari, bol by som moc vďačný :-)

  2. Pekný článok!

    Škoda, že tam však nepíšete, či tie plug-iny fungujú iba na Leopardovi, ako je to v prípade SafariAdblock, alebo aj na Tigrovi.
    Uľahčilo by to zrejme rozhodovanie. Pretože teraz neviem, čo si môžem na Tigra nainštalovať, keďže Safari AdBlock ide iba na Leopardovi.
    Díky a čau
    LB

  3. Musim rict, ze Safari Adblock mi sem tam rozbijel stranky, nebo byla stranka vubec nepouzitelna. Nevim uz ktere, tak nereknu priklad.. Sahl jsem tedy po Safariblock a od te doby spokojenost a zadny problem. Ja tedy doporucuji SafariBlock.

  4. Já používám už od začátku SafariBlock a nemůžu si ho vynachválit. Internetová reklama je čím dál tím záludnější a čím dál tím hůře se blokuje. SafariBlock to však zvládá na jedničku. Korunu tomu nasadil RH, který vás nepustil na stránky, když detekoval, že reklama je blokována :-) . Jinak v současné době reklama opravdu zabírá min. 1/3 stahovaných dat, což naštve třeba i v případě, že máte nějaké FUP od providera.

  5. Moje metoda: Na servery, které si návštěvníků neváží ani natolik, aby si mohli přes reklamy prohlédnout obsah, prostě nechodím. :-)

  6. Některé stránky jsou opravdu reklamou přesycené a nutkání je povypínat tak zcela logické, ale v principu to podle mne může vést jen k jednomu. Menší projekty (které jsou většinou daleko zajímavější, než obdobně zaměřené obří weby) vydělávají (dá-li se to tak nazvat) právě na reklamě technicky realizované tak, že není problém ji zablokovat nástroji, o kterých je v článku řeč. Po masivním blokování reklam půjdou tyto menší weby do kytek a zůstanou jen obři, kteří zvládnou vývoj a přechod na technicky jiným způsobem publikovaný reklamní materiál (např. vkládaný přímo do stránky adresně z vlastní domény apod.). Což v důsledku poškodí právě čtenáře.

    Problematika formy reklamy bohužel není věcí webu, na kterém se vyskytuje, ale zadavatele (či spíše “agentury”, která inzerenta zastupuje). Některé takové kontraproduktivní prasárny, které se na různých webech vyskytují by asi žádný provozovatel daného webu neudělal – na něm většinou jen zbude dilema “přijmout či nepřijmout” reklamní kampaň. Nemusím už asi rozvádět, co znamená nepřijmout (nebudou tyto přímé peníze a velmi pravděpodobně ani další od stejné agentury, …).

    Takže celý problém reklamy na webu spočívá v tom, že provozovatelé webů (v praxi opravdu) nemohou ovlivnit jak reklama vypadá – nejsou jejími autory; agentury, které reklamy umisťují a jsou obrovskou zdí mezi přímým zadavatelem a webem (jedni se na druhé nedostanou a nemohou vykomunikovat zhola nic – i kdyby byla snaha z obou stran) jsou neuvěřitelně arogantní a je jim úplně jedno, co zadavatel potřebuje; čtenáři daných webů se vztekají na konkrétní weby, kde obludné reklamy potkají a chtějí je blokovat (a mnohdy tak činí), čímž poškodí ty weby (jistým způsobem i zadavatele), ale rozhodně to nepoškodí ty články řetězu, které formu reklamy určí – agenturu, jež ji vyrobí a jinou, která zadavatele zastupuje vůči médiím.

    (Bylo to všechno řečeno velmi lidovou, neodbornou řečí, aby to bylo pochopitelnější.)

  7. LackoB: dobrá pripomienka. Safari AdBlock vyžaduje Leopard (aj keď vývojar na svojej stránke píše, že verziu pre Tiger je na ceste), SafariBlock je pre Tiger aj Leopard a SafariStand je tiež aj pre 10.4 aj 10.5 (ale sú to rozdielné inštalačné súbory, pozor) dokonca aj pre Safari 2. Doplním to aj do článku.

  8. Dosť nechutné, myslel som že na MacBlogu budú slušné, normálne a seriózne články ale toto som nečakal. Predpokladám že ďalší článok do série bude “Ako ukradnúť Maca?”.

  9. Vaše meno:

    Ďakujeme za názor, rád by som to však posunul na pravú mieru. Aj keď prevádzkovatelia webov môžu kvôli situácii na trhu s internetovou reklamou len veľmi obmedzene ovplyvňovať ako reklama vyzerá (ak sa chcú trhu prispôsobiť), tento typ článkov si čitatelia vyžadujú tiež.

    Je už na konkrétnom užívateľovi, či chápe, že ani internet nie je zadarmo a prístup k informáciam a článkom ho niečo musí stáť (nie priamo financie, ale napríklad bandwidth a dlhšie načítanie stránky). Blokovanie reklám vývoj médií brzdí, avšak nie je možné proti tomu nijako zasahovať. Kto reklamu blokovať chce, bude ju blokovať tak či tak, a cestu si nájde aj bez pomoci článkov na MacBlog.sk.

    Konkrétne na tomto serveri sa snažíme umiestňovať inzerciu neagresívne a zatiaľ sme nemali negatívne ohlasy, preto nevidím dôvod, prečo by mal niekto cielene blokovať reklamu práve na MacBlog.sk.

  10. Áno, presne na toto som narážal. Zajtra tu môže byť napríklad článok o tom ako si stiahnuť a cracknúť nejakú spoplatnenú aplikáciu, alebo nejaké warez články s tým, že mi to zase len odôvodníte tým, že “tento typ článkov si čitatelia vyžadujú tiež”, “je už na konkrétnom užívateľovi či chápe, že tá aplikácia nie je zadarmo” a “Kto si túto aplikáciu stiahnuť chce, bude ju sťahovať tak či tak, a cestu si nájde aj bez pomoci článkov na MacBlog.sk.”.

  11. Vaše meno: Tak isto ako nie je ilegálne na ulici zavrieť oči a nepozerať sa na žiadne reklamy naokolo, nie je ilegálne ani blokovať si reklamu na počítači. Naopak kradnutie softvéru, na čo narážate vy, je ilegálne a nikdy sme sa týmto témam nevenovali.

  12. Zavrieť oči na ulici  a nepozerať sa na reklamy je ako zavrieť oči na internete a nepozerať sa na reklamy, nie ako blokovať ich. Blokovať reklamy robí rovnakú, ak nie väčšiu škodu ako ilegálne kradnutie softvéru. Rozdiel je len v tom, že za článok o blokovaní reklám nemôžete byť nejako právne napadnuteľný, aj napriek tomu že spôsobíte rovnakú škodu.

    Spýtam sa takto, keby nebolo kradnutie softvéru podla zákona ilegálne, bolo by podľa vás v poriadku publikovať také články?

  13. Blokování reklamy na webových stránkách je přirozená reakce na chamtivost reklamních agentur a neschopnost či neochota majitelů webu se jim vzepřít, eventuelně i na jejich chamtivost zarobiť víc peněz.

    Reklama, která se projevuje zvukově, pryč s ní, reklama, která překrývá vlastní obsah… pryč s ní. Flashová reklama, která zatěžuje procesor a roztáčí větrák na 6000, tím vytáčí i mně, pryč s ní.

    Tohle už se řešilo mockrát i na jiných webech a majitel má jen málo možností s tím něco dělat. Může zavést předplatné, blokovat uživatele se zapnutým blokátorem reklam. V obou případech uškodí sobě. Lepší je přesvědčit reklamní agentury o nevhodnosti některých reklamních formátů. Život je o kompromisech.

  14. Suhlas s MartensPh…

    Vadia mi blikajuce bannery (staci ze ti spod okna v ktorom robis trci len kusok safari okna s nejakym blikajucim bannerom a strasne to taha oci).

    Ani nehovoriac o banneroch prekryvajucich obsah stranky.

  15. …majitelia webov, by si mali vyberat, aku reklamu zverejnia a nie si nechat “nasr@t” na svoj web, len preto, ze mu za to zaplatia…

  16. Blokovanie reklamy na internete nie je v žiadnom prípade ilegálne a okrem právnej stránky ani po morálnej nie závadné. Howgh.

  17. MartensPh, Misho, …:
    nemate poneti, jak to funguje v realu. Zadny web (ani Seznam!) si bohuzel nic se zadavatelem dohodnout nemuze. Muze jen danou kampan nevzit, ale ponese dusledky, ktere jsem uz popisoval. Nicmene, komu vadi forma reklamy na ceskych webech, pro toho mam namet na lecbu usudku sokem – podivejte se na nejaky polsky web – myslim, ze padnete na zadek a budete stav u nas jeste blahorecit. Zni to neuveritelne, ale opravdu muze byt hure (doufam, ze u nas to horsi nebude).
    Jde o to, ze realny zivot projektu “samonosneho” webu je hodne vzdaleny teoretickemu hospodskemu tlachani.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť