Adobe Photoshop CS4 pre Windows bude 64 bit, pre Mac 32 bit

John Nack zo spoločnosti Adobe na svojom blogu píše o plánoch s Adobe Photoshop CS4 a CS5. Podľa najnovších informácií bude Photoshop CS4 64 bitová aplikácia len pre Windows. Pre Mac OS X bude 64 bit verzia tohto programu až v Creative Suite 5. Dôvody vyplývajú hlavne z obmedzení v Mac OS X (a určite aj financií/náklad­nosti/časovej náročnosti).

64 bitová verzia Photoshopu prinesie zvýšenie rýchlosti cca o 8 až 12 % podľa náročnosti úloh, ale výrazny nárast výkonu (desaťnásobok) si všimnú hlavne grafici pracujúci s 3 a viac gigapixelovými obrázkami s veľkým množstvom RAM (32 GB).

Pre určitú užšiu skupiny ľudí bude oveľa výhodnejšie používať CS4 na systéme Windows, ak aj doteraz pracovali v Mac OS X.

Apple (na WWDC konferencii minulý rok) informoval, že Carbon ABI, ktoré momentálne podporuje len 32 bitov, už nebude modernizované a pre programovanie 64 bitových aplikácií je nutné použiť moderné API Cococa. Adobe je jednou z posledných firiem, ktorá má svoj software postavený na Carbone. Samozrejme z logických dôvodov, preprogramovanie tak veľkého množstva kódu v novom API je nákladné aj časovo náročné. John Nack píše, že užívatelia Mac OS X si budú musieť počkať na CS5. Adobe prepisuje veľkú časť Photoshopu odznova od minulého roka a pravdepodobne im dokončenie (súbežne s pridávaním nových funkcií CS4 + CS5) zaberie približne ďalšie 2 roky.

Prepísanie jedného milióna riadkov kódu určite prinesie ďalšie chyby a bugy, takže ak Photoshop CS5 vyjde súbežne s novým OS 10.6 od Apple, máme sa pravdepodobne na čo „tešiť“ (ako napr. situácia 10.5.0 + CS3).

O ostatnom softvéri Adobe a prechode na 64 bit zatiaľ nie sú informácie. Najpoužívanejšie InDesign, Illustrator, Flash, Dreamweaver, Fireworks a Acrobat však nevyužívajú taký veľký výpočetný výkon ako Photoshop, takže nárast rýchlosti by bol minimálny, no vyžadoval by si veľa investícii a času, takže pravdepodobne až niekedy po CS5…

komentárov
  1. Tak presne o tomto som hovoril v komentáry v predchádzajúcom článku, že skôr ako CS5 64b nebude (to som ešte nevedel o tejto info od J. Nacka). Až tak by mi to nevadilo ak by som nevedel že pre Win CS4 bude. To mnohých riadne naštve keď investovali nemalé prachy do napr. neviem ako nadupaného MacPro a o rok či dva hocijaký Widlák má v PS vyšší výkon…

    Dúfam že Cocoa CS5 bude stáť za to, ale už teraz vidím tie bugy, ach…

    A ak zoberiem do úvahy že PS vyjde cca každé 2 roky, CS3 vyšlo minulý, CS4 vyjde budúci, tak CS5 bude až v roku 2011 :(.

    0
    0
  2. nezmysle, ze Adobe je jednou z poslednych firiem, co robi v Carbone. V Carbone robi skoro KAZDY kto pise aplikacie pre Mac OS X. Carbon je rovnako plnohodnotne prostredie ako Cocoa. Netrepte nezmysli! Niektore prvky su dostupne v Carbone a niektore v Cocoa, dobry programator plynule vyuziva oboje API.

    A ktoze to robi v Carbone? Pozrime sa na to:
    Apple (Final Cut Pro, Shake, iTunes, ano, aj jadro WebKit), Avid, Digidesign (ProTools), Adobe, Quark, Microsoft, Alias (teda neviem ci este alias, ale proste Maya), Newtek (Lightwave), Roxio (toast), Mozilla, KAZDA FIRMA KTORA ROBI HRY (konverzie alebo originaly ako Blizzard) a mnozstvo, mnozstvo inych vyznamnych firiem.

    Prakticky kazda komplikovanejsia aplikacia, byt v Cocoa (castokrat len GUI) sa nezaobide bez Carbon API.

    Takze prosim, overte si fakty. Bolo by vhodne, aby podobne clanky pisal niekto, kto rozumie tomu, o com hovori.

    0
    0
  3. Adobe zapomíná na svou minulost. A zřejmě i na budoucnost, když vezmeme v úvahu, že podíl Maců neustále roste. Výrobci SW přidávají verze pro Mac ke svým windowsovým verzím a Adobe jde proti.

    A teď co máme dělat my? Nakoupíme-li víc produktů Adobe, třeba svůj postoj upraví; nebo je lepší se rovnou spolehnout na jiné firmy?

    0
    0
  4. Jozef Remeň: Samozrejme nikto netvrdí, že Carbon je zlé alebo “neplnohodnotné” API, takže nerozumiem vašemu agresívnemu tónu. Vymenovali ste však desať aplikácií na Carbone a zabudli ste na “zvyšných” niekoľko tisíc na Cocoa…

    0
    0
  5. Melebius: Chyba je viac na strane Apple ako Adobe (ale v podstate na oboch stranách), aj keď zasa zákrok od Apple je z dlhodobého hľadiska dobrá vec i keď by sme teraz všetci najradšej nadávali…

    Pre obsiahlejšie info odporúčam radšej prečítať článok na MůjMacu kde je situácia popísana predsa len trochu odbornejšie a nie až tak jednostranne (Juraj, nič proti tebe, iba subjektávny dojem): http://www.mujmac.cz/art/sw/sw-zpravy-3-4-08.html a najlepšie je si prečítať originál od Johna Nacka (ktorý nechápem prečo nieje odkazovaný v tomto článku): http://blogs.adobe.com/jnack/2008/04/photoshop_lr_64.html

    0
    0
  6. No Macka kvuli tomu prodavat nebudu a 32 bitu vydrzim stejne jako ted. Ruku na srdce, 8 az 12 % rychlosti pri soucasnem vykonu procesoru zanedbatelne a bilboardy 1:1 take prilis casto nemontuji. :–D

    0
    0
  7. Juraj: Ospravedlnujem sa za agresivny ton, uvedomujem si, ze to tak vyznelo aj ked to nebolo takto myslene. Uvedeny “brept” vsak citam relativne casto a niekedy je toho proste prilis :)

    Ano, vymenoval som velke aplikacie v Carbone a nebolo ich vela, kazdopadne v reale je ich daleko viac. A predovsetkym – prave v Carbone su robene hi-profile aplikacie, cisto v Cocoa su zvacsa robene male sharewariky a aplikacie drobnych vyvojarov, nie tazkotonaznici. Z hladiska dolezitosti si myslim, ze profi aplikacie su pre sferu pouzivatelov Macov podstatne smerodatnejsie.

    Na druhu stranu ako som uviedol, ani aplikacie, ktore sa tvaria ako Cocoa (na zaklade GUI) nebyvaju neraz cisto Cocoa – vid jadro WebKit a prehliadac Safari, Adobe Lightroom, Apple DVD Studio Pro a mnozstvo inych. Aj aplikacie, ktore su robene cisto v Cocoa a Objective-C na Macu vdaka integracii systemovych sluzieb pouzivaju QuickTime. Ano, mame tu framework QuickTime Kit ako sadu API na vysokej urovni, ku ktoremu sa pristupuje cez Objective-C. Ak vsak vyvojar potrebuje nieco viac ako prehravanie videa, nepomoze si a musi ist do low-level API a tam ideme zase na Carbon. A to je len QuickTime, ktoreho schopnosti pouziva minimalne 90 % multimedialnych aplikacii (obraz, zvuk, video)…

    Ad Adobe: ako sa viaceri v prispevkoch postazovali, produkty tejto firmy smeruju bohvie kam. Vid CS3, ktory na odinstalovanie vyzaduje samostatny skript, po premiestneni aplikacii vyzaduje ofixovanie linkov na kniznice ako na Windows atd. Bes a hroza.

    0
    0
  8. Sorry, ale tohle jsou úvahy hodné bulvární scény, podobné řešení problému, zda nemám vyhodit svůj zastaralý NTB, protože mám jen 2 jádra, a oni jsou IN 4. O jakém výkonu to mluvíme? Kolikrát jste kdo zpracovávali obrázky větší 1 GB? A co výkon v normálních operacích, kdy na 64-sicnách sedí 8-prdelní pasažér (a že jich je).

    Já osobně bych přivítal ohlášení CS4 na podzim 2012, abych nemusel stále dávat prachy za upgrade, který řeší BUGY předchozí verze.

    0
    0
  9. Metal: lenze to je uvaha cisto len o Adobe a takom Photoshope. Tam skutocne nejakych 10 % moc nema zmysel (ale potesi). Lenze, pri renderovani 3D vizualizacii alebo rovno videa, resp. komprimacii videa moze rozdiel 10-15 % casto predstavovat usetrene hodiny a to uz je vyrazne zaujimavejsia hodnota ako par sekund na obrazku v Photoshope.

    0
    0
  10. Doufejme, že Adobe zůstane u aktualizované cenové politiky, kdy na CS3 bylo možné upgradovat nejen z CS2, ale i z CS. Už teď vím, že CS4 vypouštím, v PS CS3 byly ty nejhorší hrůzy opraveny (prakticky zůstává jen zparchantělý plugin Save for web, a nesoulad pravítek k mřížkou při zomování a s tím související nepřesné přichytávání objektů). Díkybohu, vystačím si pouze s edicí Standard (a to ještě používám AI a ID spíše minoritně).

    0
    0
  11. Lukas: pouzival si vobec niekedy jednu z tychto aplikacii? Chapes, k comu kazda z nich sluzi? Asi nie…

    Aperture a Photoshop su uplne, ale uplne odlisne produkty zamerane na iny segment. Mozeme porovnavat Aperture a Adobe Lightroom ale nie Aperture a Photoshop.

    A zase nejake uvahy o spiknuti Adobe voci Apple. Co to je za nezmysel? Je jasne, ze Apple zrusil Carbon 64 bit v Leopardovi a v Adobe s tymto ratali (s Carbon 64 bit) a o zruseni sa dozvedeli na poslednu chvilu tak, ako vsetci ostatni.

    Nastuduj si nieco o problematike, nez zase nieco zabijes. Dakujem aj za ostatnych.

    0
    0
  12. Urcita sa nikto nespikava proti nikomu. Apple a Adobe nie su len konkurenti, ale aj symbionti. Tak ako grafici pouzivaju PS na Macoch, ako Adobe vyvija Flash pre iPhone a iTouch. Adobe nechce vyradit Apple, pretoze by stratil platformu pre svoje produkty. A Apple nechce vyradit Adobe, lebo by stratilo produkty pre svoju platformu. ;)

    0
    0
  13. Tak tak, 64-bit u 2D aplikací nemá smysl, jen o něco větší má u 3D a video, ovšem i to je značně mlhavé. Stačí když ty renderovací algoritmy napíše sibiřský lovec medvědů, a je to včudu. Viz. blahé paměti program Bryce, rozdíly času renderování 1:2 – 1:3 ve prospěch Win. A to výrobce uváděl že využívá AltiVec.

    Také hlasuji spíš pro optimalizaci využívání více jader, i když je to cesta značně trnitá z pohledu programátorů. Ovšem výsledky jsou znát.

    0
    0
  14. Lidi, len jeden laický dotas, čo je funkčnosťou nové c 4 oproti 3 ??? Je pravda, že CS4 funguje iba vo Viste? Diki za odpovede.

    0
    0
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Microsoft končí s výrobou HoloLens 2

Priestorové rozhranie, ale aj málo aplikácií a príliš vysoká cena a obmedzená dostupnosť na to, aby sa produkt masovo rozšíril. Tentoraz nejde o kritiku Apple Vision Pro, reč je o Microsoft HoloLens 2.
pokračovanie článku

Apple vydal iOS 18, iPadOS 18, macOS Sequoia a ďalšie

Spoločnosť Apple dnes, iba pár dní pred vydaním iPhonu 16 a ďalších noviniek, vydáva plejádu najnovších operačných systémov. Medzi nimi prekvapivo aj macOS Sequioa, ktorý sa tak stal najrýchlejšie vydanou verziou macOS od roku 2012.
pokračovanie článku

Logi PLAY 2024 – Produktové novinky a technologické inovácie

Logitech G, značka spoločnosti Logitech a popredný inovátor hráčskych technológií a vybavenia, dnes na Logi PLAY 2024 oznámila nové partnerstvá a uvedenie vzrušujúcich produktových noviniek pre hráčov a e-športovcov. Logi PLAY 2024 je najväčšou oslavou hier v spoločnosti Logitech. Jednotlivé podujatia sa budú streamované z miest po celom svete vrátane Paríža, Berlína, Šanghaja, Tokia, Sydney, Madridu, Sao Paula, Silicon Valley a mnohých ďalších, aby sa na nich mohli zúčastniť hráči z celého sveta.
Apple Maps
pokračovanie článku

Apple fotí Slovensko, takto vyzerajú jeho autá

Ako z filmu Eurotrip. Práve to si zrejme o dažďom zasiahnutom Slovensku pomyslia zahraniční užívatelia iPhonu, keď konečne uvidia našu malebnú krajinu v srdci Európy v službe Apple Maps Look Around.