Apple, záruka u nás a vo svete a s tým súvisiace ceny Apple v SR, ČR, EU

Na Macblog.sk sa veľakrát pertraktovala téma záruk Apple vo svete a na Slovensku či v Čechách. Opäť by som sa rád ako predstaviteľ slovenského predajcu a servisného strediska k téme vyjadril.Celos­vetová záruka na Apple je 12 mesiacov. Iné krajiny EU nie sú výnimkou. Situácia je odlišná v Čechách a na Slovensku, kde boli prijaté zákony, ktoré stanovujú minimálnu záručnú lehotu pre spotrebný tovar predaný na základe spotrebiteľskej zmluvy na 24 mesiacov. Toto tvrdenie býva často spochybňované. Je vžitý nesprávny názor, že takáto právna norma platí aj v iných krajinách EÚ. Ubezpečujem vás, že to nie je pravda. Ak by to totiž pravda bola, tak by mnohé firmy (vrátane Apple) postupovali v okolitých krajinách protizákonne, čo si samozrejme nemôžu dovoliť. O záručných podmienkach na výrobky Apple sa dočítate napríklad na ľubovoľnom z európskych Apple Store. Ako príklad vyberám hneď susedný rakúsky a prípájam i link na obchodné podmienky. Rovnaký obsah získate v Nemecku, Francúzsku, Veľkej Británii, Írsku, či inde.

A tu zas výňatok zo záručných podmienok:

10. Hersteller­garantie

10.1 Alle von Apple bezogenen Hardwareprodukte sind mit einer einjährigen beschränkten Herstellergarantie gegen Schäden bei Material und Ausführung versehen. Die …

Pre slabších nemčinárov maličký preklad: Všetky hardvérové produkty od Apple sú vybavené jednoročnou obmedzenou zárukou proti škodám na vyhotovení a na materiále …

Čo sa týka medzinárodnej záruky – produkty, ktoré sú kúpené na Slovensku z legálneho a autorizovaného zdroja sú chránené globálnou zárukou aj v zahraničí. Bolo to tak aj v minulosti a je to tak aj teraz. V zahraničí, rovnako ako u nás, platí, že v servise sa treba preukázať dokladom o kúpe prípadne záručným listom, teda dokladmi, ktoré potvrdzujú, že produkt je ešte chránený zárukou. Ak sa teda chystáte na dlhší pobyt do zahraničia, vezmite si tieto doklady (resp. ich kópie) so sebou. V prípade nejasností v servise, kontaktujte svojho predajcu a nahláste mu, kde ste, aký máte problém a prípadne kam ste dali na servis vaše zariadenie.

Záruka výrobcu, ktorá platí všade vo svete je opäť však len 12 mesiacov. Ak ste teda zákazníkom podľa spotrebiteľskej zmluvy a váš produkt používate viac ako 12 mesiacov a menej ako 24 mesiacov, je treba si záruku uplatniť na Slovensku. Povinnosť je totiž uložená predávajúcemu slovenskému subjektu a nie zahraničnému výrobcovi alebo zahraničným servisným strediskám.

Iná je situácia v prípade AppleCare. AppleCare je platené predĺženie záruky a technickej podpory od Apple. AppleCare predlžuje záruku u produktov iPod na 2 roky a u počítačov a monitorov na 3 roky. Pre zaujímavosť, AppleCare stojí pre iPod shuffle a nano 39 Euro a pre iPod 59 Euro. Obrázok z rakúskeho Apple Storu jasne ukazuje, čo zákazník získava vďaka produktu AppleCare. Šedá farba zobrazuje štandardnú záruku a podporu a červená AppleCare protection Plan – príplatkovú voliteľnú výbavu. Na Slovensku v zmysle Občianskeho zákonníka a Zákona o ochrane spotrebiteľa platí niečo, čo sa veľmi podobá tomu, za čo naši susedia platia pri iPodoch 39 či 59 Euro navyše. Táto skutočnosť sa teda prejavuje aj na cene výrobku. iPod shuffle vychádza teda v Rakúsku spolu s AppleCare na 122,20 Euro. Po prepočte dnešným kurzom je táto cena u nás (SWP) 95,16 Eura, teda o dosť nižšia. Pri rovnakom záručnom krytí je teda cena za iPod na Slovensku nižšia ako v iných krajinách EU.

Situácia je podobná aj u iných produktov Apple, kde ale AppleCare predlžuje štandardnú záruku 12 mesiacov na 36 mesiacov. Cenové navýšenie týchto výrobkov pri predaji podľa spotrebiteľskej zmluvy na Slovensku je nutné aby krylo zvýšenú ochranu spotrebiteľa. Nie je to teda svojvôľa slovenského dovozcu, či predajcu a nie je to cena za nič. Do servisu nám prichádzajú iPody a počítače (najmä prenosné), kde sa porucha prejaví v druhom roku používania. Význam plánu AppleCare pre počítače je jasný z ďalšieho obrázku.

Graf záruka AppleCare Mac

AppleCare stojí v Rakúsku podobne ako v iných krajinách EÚ pre jednotlivé výrobky nasledovné sumy:

  • MacBook … 319 Euro
  • MacBook Pro … 439 Euro
  • Mac Mini … 199 Euro
  • iMac … 219 Euro
  • Mac Pro … 329 Euro
  • Apple Display … 99 Euro

AppleCare sa zatiaľ na Slovensku nepredáva, ale už dlhšie sa o tom uvažuje.

Ak teda zhrniem vyššie uvedené platí nasledovné:

  • Záruka na produkty Apple je vo všeobecnosti 12 mesiacov a dá sa  uplatniť kdekoľvek u autorizovaných poskytovateľov servisu Apple. Treba sa  však preukázať potvrdením o nákupe (Proof of Purchase), prípadne aj  záručným listom, ktorý potrdzuje zhodnosť výrobného čísla výrobku  s tým, ktorý je odovzdaný do servisu. Pokiaľ máte problém v zahraničí  s uplatnením záruky, kontaktujte svojho predajcu.
  • Pri predaji na základe spotrebiteľskej zmluvy (Kto je spotrebiteľ  definuje Zákon. Nie je to napríklad ten, kto kupuje výrobok pre  podnikateľské účely a pod.) je minimálna záruka na spotrebný tovar  24 mesiacov (Výnimky definuje Zákon). Túto skutočnosť rešpektuje celá  sieť autorizovaných predajcov Apple v SR. Ochrana spotrebiteľa nad rámec  štandardnej ročnej záruky výrobcu – firmy Apple je v krajinách EÚ  doplnkovou výbavou a stojí nemalú čiastku k základnej cene výrobku so  štandardnou zárukou. Plnenie zákonnej požiadavky na minimálnu dĺžku  trvania záruky má za následok čiastočné zvýšenie ceny pre spotrebiteľa.  Deje sa tak v dobrom úmysle poskytnúť spotrebiteľovi tie najkvalitnejšie  služby pri dodržaní platnej slovenskej legislatívy. Ceny produktov Apple sú  v jednotlivých krajinách EÚ pri rovnakých záručných podmienkach  porovnateľné.
  • Pre komplexné obsiahnutie problematiky záruk a cien mi nedá ešte  nespomenúť USA. Ako asi takmer všetci informovaní čitatelia Macblogu vedia,  je štandardom v USA uvádzať ceny všade bez akejkoľvek dane. Daň (Sales  Tax) sa pripočítava k cene výrobku až pri platbe. Býva v rôznych  štátoch rôzna. Typicky okolo 10%. Neplatí sa, ak tovar opúšťa USA, ale  jej vrátenie ak ste tovar ako turista zakúpili osobne pri návšteve USA, je  prakticky nemožné. Naopak, pri prílete do EÚ, je občan EÚ povinný  dovezený tovar v hodnote nad (myslím) 200 Euro deklarovať, precliť a  zaplatiť DPH. Po splnení týchto zákonných povinností občana EÚ je  výhodnosť takéhoto nákupu viac ako otázna a snaha nedeklarovať počítač  či iný tovar sa môže pašerákovi dosť nevyplatiť. Problematické je tiež  aj uplatnenie záruky na pašovaný tovar.
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Návod: Ako si nastavíte widgety v iOS 14

Apple včera vydal veľký update svojho OS pre mobilné zariadenia. Jednou z kľúčových noviniek sú widgety, na ktoré sa teraz pozrieme.