Sú webové aplikácie hrozbou pre App Store?

Názory | Maroš Žofčin, 23. August 2011

AppStore icon

Amazon pred niekoľkými dňami vydal Amazon Cloud Reader, webovú aplikáciu na čítanie elektronických kníh zakúpených na Amazon.com využívajúcu HTML5 a optimalizovanú pre tablety, hlavne pre iPad. Čo je však oveľa zaujímavejšie, k podobnému kroku v pomerne krátkom čase pristúpilo už niekoľko spoločností ponúkajúcich platený obsah pre iPad. Za ostatné dni to okrem Amazonu bol spravodajský denník a web Financial Times a video požičovňa a predajňa Vudu, súčasť amerického obchodného reťazca Walmart. Možnosť inštalovať natívne aplikácie bola najočakávanejšia novinka iOS 2 a dnes je App Store považovaný za mimoriadne úspešný a výhodný ako pre vývojárov, tak pre Apple. Prečo teda taký náhly presun k online aplikáciám, ktoré bolo vlastne pre iPhone možné vytvárať už od jeho uvedenia na trh v roku 2007?

---

Joe Wilcox v tom vidí veľký moment pre Apple a App Store. Tieto aplikácie sú podľa neho prvé lastovičky naznačujúce predzvesť odchodu mnohých z App Store. Pritom nezabúda pripomenúť, že si za to môže Apple sám svojou diktátorskou politikou a uzavretosťou. Hlavnou príčinou odchodu týchto aplikácii z App Store je totiž zmena pravidiel na distribúciu aplikácií cez App Store vo februári tohto roku, ktorá vstúpila do platnosti na konci júla. Podľa nových pravidiel aplikácia distribuovaná cez App Store nesmie odkazovať na platený obsah, ktorý si používateľ môže kúpiť prostredníctvom iného účtu, než cez svoj iTunes účet (využívajúc platenie z prostredia aplikácie, tzv. „in-app purchase“). Inými slovami, ak chce podľa nových pravidiel napríklad Amazon predávať cez svoju Kindle aplikáciu na iPade knihy, musia všetky nákupy prechádzať cez iTunes účet, pomocou ktorého zaň budú používatelia platiť. Podobne predplatiteľ Financial Times si bude môcť predplatné zaplatiť len cez iTunes a tak ďalej.

Vtip je v tom, že Apple si z každej transakcie cez iTunes, či už ide o nákup knihy, piesne, aplikácie alebo predplatného, necháva 30 % z danej sumy. Pre niektorých vývojárov to môže byť výhodné. Platenie za obsah cez iTunes účet je oveľa jednoduchšie, používateľ ho má totiž už nakonfigurovaný. Len zadá svoje heslo a platba prebehne automaticky. V prípade, že aplikácia odkazuje na externý internetový obchod, používateľ sa musí v lepšom prípade prihlásiť, v horšom zaregistrovať, čo je proces oveľa zdĺhavejší a mnohých používateľov môže od kúpy odradiť. Nákup cez iTunes účet pre predajcu znamená síce menší zisk, no potencionálny väčší obrat. Neplatí to však pre všetkých.

Amazon Clound Reader

Amazon Cloud Reader. Zdroj: Geekbeat.tv.

Podrobne sa tejto problematike venuje John Gruber v rozsiahlom článku. V skratke ide o to, že niektorí, hlavne distribútori, si spomenutých 30% nemôžu dovoliť. Sem patrí napríklad Amazon, Barnes & Noble, Kobo a vo všeobecnosti všetci predajcovia kníh s aplikáciami v App Store. Tí totiž neponúkajú vlastný obsah, ale produkty iných vydavateľstiev. Ako uvádza Gruber, zisk si zvyčajne delia v pomere viac či menej 30 ku 70 v prospech vydavateľstiev, preto ak by si Apple nechal 30%, distribútor má len dve možnosti – predávať bez zisku alebo zvýšiť cenu. Druhú možnosť pôvodne Apple zakázal, keď v zmenených pravidlách z februára stálo, že ponúkaný obsah nesmie byť drahší ako ten istý obsah ponúkaný rovnakým predajcom inde. Túto klauzulu Apple neskôr v júni vypustil a vývojár môže predávať svoj obsah za akúkoľvek cenu, kto by však nakupoval, keď totožný obsah môže mať inde lacnejšie.

Amazon a jemu podobní museli teda koncom júla vypustiť zo svojich aplikácií tlačidlá a iné odkazy, ktoré umožňovali nákup či zaplatenie predplatného inak ako cez iTunes účet. Tri hore uvedené aplikácie na to reagovali vydaním webových aplikácií, na ktoré sa obmedzenia App Store nevzťahujú a môžu na nich odkazovať, na čo chcú. To však ešte nemusí byť, ako sa snaží naznačiť Wilcox, predzvesť akéhosi veľkého odchodu aplikácií z App Store. Ponúkanie webových aplikácií pre iPad nie je nič, s čím by Apple nepočítal alebo čo by ho dokonca malo nejakým spôsobom poškodiť.

Uvedené aplikácie sami o sebe boli v App Store zadarmo a keďže ponúkali platený obsah mimo iTunes, Apple z nich nemal ani cent, iba im poskytoval hosting na svojich serveroch a publicitu v App Store. Ich odchodom Apple nestratí vôbec nič. Okrem toho Apple sa nikdy nebránil tomu, aby vývojári vydávali pre iPad webové aplikácie, práve naopak. Do príchodu iOS 2 to bol jediný spôsob, ako aplikácie pre túto platformu ponúkať. Apple v skutočnosti vychádza takýmto vývojárom v ústrety. Ponúka napríklad možnosť uložiť stránku ako odkaz na domovskú obrazovku. S patričnou ikonou tak je na nerozoznanie od natívnej aplikácie. Napríklad Android takúto funkciu dodnes neobsahuje. Ak sa webová aplikácia uložená na domovskej obrazovke spustí, skryje sa i horný panel s adresou a stránka tak vyzerá presne ako natívna aplikácia.

Rozdiel tam však samozrejme je. Môže sa naprieč jednotlivými aplikáciami líšiť, no vo všeobecnosti platí, že webová aplikácia sa nemôže v rýchlosti a odozve rovnať natívnej. Kto porovnal Amazon Cloud Reader s Kindle aplikáciou z App Store vie, o čom hovorím. Mnohé komplexnejšie aplikácie, hry, aplikácie využívajúce pokročilé API a pod. pritom musia byť iba natívne.

Apple ponúka možnosť voľby. Kto chce, môže svoj produkt distribuovať cez App Store so všetkými výhodami a obmedzeniami tohto riešenia. Komu to nevyhovuje, môže sa spoľahnúť na HTML5 a javascript, využiť na distribúciu a propagáciu alternatívne metódy a inštruovať svojich používateľov, aby si pre lepší používateľský zážitok uložili webovú aplikáciu na domovskú obrazovku. Prechod Kindle, Financial Times a niekoľkých ďalších teda rozhodne neznamená pre App Store hrozbu, ale je prirodzenou reakciou na zmenu pravidiel Apple, s ktorou Apple musel pri ich zmene viac či menej počítať.

23.08.2011 o 07:48

Hm…. aka volba?…. Apple ponúka možnosť voľby. Kto chce, môže svoj produkt distribuovať cez App Store so všetkými výhodami a obmedzeniami tohto riešenia.…

A co ked chcem distribuovat svoj produkt /aplikaciu/ bez AppStore?

P.S. Clanok by mal byt oznaceny ako Apple P.R. Je desivo melancholicky, posledny odstavec ako z vladneho programu.

23.08.2011 o 12:57

Ked ju chces distribuovat bez Appstore chod na Cydiu alebo Android….

23.08.2011 o 16:45

@MiS Přes Cydii? Už vidím, jak klientovi vysvětluji, že bez Jailbreaku jeho App nebude dostupná. Cesta ve formě HTML5 mi dává větší smysl.

24.08.2011 o 01:20

Pre mis z prveho prispevku: si ty dalsi z tych, ktori su do vsetkeho nuteni, nemaju ziadnu moznost volby a sem tam si aj poplacu? :)) SVOJ PRODUKT MOZES DISTRIBUOVAT BEZ APPSTORE, nie vsak na iphone (prisne vzate, lebo v podstate html5…). A ked sa ti nepaci, ved chpd na inu platformu, preboha!!!



MacBlog.sk je elektronické médium a súkromným priestorom, kde vám poskytovateľ
umožňuje odoslať komentár k článku. Váš komentár nemusí byť zaručene uverejnený.





TOPlist