Zdravim
venujem sa fotografovaniu a mam taku dilemu ohladne monitora
zvazujem ci kupit kupit k mojmu macbooku Eizo monitor rady ColorEdge a kedze mam retinu na mojom booku tak chcem odvas vediet ci je dobre kupit k tejto retine este aj Eizo monitor ktory by som vyuzival na spracovanie fotky
prakticky chcem vediet ci je az tak velky rozdiel v tychto monitoroch alebo sa vykaslat na externy monitor a radsej peniaze investovat do Photoshopu
mne osobne sa ten display retina velmi lubi a su tam najkrajsie farby ake som kedy videl na monitore
osobne si myslím, že akýkoľvek ext. monitor budeš musieť kalibrovať, lebo to bude mať iné farby ako retina…rozhodnutie je na tebe, ale myslím, že by stačil aj dobre nakalibrovaný nejáky DELL, ktorý ale stojí polovicu proti tomu EIZU…nehovorím, že by EIZO nebolo dobré, ale zdá sa mi to trochu zbytočná investícia…btw, ja fotky upravujem priamo na 15″ retine môjho Macu
Lekslý monitor má “krajšie” farby, lebo sú take sýtejšie, no najlepšie je mať matný a ak Ti naozaj záleží na farbách (hlavne sa tu jedná o tlač, monitor by som neriešil, lebo 99% ľudí čo tie fotky budú pozerať ho nakalibrovaný mať nebude), tak s HW kalibráciou (musí ju podporovať monitor, napr. moje Eizo ju nemá, pozri si pred kúpou špecifikáciu než sa rozhodneš podľa ceny).
dakujem za rychlu odpoved
ked idem do preferences a bla bla tak v UI Language je len English nic viac
to je dobry napad to nechat tak v anglictine ale problem je umna ten ze ten program som zapol asi 3x v zivote a neviem ci je premna ako zaciatocnika sa ucit vo fotoshope po anglicky ked ani neovladam anglicko ale zase ako pises takmer vsetko je robene {navody} v ENG…
Co sa tyka kalibracie tak Eizo su viacmenej fajn od vyroby. Celkovo kalibracia ma zmysel pokial budes svoje fotky tlcait na papier (myslim tym publikacie ktore sa tlacia urcitou technologiou a vyzaduju dany ICC profil) a predtym ich aj prevadzat do CMYK-u. Pokial si nechavas tlacit fotky iba vo photolabe tak by som nejaky extra drahy monitor (co EIZO urcite je) moc neriesil. Radsej si nastav svoj monitor tak aby sedeli farby s tym co produkuju zamestnanci v tvojom oblubenom fotolabe a zaiati aby mal dobre porozovacie uhly.
Ak by si chcel ale byt naozaj korektny co sa tyka farbenje upravy fotografii mal by si mat normovane osvetlenie, sedy koberec a steny, miestnost bez okien a kryt proti svetlu na monitore. Ale neboj 3/4 z toho nemam ani ja a fotky mi v novinach vychadzaju fajn. :D
Workflof na tlač fotiek na tlačiarni typu Epson L800 je zdlhavy a naročný proces. Pre tento typ tlačiarne určenej viac menej na domácu tlač fotiek a dokumentov je nastavovanie ICC profilov dost problematické. Je to metoda pokus-omyl, kde minies neskutocne mnozstvo toneru a papiera. Sam vlastnim profesionalnu Epson foto tlačiaren s mnohými ICC profilmy pre papiere Epson, Ilford, Fomei a stalo ma to dost usilia a penazi nastavit a skalibrovat pomerne kvalitný display IPS a tlač. Skúsenostami a casom uz viem kde mam asi ubrat a kde pridat. Kalibrácia monitoru je podmienkou, aspon v systemovom nastaveni sa treba pohrat s ColorSync. Takisto vo Photoshope a iných graf.programoch. Ale je to náročné na čas a financie z hladiska minania papiera a atramentu. Pokial pouzívas atrament originál Epson aj ich papiere, nechal by som to na Epson Vivid v nastaveniach, cize na tlaciaren ako taku. Pripadne malicko doladit gama korekcie a uberat jednotlive farby v nastaveniach tlaciarne. A potom si jednotlive nastavenia pomenovat a ulozit. Napr Epson glosy premium atd. Viem o com hovorim, s Macmi robim od 94 roku a Worjflow sme zavadzali ako prvy na Slovensku a chodili na skolenia Adobe, Agfy atd, nehovoriac o tom že pracujem cely život v polygrafii a poznam problematiku dost podrobne. Ak ti to stoji za ten cas a peniaze, moze ti pomoc s kalibrovanim monitoru Jozef Remen-ma sondu na kalibraciu a rozumie sa tomuto myslim si viac ako dost.
A osobne si myslim ze kazdy Eizo monitor precura retinu v MacBookuPro. Preco? No preto lebo Eizo robi profimonitory pre profikov. Retina je sice pekna na nahlad pre klienta ale na vaznesiu pracu s Photoshopom a fotkami, ak to teda myslis vazne treba fakt kvalitny monitor skalibrovany. a kvalitne monitory su v inej cenovej relácii.
Profily som pozeral aj ja a dokonca niekolko fór a dost ludi ma problem najst nejaky ICC profil pre tuto tlaciaren. Ako tak ale pozeram link od uzivatela nadomnou na Instalacom CD by mal byt software s vlozenymi profilmi pre orogonal Epson papiere
Prepac ale nerozumiem preco si tlacis fotky doma na atramentovej tlaciarni ked ti to mozu za porovnatelnu cenu (ak nie lacnejsie) vytlacit v urcite lepsej kvalite vo fotolabe.
Na domacej tlaciarni vsak podla mna nikdy nedosiahnes kvalitu aku maju vo fotolabe na velkej masine. Farby nikdy nebudu dokonale stale a casom ti zacnu blednut.
NO ja mam Macbook kde prakticky nedam cd s profilmi kedze to nema cd mechaniku
tato epsonka mi vyhovuje kedze som uplny amater a spravne nakalibrovat tlaciaren a spravne tlacit fotky s vernymi farbami je dost zlozite a pri drahsich tlaciarnach by som spotreboval velke mnozstvo penazi ktore by sli do skartovacky…
ono ja ked vytlacim fotku tak sa viac menej zhoduje s farbami na monitore ale po cca 2 minutach farby na fotkach vyblednu a uz je to uplne ine ako na monitore
mimochodom mam kalibracnu sondu ipro display a po skalibrovani monitora retina monitor zozltne a farby su horsie ako na ktoromkolvek profile ktory tu je vytvoreny po nainstalovani Mac os
tak som to dal zatial profil na vseobecny RGB a farby su velmi pekne a verne a tak nejak by som si predstavoval aby to tlacilo aj na tlaciarni
zatial to tlacim cez iPhoto pretoze epson print podava velmi zle vysledky a farby su zle a zubate
Pisal som ti ze je to zdlhavy a narocny proces. To ze mas nejaku sondu, neznamena ze to vies nastavit. Najprv si nieco o tom nastuduj. Alebo ako vravim, spoj sa s Jozefom Remenom. Ma tuna prispevkov hafo a skusenosti s kalibrovanim. Chod do nastaveni v systeme, daj display, najdi si svoj monitor, chod do calibrate a postupuj podla navodu. Potom si tento profil uloz a pouzivaj ho. Na 95 percent tlace ti bude stacit. Ked uz budes mat skalibrovane cez ColorSync uz nesmies menit jas, kontras monitora. Vsetko ovplyvnuje – jas v miestnosti, osvetlenie zirivkou, ziarovkou, nemalo by ti dopadat priame svetlo na monitor atd. Vravim je to veda a ked to nevies, nehrab sa do toho. Ako vychodzi sa pouziva RGB Adobe, pripadne Apple, rozlisuju sa nastavenim Gama, jeden ma 1,8, druhy 2,2 ak sa nemylim.
Ak ste amaterski fotografi a chcete riadny vystup z ink-jet tlaciarne, tak je nutnost urobit si vlastne profily. Tie dodavane nie su bohvieco, pretoze pokryvaju len nejaku cast zariadeni, nie konkretne to vase. Napriek seriovej vyrobe sa kazda tlaciaren jemne lisi, tonery sa lisia atd.
Kto byva v BA alebo DK/Liptov, moze ma kontaktovat, nakalibrujem aj monitor aj tlaciaren s profi i1 Pro spectrofotometrom a profi softom BasICColor/ProfileMaker. Linearizacia (denzita) a vytvorenie profilov pre konkretny papier je samozrejmost, ako aj kalibracia monitora s kalkulovanim okoliteho svetla (na toto je vhodne mat svetelne stabilizovane studio bez okien).
Mam cely kufrik takze no problem aj so scannermi ci sadou farebnych tercov v pocte niekolko tisic (cim viac, tym lepsi profil).
Autor
Príspevky
Zobrazuje sa 20 príspevkov - 1 až 20 (z celkového počtu 28 )