Slabší iPhone by sa zišiel

slabsiiphone

Chris Whitmore, ktorý pracuje ako analytik pre Deutsche Bank, minulý týždeň vyhlásil, že Apple v septembri predstaví nie jeden, ale rovno dva nové iPhony. Jeden drahý, ktorý bude predstavovať pokračovateľa pre momentálny iPhone 4 a druhú slabšiu, menšiu a lacnejšiu verziu. Jeho tvrdenie nebolo prevratné alebo šokujúce, v podstate to bolo len zavŕšenie nekonečnej šnúry dohadov a želaní, ktoré hovoria o niečom podobnom už dlho. Práve jeho slová však rozprúdili verejnú diskusiu, v ktorej sa ľudia rozdelili na dva tábory. Jedni hovoria, že slabší iPhone by na trh prísť mal, druhí zas, že Apple vyrába len zariadenia vyššej triedy, a lacnejší, okresaný iPhone by už nebol iPhonom.

Apple vyrába svoj mobil už štyri roky a stále sa s ním drží v rovnakej kategórii — jedná sa o jeden z najdrahších mobilov, aké nie sú vykladané diamantami a nájdete ich v normálnych obchodoch. V mnohých štátoch sa iPhone predáva len s viazanosťou na drahý paušál, napríklad v USA zaň mesačne vysolíte najmenej 75 dolárov. U nás sa dá kúpiť buď za bagateľ s podobne drahým paušálom, alebo bez paušálu za sedemsto eur. Minuloročný „výbehový“ model Apple predáva súmerne s terajším, nie je však výrazne lacnejší a vďaka tomu, že sa jedná o starší model ho často obchody ani nedržia.

Je jasné, že podobnú parádu si prevažná väčšina ľudí dovoliť nemôže ani keby chcela. Otázka je teda len, či s tým Apple má niečo robiť, alebo nechať tak. Odpoveď je prekvapivo jednoduchá: Samozrejme, že áno.

Dalo by sa povedať, že Apple ovládol trh s drahými mobilmi, kde je iPhone mimoriadne populárny. To však nie je to jediné. Aj keď predané kusy iPhonu sa počítajú v miliónoch alebo v pár desiatkach, je to len zlomok oproti ročnému predaju Nokie, ktorý sa ráta v stovkách miliónov. Jednoduchá matematika: Keď predáte jeden mobil za sedemsto eur, zarobíte určite menej ako keď predáte sto mobilov po sedemdesiat eur a ešte naviac aj ten jeden za sedemsto. Je málo pravdepodobné, že by slabší iPhone ukradol trh silnejšiemu a Apple vie, ako kontrolovať svojich zákazníkov natoľko, aby sa niečo také naozaj nestalo.

„Ale veď to by nebol Apple, ten vyrába kvalitu,“ možno si hovoríte. Nezabúdajte však, že aj keď sa firma vyznačuje vysokým štandardom, neznamená to, že nemôže vyrábať rovnako kvalitný výrobok len s menej funkciami, v menšom a za menej. Ubrať môže pri slabšom iPhone firma aj z marže. Veď súčiastky v terajšom iPhone 4 stoja Apple len 188 dolárov, aj keď ho predáva za niekoľkonásobne vyššiu sumu — iste, náklady na vývoj, softvér, prepravu a marketing nie sú zanedbateľné, ale firme ostane dosť aj keď si svoj koláč zmenší.

Produktová línia iPodu je dôkazom, že Apple to dokáže a je to v jeho záujme. iPod touch a classic sú produkty vyššieho štandardu, o čom svedčí aj ich cena. Ale kúpiť sa dá aj lacnejší iPod nano a ešte lacnejší iPod shuffle, ktoré apelujú na zákazníkov, ktorí nemajú taký vysoký rozpočet, ale iPod by z toho či onoho dôvodu chceli.

Ako pripomína vo svojom článku John Gruber zo serveru DaringFireball, podobne ako v prípade iPhonu, aj iPod sa vyrábal na začiatku len v jednej verzii, na tú dobu veľmi drahej a veľmi kvalitnej. Po viac než dvoch rokoch, keď bola na trhu tretia generácia iPodu, prišiel iPod mini. Neskôr sa pridal aj shuffle, mini sa zmenil na nano a na záver pribudol aj touch. A predaj iPodov aj vďaka diverzite modelov rástol obrovským tempom.

Analytik sa mýli snáď len v tom, že modely budú predstavené naraz. Oveľa väčší zmysel by dávalo, keby Apple predstavil slabší model až pár mesiacov po tom, ako uvedie na trh priameho pokračovateľa iPhonu 4. Marketing bude vďaka tomu jednoduchší a predíde sa zbytočnému zmäteniu zákazníkov — veď ani iPod mini nebol predstavený spolu s novou generáciou iPodu a MacBook Air nebol predstavený spolu s novými MacBookmi Pro.

Pre nový iPhone nie je podstatné, či bude fyzicky menší, alebo či bude mať iné ovládanie a systém. Stačí, keď Apple urobí zaujímavý, aj keď možno výrazne iný produkt, a úspech zožne.

Viac článkov na tému

Partneri

Inzercia