Siri: Marketingový ťahák alebo revolúcia v ovládaní?

Ako už určite viete, Siri je inteligentný asistent založený na rozpoznávaní ľudskej reči, porozumeniu jej kontextu a adekvátnej reakcii naň. Z nových vlastností iPhone 4S sa Siri skloňuje asi najčastejšie. Oveľa viac, než koľko priestoru mu venovalo samotné Apple počas prezentácie v pomere k ostatným vlastnostiam nového iPhonu. Pozrime sa na to, kde sa Siri vzalo a čo je na ňom také výnimočné.

Siri nemá pevne daný zoznam hlasových príkazov. Zdroj:  Cultofmac.com­.História

Počiatky Siri siahajú do roku 2003, keď spoločnosť SIR International vyhrala zákazku Úradu pre pokročilé obranné výskumné projekty (DARPA), jedného z orgánov Ministerstva obrany USA, na vytvorenie softvéru schopného vyvodzovať logické závery, učiť sa zo skúseností a plniť príkazy využívajúc získané poznatky. Zmluva bola podpísaná na 5 rokov, počas ktorých mala agentúra do projektu investovať okolo 150 miliónov USD.

V roku 2008 sa z projektu oddelilo Siri, jeden z komerčných produktov výskumu a ďalej existovalo ako samostatná firma. V rokoch 2008 a 2009 vývoj Siri financovali investičné spoločnosti Menlo Ventures a Morgenthaler Ventures, pričom spolu za dva roky na Siri minuli približne 24 miliónov USD. 4. februára 2010 firma Siri predstavila aplikáciu pre iPhone, ktorá prijímala príkazy vo forme hovorenej reči, bola schopná vyhľadávať na ich základe informácie a vykonávať niektoré úkony. Aplikácia sa zároveň dokázala učiť a zlepšovať svoju schopnosť porozumieť zadávaným príkazom. Necelé dva mesiace po uvedení Siri do AppStore, 28. marca 2010, Apple odkúpilo Siri a niekoľko jej členov prešlo do Apple. 4. októbra 2011 Apple predstavilo Siri ako súčasť iPhone 4S.

O čo vlastne ide?

iPhone 3GS, iPhone 4 a iPod touch od tretej generácie podporujú funkciu Voice Control, ktorá umožňuje zadávať iOS zariadeniu jednoduché hlasové príkazy ako „prehraj tú a tú pieseň“, „zavolaj Davidovi“ atď., no na rozdiel od Voice Control, Siri nevyžaduje zadanie pevne definovanej frázy. Naopak, Siri dokáže pochopiť význam vety a adekvátne na ňu zareagovať.

Podľa skúseností tých, čo používali predošlú aplikáciu Siri pre iPhone a Siri, ktorá je súčasťou iPhone 4S, je nová Siri podstatne presnejšia, lepšie rozoznáva reč a aj jej výstupy sú oveľa kvalitnejšie. Navyše, ako pri rozhovore povedal jeden z pôvodných autorov Siri, jej integrácia priamo do systému umožňuje oveľa presnejšie a osobnejšie výsledky, keďže aplikácia využíva databázu kontaktov používateľa, údaje z jeho kalendára, poznámok atď. Napriek tomu stále možno nájsť mnohé nedostatky. Aj preto Apple označuje Siri ako betaverziu a neustále pripomína, že služba sa bude postupne zlepšovať.

Dôležitým prvkom Siri je, že si pamätá obsah predošlých príkazov a je tak s ňou možné prakticky viesť konverzáciu. Ak sa napríklad Siri opýtate: „Aké je počasie v New Yorku?“ , ako výstup sa vám vráti predpoveď počasia pre New York. Ak sa potom opýtate: „Aké sú tam dobré reštaurácie?“, Siri nájde zoznam reštaurácií pre New York, pretože si bude pamätať, že hovoríte o New Yorku. Niekedy to naopak môže znamenať, že Siri nesprávne odpovie na otázku, ktorú by inak pochopila, keď nečakane zmeníte tému, o ktorej hovoríte. Vtedy je potrebné požiadať Siri „začať znovu“. Vymaže pamäť predošlého rozhovoru a začínate znovu. Dobre to vidieť na nasledujúcom videu (požiadavka o vyhľadanie benzínových púmp):

   

Siri sa tiež učí, ako voláte konkrétne osoby. Napríklad ak poviete: „Siri, zavolaj mojej mame.“ Opýta sa: „Ako sa volá tvoja mama?“ Poviete kontakt, ktorý má priradiť k mame a nabudúce si to už bude pamätať. Prípadne jej môžete povedať, ako vás má volať. Stačí povedať: „Siri, volaj ma Steve“, a nabudúce vás osloví Steve.

Siri je prepojená nielen s údajmi v telefóne, ale aj s množstvom internetových služieb ako Wolfram Alpha, Wikipedia, Yelp, Google Maps či Yahoo počasie a akciové trhy. Okrem toho umožňuje vyhľadať čokoľvek cez Google, vtedy však len spustí Safari a zobrazí výsledky vyhľadávania. Pracovať s ním už musí používateľ sám. Siri dokáže čítať SMS správy či e-maily a priamo na ne odpovedať textom, ktorý jej nadiktujete, prípadne zaznamenať diktované poznámky. Pri rozpoznávaní reči podľa všetkého využíva softvér od Nuance, vedúcej firmy na trhu programov na rozpoznávanie reči. Šéf technického oddelenia priznal, že Nuance spolupracuje s Apple, no odmietol povedať, či práve Siri využíva ich technológiu. Každopádne je rozpoznávanie reči okrem Siri možné využívať prakticky všade, kde je možné zadávať text. Diktovanie sa spúšťa znakom mikrofónu na klávesnici.

Siri klávesnica  

Diktovanie sa spúšťa znakom mikrofónu na klávesnici. Zdroj:  Obamapacman.com.

Prečo iba pre iPhone 4S?

Apple oficiálne neoznámil, prečo je Siri dostupné výhradne pre iPhone 4S a nie pre všetky zariadenia s iOS 5. Najjednoduchším vysvetlením by bolo, že ide o marketingový ťah, ktorý má ľudí motivovať k tomu, aby si kúpili nový iPhone. Je však taktiež možné, že to súvisí s výkonom nového procesu. Ak je Siri veľmi náročné na výpočtový výkon, nefungovalo by tak dobre (tak rýchlo) na staršom iPhone 4. Ak by používateľský zážitok nebol dostatočne dobrý, Apple by radšej neumožnil Siri na staršom iPhone a iPade využívať vôbec, aby neodradil používateľov, ktorí by ho na ňom inak skúšali. To však nevysvetľuje, prečo nie je k dispozícii aspoň pre iPad 2, ktorý má s iPhone 4S totožný procesor. Posledným vysvetlením je, že to môže súvisieť s nutnosťou pripojenia na internet. Siri totiž bez internetu nemožno používať. Ak sa veľká časť výpočtov (rozpoznávanie textu alebo umelá inteligencia Siri) odohráva na serveroch Apple, možno toto obmedzenie malo zabrániť preťaženiu serverov v prvých dňoch od spustenia. Za prvý víkend sa predali 4 milióny iPhonov 4S, no iOS 5 si nainštalovalo už viac ako 25 miliónov používateľov.

Apple nebola zďaleka prvá spoločnosť, ktorá ponúkla ovládanie hlasom. V auguste 2010 podobnú funkciu predstavil aj Google pre Android. Všetky doterajšie riešenia sa však spoliehali na pevne dané príkazy, ktoré bolo treba zopakovať. Podľa tých, čo už mali možnosť Siri testovať, Siri nefunguje vždy spoľahlivo, hoci rozhodne otázku viac krát pochopí ako nepochopí a ak jej neporozumie, zvyčajne ju stačí iba zopakovať, upresniť alebo doplniť a Siri ponúkne relevantný výstup. Práve v tom je revolučný potenciál Siri. Narozdiel od všetkých konvenčných používateľských rozhraní Siri nemá pevne daný rozsah príkazov, ktoré vykonávajú konkrétne funkcie. Skrátka jej poviete, čo chcete a ona sa snaží pochopiť, o čo ide a čo najlepšie na to zareagovať.

Apple neobjavil hlasové ovládanie, ale keď sa dnes opýtate kohokoľvek, ktorý to je ten telefón, ktorý sa ovláda hlasom, všetci povedia, že je to nový iPhone. Apple neobjavil myš ani dotykové ovládanie, neobjavil MP3 prehrávače ani predaj hudby cez internet, každý z týchto príkladov však ako prvý Apple dokázal ponúknuť používateľom v takej podobe, že sa z toho stal štandard. Siri zďaleka nie je tam, kde by malo byť. Integrácia s ďalšími službami ako Twitter, Foursqare či Facebook sa priam ponúka. Čoskoro sa pridajú ďalšie spoločnosti s podobným hlasovým ovládaním, no už to bude jedno. Keď sa o niekoľko rokov niekto opýta, kto s tým prišiel ako prvý, každý bude vedieť, že to bol Apple.

Viac článkov na tému

Diskusia je archivovaná, nie je možné prispievať.

Partneri

Inzercia

Send this to a friend