Je Apple na poli tabletov bez konkurencie?

tabletykonkurencia

Koncom minulého týždňa spoločnosť Hewlett Packard oznámila, že končí s výrobou tabletov a mobilných telefónov. Vraj bitku proti Apple prehrala. Správu ohlásili presne sedem týždňov po tom, ako začali tablet HP TouchPad predávať. Podľa dostupných informácii sa predalo za necelé dva mesiace rádovo desiatky tisíc kusov a tak HP stratilo trpezlivosť. Avšak nie len HP, ale aj ostatní výrobcovia dosahujú na trhu tabletov mizerné výsledky.Kým iPadov sa predalo 30 miliónov, Android tablety používa zhruba 1,35 milióna ľudí a PlayBookov od RIM-u je v obehu pol milióna. Apple má teda pod palcom zhruba 94 % trhu. Odporcovia kalifornskej firmy by mohli tvrdiť, že sa jedná o dôsledok premršteného marketingu. Pravdou však je, že konkurencia jednoducho nebola schopná za jeden a pol roka vyrobiť poriadny tablet, ktorý by predstavoval k iPadu rozumnú alternatívu.

Pred rokom som v článku Je Apple na poli mobilných telefónov bez konkurencie? napísal, že aj keď pre fanúšika značky Apple je iPhone 4 najlepšou voľbou, neznamená to, že Apple nemá v tejto oblasti veľmi schopnú a tvrdú konkurenciu. Konkurenčné Android a Windows Phone 7 telefóny majú kvalitnejšie fotoaparáty, väčšie obrazovky, hardvérové klávesnice alebo podporujú siete novej generácie. A v prípade, že nemajú žiadnu nadštandardnú funkciu, sú zhruba o polovicu lacnejšie ako iPhone. Dôvod ku kúpe sa teda dá ľahko nájsť.

Pre tablety to ale neplatí. Konkurenčné značky totiž nepochopili zásadnú vec: iPad tu bol ako prvý, je to najznámejší tablet a jeho výrobca je synonymom pre kvalitu. Na to, aby sa si človek kúpil konkurenčný tablet, musí ponúknuť naozaj zaujímavú výhodu, nestačí sa mu približovať k iPadu. Ako napísal Wall Street Journal, „ľudia nemajú tabletovú horúčku, oni majú iPad mániu.“ Zákazníci sa v obchode nezamýšľajú, „ktorý tablet si mám kúpiť?“, ale „prečo by som si mal kúpiť práve tento tablet namiesto iPadu?“. Výrobcovia by im mali ponúknuť jednoznačný dôvod, ako napríklad pri telefónoch či laptopoch, nepodarilo sa to však zatiaľ ani jednému.

Pozrime sa na šesť najsilnejších konkurentov: Samsung Galaxy Tab 10.1, Motorola Xoom, RIM PlayBook, Acer Iconia Tab A500, Asus Ee Pad Transformer a LG Optimus Pad. Päť zo šiestich má 9 alebo 10-palcovú obrazovku, takmer rovnakú aj iPad. Vážia buď rovnako, alebo o sto či dvesto gramov viac a sú väčšinou hrubšie. Baterka vydrží šesť až osem hodín, iba Galaxy Tab a Transformer (bez klávesnice) sa približuje k desaťhodinovej výdrži iPadu, no neprekonáva ju. Dizajn tiež nie je ich silná stránka — väčšinou buď kopírujú iPad, alebo majú suchý, ničím nevýnimočný výzor. A, samozrejme, príslušenstvo a aplikácie tretej strany sa ani kvantitatívne ani kvalitatívne nevyrovnajú tým z iPadu.

Rozlíšenia fotoaparátov sú možno väčšie, ale fotenie je na tablete nepraktické bez ohľadu na kvalitu snímky. A klávesnicu, ktorú možno pripojiť k asusu, len ťažko hodnotiť ako plus, keďže potom tablet váži 1,3 kilogramu a hrubý je 2,5 centimetra. Jediná univerzálna výhoda je teda zrejme možnosť rozšírenia pamäte cez SD karty, ktorú ponúkajú niektoré z nich, aj to je ale príliš málo, aby to ovplyvnilo rozhodovanie.

Najzvláštnejšie je, že konkurenčné tablety, ktoré nie sú lepšie, nie sú ani lacnejšie od iPadu, nanajvýš o zlomok. Oficiálna cena iPadu je 480 euro, Galaxy Pad 10.1 si kúpite približne za 450, Xoom aj Transformer za rovnakú cenu, PlayBook za 500, Iconiu zhruba za 400 a Optimus Pad lacnejšie ako za 640 nenájdete. Aj v zahraničí sú všetky tieto zariadenia zhruba na cenovej úrovni iPadu.

Samsung a ostatní by si mali veľmi rýchlo uvedomiť, že ak chcú, aby sa ich tablety predávali, musia mať zákazníci k tomu dobrý dôvod. V opačnom prípade budú skôr či neskôr nasledovať HP.

Viac článkov na tému

Partneri

Inzercia