Čo má spoločné čínsky a slovenský Apple Store?

applezbrane

Koncom júla blogerka vystupujúca pod menom Birdabroad upozornila na falošné Apple obchody v Číne. Predajne, kde sa predávali Macy a iPhony vyzerali ako oficiálne obchody na Piatej Avenue alebo Regent Street, ale v skutočnosti operovali bez vedomia Apple.

Do správy sa hneď pustili médiá, vrátane tých veľkých, a o správe ste sa dozvedeli zrejme aj vy. Novinári a rovnako aj laická verejnosť poňali správu odsudzovačne, prinajlepšom posmešne. „Samozrejme, Číňania, tí skopírujú všetko,“ väčšina si zamrmlala po prečítaní správy. Srdcia prejedených obyvateľov Západu neobmäkčila ani reportáž The Wall Street Journalu, v ktorej jeden zo zamestnancov povedal, že „mu záleží len na tom, že predáva originálne Apple produkty a zákazníci sa nevracajú, aby sa sťažovali.“ Inými slovami, jeho postoj nie je veľmi odlišný od zamestnanca pravého Apple Storu — chce uspokojiť zákazníka.Len málokto sa popri tom všetkom čudovaní a zabávaní asi zamyslel aj nad skutočnou motiváciou, ktorá sa nachádza za falošnými Apple Stormi. Pritom je to jednoduché — Apple sa o čínsky trh zaujíma málo, dopyt je veľký. Na celú 1,3-miliardovú Čínu pripadajú štyri oficiálne Apple Story. Dva v Pekingu, jeden v Šanghaji a jeden v Hong Kongu. Bývate v malom meste ako je sedemmiliónový Kunming? Smola, žiaden Apple produkt pre vás — je odpoveď Apple. Môžete si ho síce kúpiť vo všeobecnom elektre, ale pri špecifickom produkte ako je iPod či Mac potrebujete často aj poradenstvo, ktoré tam nedostanete.

Je prirodzené, že v takomto prostredí vznikajú predajne, ktoré sa snažia poskytnúť čo najlepšie služby v čo najkrajších priestoroch a približujú sa tak oficiálnym Apple Storom. Predávať Apple produkty nie je nelegálne — jediné, čo zmienení Čínania prestrelili je použitie loga (chránenej známky firmy Apple) a až prílišné kopírovanie štýlu obchodu. Ale ruku na srdce, nerobia to radi aj obchody v Európe? Spomínam si na predajňu s elektronikou v istom bratislavskom nákupnom centre, ktorá mala obrovské jabĺčko cez celú stenu a to nebol ani Apple Premium Reseller. Našťastie pre neho, nerobilo sa okolo toho haló ako vo falošnom čínskom obchode.

A keď sme sa už dostali k Apple Premium Reseller obchodom — aj tie by mnohí slovenskí fanúšikovia značky najradšej zmietli zo sveta a chceli by oficiálny Apple Store. Ale kalifornská firma na slovenský trh ešte s oficiálnymi predajňami neexpandovala, takže, popravde, môžeme byť radi, že tu máme aspoň APR-ká. Tie sa od čínskych falošných Apple Storov líšia tým, že majú licenciu od Apple a o niečo menšie jabĺčka. Ale spája ich toho omnoho viac: oba vznikli na základe dopytu ľudí po produktoch, ktoré si nebolo kde kúpiť; oba chcú ponúknuť čo najlepší sortiment, poradenstvo a servis, jednoducho kompletný predaj. A oba sú často oveľa lepšie ako oficiálne obchody od Apple, napriek tomu, že sa o nich hovorí opak.

Samozrejme, maloobchod je dobrý biznis a Apple by ho chcel mať čo najviac pre seba. Stavia vlastné obchody, vymýšľa rôzne licencie a vetvy, čo je skvelé. Nie je ich ale dostatok a produkty tak predávajú aj iní predajcovia a chcú to robiť čo najlepšie. Aj keď jabĺčko na svojom priečelí podľa zákona použiť nesmú, ich samotná existencia nie je ničím zlým alebo odsúdeniahodným.

Viac článkov na tému
Inzercia