Bude iCloud ďalší prepadák? Prehľad neúspešných predchodcov

Od kedy Apple oznámilo prípravu novej internetovej služby iCloud, mnohí komentátori i používatelia sú právom skeptickí. Sám Steve Jobs na pódiu pri predstavovaní tejto služby povedal: “Poviete si, prečo by sme im mali veriť? Toto sú ľudia, ktorí spravili MobileMe!” Internetové služby od Apple doposiaľ nikdy neboli symbolom kvality a spoľahlivosti. iCloud je v poradí štvrtý pokus Apple o prerazenie v oblasti internetových služieb zameraných na synchronizáciu a ukladanie dát “v oblakoch”. Zhrňme si v skratke predošlé služby.

iTools

Na Macworld Expo v San Franciscu v roku 2000 Steve Jobs spolu s úplne novým operačným systémom Mac OS X predstavil tiež sériu bezplatných nástrojov, určených exkluzívne pre Mac, s názvom iTools. Medzi iTools patrilo online úložisko dát iDisk, nástroje na vytváranie a publikovanie vlastných webových stránok HomePage či systém rodičovskej kontroly KidSafe, ktorý mal zabrániť deťom vidieť na internete veci, ktoré nie sú pre ich oči. Používateľ taktiež získal emailovú adresu @mac.com. Tieto nástroje fungovali už i pod Mac OS 9 a boli prvým pokusom Apple vkročiť na trh internetových služieb. Obzvlášť s rastúcim počtom používateľov domény @mac.com a hlavne online úložiska rástli aj náklady Apple na túto službu, až sa spoločnosť o dva roky rozhodla svoju službu spoplatniť.

iTools

iTools predstavovalo prvý krok Apple do vôd internetových služieb, Zdroj: systemfolder.wor­dpress.com

.Mac

.Mac Nová, spoplatnená služba niesla názov .Mac a bola predstavená na Macworld Expo v New Yorku v roku 2002. Služba ponúkala viac menej rovnaké, no aktualizované nástroje. Navyše pribudol Backup, riešenie na zálohovanie na iDisk a optické médiá, a antivírový program McAfee Virex. Všetky predošlé bezplatné iTools účty boli transformované na .Mac a ich ďalšie využívanie bolo aj pre dovtedajších zákazníkov spoplatnené, za čo si Apple odniesol vlnu kritiky. V roku 2007 pribudla služba Web Gallery určená na zdieľanie obrázkov a videí na internete a kapacita .Mac účtu bola zvýšená na 10 GB s možnosťou rozšírenia až na 30 GB.

MobileMe

Špekulovať o novej službe sa začalo, keď Apple kúpil doménu me.com. Oficiálne bolo MobileMe predstavené na WWDC v júni 2008 ako náhrada za .Mac. MobileMe sa od začiatku nezaobišlo bez problémov. Kritizovaná bola hlavne nestabilita a problémy so synchronizáciou. Prechodom z .Mac bolo napríklad spôsobené, že niektorí používatelia na istý čas nemali prístup k e-mailom. Okrem toho počas bezplatnej skúšobnej doby systém chybne stiahol peniaze z kreditných kariet viacerých používateľov. Sám Steve Jobs neskôr priznal, že MobileMe bolo spustené príliš skoro a nebolo dostatočne odladené. Na poslednom WWDC 6. júna 2011 Steve Jobs oznámil, že službu nahradí bezplatný iCloud. Predplatitelia MobileMe neskôr obdržali email, v ktorom boli informovaní o tom, že služba bude funkčná do 30. júna 2012.

MobileMe

MobileMe bolo predstavené spolu s iPhone 3G, iOS 2 a AppStore, Zdroj: Wired.com

Ako je možné, že Apple, ktorý roky produkuje tak kvalitný hardvér a softvér, nebol doposiaľ schopný ponúknuť skutočne kvalitnú a prelomovú internetovú službu? Timothy B. Lee z ArsTechnica sa domnieva, že problémom je samotná firemná politika spoločnosti. Kľúčový vo vývoji Apple produktov je dizajn, ktorému je podriadené všetko ostatné. Výsledkom sú krásne zariadenia, ktoré sa výborne používajú, no ten istý prístup môže byť naopak slabinou pri vývoji komplexných online služieb. Pracovné skupiny Googlu sú organizované do malých tímov s veľkou mierou autonómnych rozhodnutí, pričom každý sa venuje špecifickej oblasti. Namiesto vizuálneho výsledku sú pre Google podstatné matematické ukazovatele ako rýchlosť generovania výsledkov hľadania, dĺžka načítania stránky a podobne. Prejaví sa to napríklad pri improvizovaní. Žiadne testy v plnej miere neodhalia, ako sa bude online služba správať, pokiaľ ju nezačnú reálne používať milióny ľudí. Preto je nevyhnutná schopnosť adaptácie a rýchleho riešenia problémov. Flexibilná štruktúra Google je na to v porovnaní s centralizovaným vedením Apple oveľa vhodnejšia, v skutočnosti je Google najlepší vo svojom obore v rýchlosti, s akou dokáže identifikovať a opraviť problémy, keď sa objavia. Intenzívne predprodukčné testy síce fungujú skvele pri zariadeniach ako iPhone či MacBook, ale prevádzkovať online službu s miliónmi používateľov je niečo celkom iné.

Data Center

Gigantické dátové centrum v Severnej Karolíne, Zdroj: iphone-my.com

Apple investoval milióny do nového, obrovského dátového centra. To neznamená nič iné než to, že Apple si uvedomuje, že ak sa mu teraz nepodarí naskočiť na vlak služieb “v oblaku”, môže mu ten vlak ujsť úplne. Steve Jobs po spomínaných vetách počas predstavovania iCloud na WWDC povedal, že MobileMe síce nebol najúspešnejší produkt, no naučil ich veľa. Neostáva nič iné než dúfať, že Apple dokáže prispôsobiť svoje pracovné metódy odlišným podmienkam poskytovania online služieb. No ak sa to aj nepodarí a iCloud bude po technickej stránke prepadák, už dnes možno povedať, že komplexná vízia digitálneho online hubu v oblaku, ktorá má nahradiť digitálny hub v počítači, ktorý sme tu mali posledných 10 rokov, je životaschopná a v podstate i nevyhnutná. Ak to aj nebude Apple, ponúkne tieto služby niekto iný tak, ako dnes iDisk nahrádza DropBox, synchronizáciu kontaktov a kalendárov napríklad Google a tak ďalej.

Viac článkov na tému
Inzercia